Hoppa till innehåll

Piplängd 6,5 Creedmoore?


josc72

Recommended Posts

Läst om kalibern och piplängd på nätet. Beter sig 6,5 Creedmoore ungefär som vår gamla 6,5? Vilken piplängd skulle man gå på om man fick välja/ska bygga?

Med tyngre kulor gav den här testen bra fart helt ner till 53 cm. Med en kortare och styvare pipa skjuter den tätare och bättre än .308 ut till minst 800 meter. 

Screenshot_20190523-105258_Samsung Internet.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att skjuta Creedmore är lite speciellt,den finns ju numera även för SRP och man kan då ladda på ännu lite mer än vad man har gjort tidigare.Maichel här inne har hittat fart, tryck och precision med Norma kruten, för min del hade jag tittat på 560, 565 och ev 570 krut,iom att man kör med dubbelbaskrut såsom Normas är så får man bra med fart, https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=95  till och med med enbart bok data, jag är osäker på vad man menar med detta "outshoots" och att hastigheten skulle öka med kortad pipa talar väl för att pipan var rå, att man hade 100 förbränning (med just den laddningen) vid en kortare längd på pipa.

För egen del hade jag valt den piplängd som är praktiskt, 

historiska data har visat att man kan kapa en 6,5x47L ner till 18 tum och fortfarande ha god Vo., även om den faller av vid kort pipa.

För bana hade jag lätt lagt mig på 26-28 tum och för jakt hade valet ramlat ner på 24 tum, men det är mina tankar om vad som är praktiskt inte styrt av ett test på ett vapen, med en laddning som jag känner är lite udda i sina resultat. /C

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min pipa är 24tum, pangen som helhet är lång som fan! Beror mest på att det sitter en WM145 dämpare från Stalon längst fram.

Jag har experimenterat friskt med tre olika kulor; 143grains eld-x, 130grains eld-m och 129grains SST. Det är rätt lätt att hitta tryck, och bra egenprecision. Laborerar man sen som jag gör så finns det överhängande risk att man kraftigt förkortar hylsliv och throat.

Jag har sedan pangen/ pipan var ny använt normas hylsor á 18kr/st. Finns billigare, men jag valde dem för att slippa klydda med olika stora tändhattar. Lägger man sig i övre spannet och jagar fart så lever inte hylsorna länge. Konstruktionen bygger snabbt tryck, hylsan då, och man kan om man vill/ vågar, och har koll på vad man gör få bra djävla fart på pilarna.

143grains eld-x och URP har fungerat bra för mig. Har en standardladdning som funkar året runt som skjuter bra, med hygglig fart för kulvikten. Dessa hylsor kan jag nog skjuta 5-6gånger till, och då har dom nog åkt fyra gånger redan. Men det är en trevlig kaliber, särskilt om man som jag föredrar korta lås, och utbudet av kolvar och chassin till korta lås ^_^

/M

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...