Hoppa till innehåll

Ny skogsbössa (behöver lite tankehjälp)


Patrik L

Recommended Posts

Ok, ska se om jag kan få ner mina lätt röriga tankar i text. 

Sitter och funderar, men känner att jag inte riktigt kommer i mål, så försöker således få fler (goda?) ideér från Jaktsidan hjärntrust. Med lite tur kanske jag kan göra ett överlagt och genomtänkt beslut för en gångs skull. Ska på sikt (innan hösten) antagligen handla en ny (inte fabriksny, får gärna vara både begagnad och billig) pang, men känner att jag saknar underlag.

Jag har nog nämt detta förut, men förutom älgjakten och enstaka strögris som passerar genom markerna hemma så är det enbart klass 2 och nedåt.

 Jag jagar nästan enbart smygandes och passandes för mig själv eller med enstaka vänner och är ute efter ett vapen att fylla upp skåpet med. Har i nuläget en 8x57 (hva 648) och en kipplauf med pipa i 6,5x55 och 22 hornet som täcker behoven för älgjakten samt när jag vet att jag ska sitta och vaka och redan innan har bestämt mig (någorlunda) för vad som ska jagas.

Är nu ute efter ett smidigt vapen som ska täcka övrigt behov...

Kravspecen ser ut lite som följer:
En smidig pang, lite lagom magasinskapacitet (säg 4+) , lätt, minst klass 2, ska funka att bära med sig när man bara ska gå en sväng, eller slita ut ur skåpet mitt i natten i ett nödläge. (t.ex. när hönsen eller killingarna börjar skrika för fullt klockan 3 på natten för att Mickel är där och hälsar på eller när någon knackar på dörren och storögt berättar att dom kört på ett rådjur/katt/tupp. Det sista händer för övrigt oftare än man tror...) Relativt snäll rekyl med tanke på att bössan ska vara rätt lätt, men någorlunda rak kulbana ut till 200 meter. Kombi och drilling har jag uteslutit, vill ha åtminstone några kulskott till mitt förfogande.

Jag gick igenom ungefär samma tankeprocess för ett par år sedan och då slutade det med en howa mini i 223 remington. Iofs inget större fel med den, men vi klickade inte riktigt. Ergonomin i kolven var nog det jag störde mig på mest och bristen på alternativ gjorde att jag aldrig gjorde något åt det. (En träkolv hade man ju kunnat kapa och limma på tills det stämde, men dom där PET-flaskevarianterna.... nej.)

Har även efter det kommit fram till att jag tycker att 223:an är lite för klen för rå, så kaliber minst 6mm, men antagligen inte grövre än 8-9mm med tanke på kulbana och rekyl i kombination. Tillgång på ammo behöver inte vara särskilt bra, jag laddar ju ändå nästan allt själv. Går det att dämpa och få riktigt hysch-tyst så är det också en fördel...

Har för tillfället snöat in på cz 527 i 7,62x39 men nog borde det finnas andra alternativ?

Remington 600/seven, winchester 94, sako vixen är vad jag kan komma på, men där tar det liksom stopp.

Om vi sätter taket vad gäller kalibrar hos 308-familjen för att kunna hålla oss till korta lådor, så har vi ett spann där att hålla oss inom.

Några fler idéer? Inga förslag är dumma, jag behöver vidga mina vyer lite ;)

Vi kan ställa frågan så här: Om ni själva hade stått i samma situation, hur hade ni gjort då? 

Eller om ni har något som passar mina önskemål, vad är det och vad tycker ni? (om man har ett vapen i det begränsade skåpet så är det antagligen för att man trivs med det, frågan är väl mer varför det står där? )

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpt en billig Winchester 70 short action och byggt om till en lagom tung 6 XC eller 6 mm Norma Br. Fantastiskt härliga kalibrar som levererar grymma träffbilder. Den ena lite värre än den andra. Winchester för att de är billiga men ändå har eftermarknadsdelar som går att bygga vidare på när man sparat en stund.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

223 för klen för rådjur? De ramlar ju som klubbade sälar, vad kommer den slutsatsen ifrån?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago strävhår sa:

223 för klen för rådjur? De ramlar ju som klubbade sälar, vad kommer den slutsatsen ifrån?

