Hoppa till innehåll

338 win mag - Norma 204 'for the win'


Dr Krall

Recommended Posts

338wm är en kaliber som kittlar mitt intresse.... 

saknar min 300wm men fan vet om en 338wm inte kan göra allt den kan och ”then some” utan att va en pipbrännare av rang ?

snygg är den också som sagt...

och man kan lätt hitta bra kulor man kan driva upp i 850-900m/s för springande gris...

Måste hitta nån som har en så man kan få provskjuta en

inte bra med såna här trådar i lågsäsong ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nyexaminerade junioren tittade/hittade en 338 på blocket, "mycket smäll och dyr" sa Bill. Hoppas han inte läser det här nu ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago TekDr sa:

...och man kan lätt hitta bra kulor man kan driva upp i 850-900m/s för springande gris...

Måste hitta nån som har en så man kan få provskjuta en

inte bra med såna här trådar i lågsäsong ?

Ha haa...jobbigt läge ? Ja, du har ju t.ex 160 grains TTSX...den får du upp i +950 m/s utan större problem. Ingen gris springer ifrån den ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago strävhår sa:

Nyexaminerade junioren tittade/hittade en 338 på blocket, "mycket smäll och dyr" sa Bill. Hoppas han inte läser det här nu ?

Ha haa...ja, den är väl inte helt optimal för en nybliven jägare. Även om den är ganska snäll för att vara magnumkaliber, så är det definitivt ändå en magnum. Det märks när man drar i avtryckaren. Den har väl ca dubbla rekylenergin mot en 308 win tyckte jag mig se i nån tabell... ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drygt 3700J på 200 m (mer än en 308 win vid mynningen). 'Point blank range' (+/- 4,5 cm) ca 215 m. Hyggesräser ??

Screenshot_20190519-155848_Lapua Ballistics.jpg

Screenshot_20190519-155746_Lapua Ballistics.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att stega upp mer med urp till interbonden, jag ligger mycket högre i laddning och det var där uppe precisionen kom. Sen meckade jag en hel del med ff för att gå samskjutning med dom andra kulorna jag använder. 

Jag har testade mrp urp 204 till dom först å kulorna runt 225gr och rekylen blir mycket trevligare med urp mot dom andra kruten.

Till 250gr kulorna brukar jag använda mrp som standard laddning men nu senast till partizan 250gr fmj körde jag uti och fick tillräckligt bra träffbild för att vara nöjd direkt.

Om jag inte skrev det tidigare åt dig kolla så inte kulorna mantlar, hade väldiga problem med det och Scirocco i förra pipan med höga tryck som följd. 

En riktigt spännande kula som jag funderar att testa i min är north fork kulan som jag är sjukt nöjd med i 9,3.

Kolven fungerar ännu? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolven funkar kalas. Har bäddat underbeslaget också. Senaste åtgärden på bössan var att bädda bakre kikarklacken med J-B Weld, då bakre lådvalvet på jänkarvis visade sig för kraftigt nedslipat. Nu sitter baserna i linje och kikarn spänningsfritt ?

Jodå, Sciroccon mantlar duktigt! Därför har jag valt bort den framöver. Pipan rengjord grundligt. Börjar ändå få tendens till trycktecken med Sciroccon uppåt 68 grains med URP, så vill inte gå så mycket högre. Och Norma har ju max satt till 69 grains för deras 225 fmj, och 67 grains för A-frame 225 (som i.o.f är en riktig hårding). Nä, jag fick go'feeling av 204, precis som till 30-06an förut. Kör nog på det. Eventuellt om jag får nåt ryck och testar Vihta N160, som är ganska snarlikt 204, men enkelbas ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ligger nog en bit över 70gr urp till interbonden och har inte fått några tryck tecken alls men backade ändå endel och stannade på laddningen som sköt bäst och sen mixtrade lite med friflykten.

Kommer du ladda någon övnings kula eller använda interbonden till det med? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir Norma FMJ 225 (för elektronälgens skull). Men sanning att säga blir nog mesta mängdträningen med 308an ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

41 minutes ago Dr Krall sa:

Blir Norma FMJ 225 (för elektronälgens skull). Men sanning att säga blir nog mesta mängdträningen med 308an ?

Kolla på partizan kulorna dom är billigare än normas och skjuter säkert tillräckligt bra för den träningen. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...