Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Patrik L

Ny skogsbössa (behöver lite tankehjälp)

Recommended Posts

edge
4 hours ago Christian N sa:

Min tanke är att alla som köper en skogbössa med dessa former av kaliber antingen skaffar sig en BDC skruv på siktet, ett FFP sikte som gör att man kan hålla av längs riktmedlet eller helt sonika skottställer på 60 meter för en -+ 5 cm ut 95-100 meter.

När vi talar om vildkatter så finns det även 6,5 TCU och 7 mm TCU, dessa skall kunna passas in i små lås och rent av matas från magasinet om man håller sig till korta/lätta kulor och inom mag spec. 

Detta är ju fantastiskt roligt egentligen, önskar bara jag hade mer tid. /C

Det roliga med just skogsjakt är att lägena dyker upp helt plötsligt och att man måste ta ett snabbt skott och på vissa pass så kan det bli både korta och långa skotthåll och då finns det ingen tid till skruva på rattar. Den skönaste "skogsbössan" jag känt på var en tidig Sako 7x33 med björkstock och ganska lång sugrörspipa. Bössan var otroligt lätt samtidigt som den var extremt pekvänlig tack vare den lite längre pipan. En Vixen är väldigt, väldigt klumpig i jämförelse med den.

edge

Federal har ett ganska bra jämförelseprogram på sin hemsida för sin fabriksladdade ammunition. 300 BLK är en riktig potatiskastare om man skottställer på 200 yards. Någon som har bra koll på 6x45 och kan ge ett omdöme? Kulvikter, ballistik etc.

Patrik L
2 hours ago Joacim sa:

Fabrikstillverkat så är en S&L Legacy i 6x45 eller 300BLK nära idealet, i och med att det är en pipbytare kan man ju ha både och 😊 kolla med Hippen tror han är nöjd med sin än 👍

Sen han väl fick den i handen så blev det väl bra. var väl lite "stök" innan dess om jag minns rätt.

Intressant bössa för övrigt, hade inte tänkt på den.

/Patrik

Patrik L

.

Patrik L

.

Patrik L
1 hour ago LEHD sa:

Om det är ett vapen mest för vak och smygjakt varför vill du ha ett magasin vapen ?

Tror du läste lite snabbt. Jag har nog med enpetare, nu vill jag ha något med kapacitet för åtminstone ett par uppföljningsskott. Bara för att jag kan och vill ;)

/Patrik

Eamonn
37 minutes ago edge sa:

Federal har ett ganska bra jämförelseprogram på sin hemsida för sin fabriksladdade ammunition. 300 BLK är en riktig potatiskastare om man skottställer på 200 yards. Någon som har bra koll på 6x45 och kan ge ett omdöme? Kulvikter, ballistik etc.

Bra koll skulle jag inte säga men Sierra gameking 85 gr i 840 m/s ger enligt tabell +-5 cm ut till 200 m, 10 cm under på 230 m och 20 cm under på 260.

Det är lite svårt att hitta laddningar med tyngre kulor.

LEHD

Givetvis läste jag slarvigt men jag försöker alltid finna ut ett skäl för ett brytvapen till .

För att vara mer exakt finna på ett skäl för en "Bergstudzen" .

• Like 1

Joacim
20 minutes ago Patrik L sa:

Sen han väl fick den i handen så blev det väl bra. var väl lite "stök" innan dess om jag minns rätt.

Intressant bössa för övrigt, hade inte tänkt på den.

/Patrik

Absolut, men det finns fler handlare som säljer S&L nu än då 

Mvh Joacim 

Patrik L
4 hours ago LEHD sa:

Givetvis läste jag slarvigt men jag försöker alltid finna ut ett skäl för ett brytvapen till .

För att vara mer exakt finna på ett skäl för en "Bergstudzen" .

Det är inte ett dåligt skäl, inte ett dåligt skäl alls faktiskt. Däremot är det något som för min del får vänta lite. 

/Patrik

edge

Någon som ha erfarenhet av 6mm AR. På papperet känns den väldigt intressant. Är det liknande rättighetsproblem som med Whisper-kalibrarna?

Patrik L
1 hour ago edge sa:

Någon som ha erfarenhet av 6mm AR. På papperet känns den väldigt intressant. Är det liknande rättighetsproblem som med Whisper-kalibrarna?

Ingen erfarenhet, men tittar man på hylsdesign och volym så borde den vara väldigt snarlik 6mm BR.

För egen del så har jag nästan bestämt mig för något 223-derivat. Så jag har börjat titta efter en 222 eller 223 att utgå ifrån. Det var inte helt enkelt att reda ut alla sakos varianter på dagens fikaraster.

/Patrik

edge
1 hour ago Patrik L sa:

Ingen erfarenhet, men tittar man på hylsdesign och volym så borde den vara väldigt snarlik 6mm BR.

För egen del så har jag nästan bestämt mig för något 223-derivat. Så jag har börjat titta efter en 222 eller 223 att utgå ifrån. Det var inte helt enkelt att reda ut alla sakos varianter på dagens fikaraster.

/Patrik

Det är väl just det som är intressant med den, d v s att man kan nästan erhålla 6mm BR-prestanda i ett "minilås". Om man väljer t ex en TCU-kaliber sprungen ur 223-hylsan i en Vixen så kan vad jag läst magasinlängden vara en begränsande faktor på vilka kulor som kan användas. I en "skogsbössa" så vill man ju gärna använda lite tyngre kulor så det är nog något att beakta. Samma problem uppstår antagligen också med kopparkulor.

karelsk blandning

Jag hade ändå velat ha möjlighet till klass ett i ett sånt vapen, det jag använder idag som det vapnet är en t3a i 9,3 och det har fungerat relativt bra. Skjuter allting från sub och uppåt med den och har skjutit det mesta med 9,3an.