Ett par dåliga erfarenheter. Kan mycket väl bara ha varit slumpen eller något annat. Det är inget statistiskt underlag, jag vet, men resultatet är lik förbannat att dom där "tänk om" tankarna kom och då sitter jag där och håller igen och blir osäker. 

Jag vill slippa dom funderingarna helt enkelt. 

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sett till kalibern röstar jag för 6,5x55. Ladda lätt och snabbt för längre håll och lite tyngre för att kunna lägga omkull ett klass 1 vilt ifall tillfället ges när man minst anar.

Jag gillar ju det du har gjort med din 648 och skulle gärna se en parbössa till den.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En gammal sako M491 ompipad i 6mm TCU eller en ren 6-223 Rem, 

varför, för att 6 mm i viktklassen 70+ grain tippar rå och allt annat med betydande auktoritet, iofs gör en 223 rem det med,

med kulor i rätt viktklass. Dock är det en kaliber/patron som gör sig väl i den lådan och som kan laddas väldigt olika, dvs väldigt anpassat även ur en kort pipa, parat med en liten dämp, eller om man är väldigt vådlig, en integrerad dämp,

för mig skulle det vara ett litet drömprojekt, för en 0-200 meters bössa.

Tittar man på rena fabriksförslag är en ZC i 7,62x39 ett bra sådant, men då får man inte ställa för stora krav på precision. /C

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag själv blev med en T3 Lite i 223 med 1:8 stigning, då funkar även de lite tyngre kulorna, när jag gick i liknande tankar som du. Den skjuter fantastiskt och låter som en 22lr när den är dämpad.

Med det sagt har vi en del gris på marken, så min "favoritsläparbössa" är ändå en Marlin 1895 SBL i 45-70. Smidigare sak får man leta efter - men det är ju inte direkt en laser ut till 200 meter... Det är något speciellt med en tung och långsam kula!

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande tankar och känslor efter att ha lånat en nätt och fin L46 i 7x33 och kom så långt att jag lämnade in ansökan för inköpstillstånd på en CZ i 7,62x39.

Sen hittade jag en L461 som var ompipad till 6-223 och köpte den istället och en Stalon Victor men den har inte fått komma ut än.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago dru sa:

Jag själv blev med en T3 Lite i 223 med 1:8 stigning, då funkar även de lite tyngre kulorna, när jag gick i liknande tankar som du. Den skjuter fantastiskt och låter som en 22lr när den är dämpad.

Med det sagt har vi en del gris på marken, så min "favoritsläparbössa" är ändå en Marlin 1895 SBL i 45-70. Smidigare sak får man leta efter - men det är ju inte direkt en laser ut till 200 meter... Det är något speciellt med en tung och långsam kula!

 

Jag är med på vad du säger, hade en 1895GS för ett par år sedan och smidiga det är dom definitivt. Kanske inte nätta, men smidiga. Sen är det något som känns lite... fel kan vi säga, när man skjuter nötskrika med 45-70...

T3 lite är inte fel det heller.

Funderar vidare, fler förslag?

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sako vixen med en 6x45 pipa i. 6xc i Rem 700 win 70, 

Håller på med liknande själv. Men blir en 222 till att börja med sen får vi se? Men 223 eller 6xc är möjliga kandidater.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago hs_merkel sa:

Sako vixen med en 6x45 pipa i. 6xc i Rem 700 win 70, 

Håller på med liknande själv. Men blir en 222 till att börja med sen får vi se? Men 223 eller 6xc är möjliga kandidater.

Ja, den tanken har dykt upp den med. Köpa en 222:a nu och sen pipa om när jag väl har bestämt mig. Finns ju lite att välja på: 6x45, 6-223, 6.8spc, 300 blackout m.fl.

En vixen är ju, oavsett vad det blir i slutändan, en vettig grund att utgå ifrån.

/Patrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

44 minutes ago Patrik L sa:

Ja, den tanken har dykt upp den med. Köpa en 222:a nu och sen pipa om när jag väl har bestämt mig. Finns ju lite att välja på: 6x45, 6-223, 6.8spc, 300 blackout m.fl.

