Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE

Recommended Posts

P-J

Har ett par värdeskåp som har klassning sis 837501 v3 och undrar om dom är godkända som vapenskåp? Någon som vet? Tacksam för svar

Screenshot_20190530-135242_Blocket.jpg

MrT.
58 minutes ago P-J sa:

Har ett par värdeskåp som har klassning sis 837501 v3 och undrar om dom är godkända som vapenskåp? Någon som vet? Tacksam för svar

Screenshot_20190530-135242_Blocket.jpg

Jag borde egentligen känna till det, men är osäker. Har för mig att ett säkerhetsklassat skåp för vapenförvaring skall vara SIS 3925 (eller något sådant), och detta krav kom 2000, (tror jag det var). Men om du vill ha ett säkert svar på frågan, föreslår jag att du kontaktar SVF, (och kanske löser ett medlemskap också, när du ändå är igång).

pmt

Ja och kanske....

V3 är i princip samma sak som EN1143-grade3 så skåpet är godkänt för upp till minst 50 poäng.

Frågan är vad låset på dörren är klassat som, för det är som regel det som styr. Och det är inte den klassen som står i skåpet för den gäller bara skåpet. Har du otur är låset så dåligt att du inte ens når vanligt vapenskåp.

Kontakta en bra låssmed och kolla dels vilka lås du kan ha och vad ett bra digitalt kodlås kostar. Det är bra skåp du har, dumt att inte använda dem.

/T

MrT.
20 hours ago pmt sa:

Ja och kanske....

Som jag sa, jag borde veta bättre, men jag är ganska säker på att polismyndigheten fick igenom (långt bak i tiden), att ett säkerhetsklassat skåp för vapenförvaring skall vara märkt med en SIS standard som heter 3925.

Vad SIS 3925 betyder har jag ingen aning om, bara att godkända skåp för förvaring skall ha en etikett på insidan som säger att skåpet uppfyller SIS 3925.

Men för att få ett säkert svar på frågan, kan man alltid kontakt polisen, dom borde veta (kan man tycka), eller SVF, där jag nästan vågar ta gift på, att de senare kan ge ett defenitivt besked på frågan.

På så sätt slipper Ts fler spekulativa svar, så till vida att PMT inte med bestämdhet vet att  det han skriver håller i en rättslig prövning.

Om det räcker med att åtgärda bara låset på ovan nämnda skåp för att uppnå SIS 3925 och ett sådant förfarande är ekonomiskt försvarbart, det vet jag inte, men däremot borde det rimligtvis gå att få fatt på ett begagnat skåp som är klassat för SIS 3925, till en rimlig kostnad, på begagnatmarknaden, om inte annat.

Och med det sagt, önskar jag Ts lycka till i sina efterforskningar.

pmt

Det är avgjort enklare att kontakta ett försäkringsbolag, de har snorkoll på sånt här. 

Polisen är här extremt ohjälpsamma som regel då de numera bara låter som papegojor när man frågar. De lär bara svara "godkänt vapenskåp". 

SVF - kanske, men jag hade gått på försäkringsbolaget i alla fall. De har avgjort långt bättre koll. 

Frågan är inte skåpet, V3 håller i en rättegång med råge! Men förmodligen inte låset.... Utan klassat lås är det en väldigt klumpig garderob. 

T

• Like 1

sos

Räcker det med att nyckeln inte går att ta ur om handtaget är i öppet läge? många äldre skåp faller väl på detta trots att plåt och låskolvar håller standard... eller?

pmt
På 2019-05-31 at 12:06 sos sa:

Räcker det med att nyckeln inte går att ta ur om handtaget är i öppet läge? många äldre skåp faller väl på detta trots att plåt och låskolvar håller standard... eller?

Nej.... 

T