Vi har en sako som står och väntar på ny pipa och funderingarna går mot en mindre kaliber som fungerar till småvilt och att skjuta sub laddningar eller helst en kaliber som skulle fungera att skjuta klass 1 i sub farter och då var det inte så lätt.

Annars en kaliber om man bara ska skjuta klass 2 så är 6ppc en fin kaliber som skjuter bra, sen om man väljer en 1:10 stigning så borde det gå att skjuta lite tyngre kulor. 

Min bössa för sån jakt skulle kunna vara ,En lätt bössa med plast kolv som inte är så känslig kort pipa och en större dämpare, sen kanske en 7mm kula kan vara lämpligt i den.

• Like 1

djkj

Den optimala gårds/skogsbössan är en Sako L46 i den charmigaste av alla kalibrar dvs. 7X33

Jag hade en sådan till bockjakt tidigare, och den gjorde jobbet galant med minimal köttförstöring.

På den hade jag en Leupold VXIII 2,5-8x36 vilket passade bössan perfekt.

Jag kortade pipan till 50cm. så den blev underbart smidig.

Man skulle kunna ha den ännu kortare pipa eftersom patronerna laddas med snabbt

revolver-krut  Vihtavuori N-110

men kortare pipa då skulle den nog bli "vifftig"

Ett minus är ju att det var lite knöligt att hitta blyspetsarna till handladdning, jag vet inte

hur tillgången på laddkomponenter ser ut nu, men köpe skott,  helmantlade har iaf. tillverkats i modern tid.

Fy vad jag saknar den bössan när jag tänker efter.

killer_mouse

Jag får väl slänga in en voere s16 ful som stryk och lite bänglig om en vill skjuta mycket men gud så nätt 

Patrik L
På 2019-05-21 at 07:58 Christian N sa:

En gammal sako M491 ompipad i 6mm TCU eller en ren 6-223 Rem, 

varför, för att 6 mm i viktklassen 70+ grain tippar rå och allt annat med betydande auktoritet, iofs gör en 223 rem det med,

med kulor i rätt viktklass. Dock är det en kaliber/patron som gör sig väl i den lådan och som kan laddas väldigt olika, dvs väldigt anpassat även ur en kort pipa, parat med en liten dämp, eller om man är väldigt vådlig, en integrerad dämp,

för mig skulle det vara ett litet drömprojekt, för en 0-200 meters bössa.

Tittar man på rena fabriksförslag är en ZC i 7,62x39 ett bra sådant, men då får man inte ställa för stora krav på precision. /C

Av ren nyfikenhet, varför 491 framför 461?

Jag frågar därför att jag har noll koll, det enda jag har kunnat läsa mig fram till är att 461 ska vara lite lättare. I övrigt verkar det svårt att ta reda på om det är några praktiska skillnader.

/Patrik

Christian N

Lite nyare låda, med samma trycke som dagens T3 och och Sako.

tryckena är ju ett sorgebarn på äldre sako. /C 

• Thanks 1

LGH

S491 har lika tjockt slutstycke och låda som .308- och .30-06-storlekarna medan L461/A1 har mindre dimensioner, nedskalade för de mindre patronerna. Jag tycker en S491 ger ett betydligt klumpigare intryck även om den så klart är liten jämfört med större lådor.

Kan vara värt att dubbelkolla att mer än stötbotten funkar för den tilltänkta patronen om man ska bygga på en liten Sako. Även magasinlängden kan vara begränsande, i varje fall för L461/A1, kanske är S491 längre i magasinet?

Jag ska bygga på en A1 och är lätt besatt av de här små bössorna. Skulle vara läckert med en trippel A1, S491 och Sako 75 i minsta storleken. 🤓

• Like 1

edge

-

Patrik L

Vad tror ni om en Cz/Brno Fox Modell 2 att utgå ifrån?

Jag har lånat hem en sådan för testskjutning och för att kontrollera vad magasinet sväljer i patronstorlek. Så, givet att det funkar, vad säger ni? Jag har ingen erfarenhet av den själv, men tycker ändå att den är lite charmig med dubbla avtryckare och kontrollerad matning.

/Patrik

Patrik L

Jag väljer att, efter en kvälls efterforskningar, svara mig själv:

Jodu, en brno fox är i princip samma vapen som cz 527. Det skiljer på vissa punkter, som snälltrycket, det faktum att lådan inte är lika öppen vid utkastet samt att magasinen ser lite annorlunda ut (de går att använda sinsemellan med viss modifikation) men funktion i övrigt är densamma.

Vapnet i fråga är en 222rem och således liiiiite för kort i magasinet (56mm). Byter man underbeslag till en 223-variant och fräser bort någon mm framför magasinet i lådan så går det att använda 223 magasin till 527 och få i längre patroner om så önskas.

Jag ska fundera lite till tror jag.

/Patrik

Alet001

Mitt förslag till diskutionen är en bössa i antingen 7x57 eller 358win, 

358an går bra i väldigt korta pipor medan 7mm vill ha längre men snäll rekyl i båda och dom går in i korta lådor.

sidelock
1 hour ago Alet001 sa:

Mitt förslag till diskutionen är en bössa i antingen 7x57 eller 358win, 

358an går bra i väldigt korta pipor medan 7mm vill ha längre men snäll rekyl i båda och dom går in i korta lådor.

Nja 7x57 är lite lång för det, 7mm-08 funkar.👌🏻