En vixen är ju, oavsett vad det blir i slutändan, en vettig grund att utgå ifrån.

/Patrik

6x45 och 6-223 är samma, den utblåsta är 6 TCU.

Det är trist att det inte finns något standard mellan .223 och .243 utom typ 7,62x39.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Eamonn sa:

6x45 och 6-223 är samma, den utblåsta är 6 TCU.

Det är trist att det inte finns något standard mellan .223 och .243 utom typ 7,62x39.

Hade för mig att det skiljer på throat, men skit samma, du har rätt i bägge. Jag tycker också att det är lite väl glest däremellan. Är väl nykomlingarna 300BO och 6.5Grendel då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker annars 223 känns lagom om du har 6,5x55 och 8x57.  223 AI kanske? Eller 6 credmore 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte på följande och i nämnd ordning. 223, 7,62x39, 6mm br samt 300BO. Den sistnämnda vet jag inget vidare om angående kulbana. Annars är ju häftiga patroner 357mag, 44mag, 458socom o dylika. Men några 200m där är o ta i?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min dröm när det kommer till just det användningsområde du nämner är en Tikka M55 (Om inte så duger Winchester M70 eller Remington 700) fördelen med Tikkan är det löstagbara magget (högst subjektivt). Ompipad med en hyffsat slank pipa i 6.5TCU  matad med 100-120grs Nosler BT i runt 800-830m/s. Toppad med ett typ 2-7 eller 3-9 med 33mm objektiv och lågt fint montage. 

Får se om det blir verklighet någon gång. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago marcus.söderlund sa:

Jag tänkte på följande och i nämnd ordning. 223, 7,62x39, 6mm br samt 300BO. Den sistnämnda vet jag inget vidare om angående kulbana. Annars är ju häftiga patroner 357mag, 44mag, 458socom o dylika. Men några 200m där är o ta i?

Jag skulle säga att gränsen för 44mag går strax över 100 meter och en bit över 150 för 357:an (jag har haft bägge...)

357/38 är rätt nära vad jag är ute efter vad gäller rekyl och kapacitet, men inte räckvidden och vapnen (byglar) är oftast lite si och så vad gäller precision. Ruger 77/357 kanske kan vara något att titta lite på...?

Med en vanlig 38spc så är det nästan som att skjuta 22lr, knappt någon smäll och rekylen är försumbar. Fyller man i stället en magnumhylsa med t.ex. N110 och en lämplig kula så blir det helt plötsligt åka av. Den variationen är också lite av akilleshälen. Skjuter man in siktet med 357 och sen byter till 38 så är det inte säkert att justeringen räcker till för att ställa om på lite håll. Så man får liksom ta fram en laddning och hålla sig till den och då försvinner en hel del av tjusningen.

Vad gäller kulbana för 300 blackout så är den jämförbar med 7.62x39.

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Patrik L sa:

Jag skulle säga att gränsen för 44mag går strax över 100 meter och en bit över 150 för 357:an (jag har haft bägge...)

357/38 är rätt nära vad jag är ute efter vad gäller rekyl och kapacitet, men inte räckvidden och vapnen (byglar) är oftast lite si och så vad gäller precision. Ruger 77/357 kanske kan vara något att titta lite på...?

Med en vanlig 38spc så är det nästan som att skjuta 22lr, knappt någon smäll och rekylen är försumbar. Fyller man i stället en magnumhylsa med t.ex. N110 och en lämplig kula så blir det helt plötsligt åka av. Den variationen är också lite av akilleshälen. Skjuter man in siktet med 357 och sen byter till 38 så är det inte säkert att justeringen räcker till för att ställa om på lite håll. Så man får liksom ta fram en laddning och hålla sig till den och då försvinner en hel del av tjusningen.

Vad gäller kulbana för 300 blackout så är den jämförbar med 7.62x39.

/Patrik

Nja, om man handladdar så kanske det går på ett ut, men fabriksladdat så är 7,62x39 kraftfullare. Jag har också haft tankar på en "skogsbössa" och kommit fram till att man ändå måste hantera avstånd upp till 175 m för att det skall vara praktiskt och täcka alla situationer som kan uppstå . Problemet med 300 BLK i fabriksladdat är att överslagen på lite kortare håll blir lite väl stora om man skottställer på de maxavstånden. Redan 7.62x39 är på gränsen. Skall man ha en lättviktare i ett "minilås" typ Vixen eller Howa och skjuter fabriksammunition så är nog 6,5 Grendel eller 7,62x39 alternativen. Har man tänkt använda ljudämpare och ha lite kortare pipa är nog 6,5 Grendel ett väldigt bra val. Är man handladdare så skall man nog förutom 6,5 Grendel även titta på TCU- kalibrarna då man där kan hitta vad man söker. 222 eller 223 känns inte som några bra "skogskalibrar" då man vill ha en tyngre kula. Jag för övrigt tröttnat att släpa runt på min tunga Sako och har sneglat lite på S&L Legacy. Man får nog ta sig till någon butik i Skåne eller Danmark för kunna få klämma på en.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min tanke är att alla som köper en skogbössa med dessa former av kaliber antingen skaffar sig en BDC skruv på siktet, ett FFP sikte som gör att man kan hålla av längs riktmedlet eller helt sonika skottställer på 60 meter för en -+ 5 cm ut 95-100 meter.

När vi talar om vildkatter så finns det även 6,5 TCU och 7 mm TCU, dessa skall kunna passas in i små lås och rent av matas från magasinet om man håller sig till korta/lätta kulor och inom mag spec. 

Detta är ju fantastiskt roligt egentligen, önskar bara jag hade mer tid. /C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyngre kula är önskvärt, jag kanske inte skrev det uttryckligen, men då man går upp i kaliber så kommer det lite av sig självt.

Satt och lekte lite med ballistikprogram nu på eftermiddagen och kan konstatera att om man skjuter in en generisk .308 blyspets (hornady interlock) med en kulvikt på 150 grain på 150meter så får man ungefär följande att hålla sig efter:

+-0 på 20 meter

+7cm på 80 meter

- 17cm på 200 meter. 

Byter man till en .311 (sako)  i samma vikt och med en fart som ligger ungefär 10% högre så vinner man någon centimeter, men inte mycket mer.

Om man i stället justerar sina krav och accepterar att gravitationen är konstant och man inte kan få en relativt långsam kula och bra kulbana även om man så vill och säger att +-5cm ut till 150 meter är acceptabelt och att skott däröver tas med stor omsorg och noggrannt övervägande medelst riktmedel med kompensation för avståndet i någon mån så är det möjligt med kalibrarna i .30 storlek. 

Vill jag i stället ha rak kulbana och kapacitet till längre håll i små system så får jag hålla mig mellan 6-6,5mm. Då är det egentligen bara att ladda och vara medveten om vilken variation upp och ned man har till det tänkta maxavståndet.

Sen kan man i parantes nämna att kulorna i exemplet ovan på 200 meter anländer i fart runt 500-550 m/s och då har minst 1 kJ energi att lämna av. Mer än tillräckligt för det tänkta ändamålet. 

TCU patronerna började jag kika på igpr kväll, men då jag blev beordrad att läsa Pettsson får julbesök av minstingen i stället så blev det inte så mycket med det. Får göra nytt försök idag.

Inte helt enkelt det här, men jävligt intressant och roligt än så länge ;)

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill man hitta något som har ungefär samma form som en 7,62x39 men som är oändligt mer precisionsbenäget är en 30 BR, dvs baserad på en 6BR hylsa något att titta på.

https://www.6mmbr.com/30BR.html 

Med en anpassad "throatning" dvs hals i patronläget så kan man gå hela vägen från lätt till tung, dvs 95-195 grain även om vissa laddningar så klart är marginella eller där kulans bakplan ligger under halsen,

 cutaway1605.jpg

ovanstående är ju ett extremt men belysande exempel. För en 30 Br för jakt är det nog rimligt att köra med en 1:12 pipa och inse att man inte klarar mer än 180 grains kulor eller enbart RN kulor med FB.

Kul projekt som sagt, oavsett åt vilket håll det kommer att ta sig. /C

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fabrikstillverkat så är en S&L Legacy i 6x45 eller 300BLK nära idealet, i och med att det är en pipbytare kan man ju ha både och ? kolla med Hippen tror han är nöjd med sin än ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...