Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Hipshot

Ekolod?

Recommended Posts

Hipshot

Sådär ja!

Nu sitter lilla lodet i portabelt fäste där jag vertikalar och stora lodet sitter i bak.

Nu blir det en sväng på sjön ikväll, ska försöka begripa mej på det stora lodet och förhoppningsvis se fisk..

Järven
På ‎2019‎-‎07‎-‎01 at 00:41 Hipshot sa:

Anvisningen pekar på detta ställe så det ska funka, ser så j-la konstigt ut bara..

Lite kan allt motorn störa även om det fungerar.

Jag har en HR390 med en 6hk i aktern och riggen hamnar ganska nära akterspegeln vilket skuggar givaren en del.

Jag har något klarare bild på höger än på vänstersidan i sidoscanläge, kör jag med motorn lite upptildad på "grundsmyg" så blir bilden lika skarp på båda sidor, problemet blir större vid högre farter.

• Like 1

Hipshot

Såg ikväll att bilden var ngt mindre skarp på motorsidan så att säga... 

Blir jävligt konfunderad, ska se om jag kan få in en bild från ikväll.. Lilla Garmin lodet har rejäla bågar dvs tydlig fisk under båten medans stora Garmin ta mej fan knappt visar ett skit.. Givetvis bruksanvisning hemma ikväll så jag kunde inte ändra några inställningar.. Börjar bli rätt less på Garmins stora lod.. ska testa i morgon igen men med bruksanvisning.. Surfat runt som fan på de olika menuerna så jag fattar inte vart jag inte har varit och att det skulle göra lodet sååå mycket bättre.. 

5CB624F7-F546-4AA7-A94D-75F95912DEED.png

736F5BC7-963C-42A8-9ABF-FA53547FCD31.png

Ovan är alltså samma bild som jag tagit skrämdumpar på för att tydliggöra ekona.. I min värld så är det solklara firrar under båten på första, ev fisk.. ngt litet.. i övre vänstra rutan som då är downvü.. 

Buck

Bilder visar ju samma sak?

daavviid

Det är stor skillnad på äldre och nyare lod. Har du samma kHz på loden? Känsligheten kanske är för svag i det större. Kan vara därför det syns tydligare i det lilla. 

Ett tips är att ändra bakgrunden på sidescan så att den är mörkare. Tex blå

• Like 1

Hipshot

Letade som fn igår efter känsligheten, visste att den skulle ändras på prov, men kunde f-n inte hitta den inställningen. Ska ta med bruksanvisningen och på´t igen idag.

Buck.. samma sak.. menar du ekona på botten i stora lodet är det samma som jätteekona på lilla? 

daavviid

Ja ekona på botten är samma. 

Järven

Lugn och fin, ge inte upp på stora lodet.

Jag håller fortfarande på och lär mig hur det fungerar men har fått några tips från förra ägaren.

Ungefär i grova drag:

1. Letar fisk (Bananer) gör man lämpligast med traditionell vy.

2. Crisp...eller vad det heter på Garminspråk är bra om man ska storleksbedömma fisken eller se andra detaljer under ytan.

3. Sido-scan används lämpligast till att leta intressanta bottenstrukturer, inte att leta fisk ekon.

4. Inställningarna är A&O på avancerade lod, man måste ta sig tiden att förstå och ställa in lodet om man ska kunna utnyttja dess kapacitet.

5. Sen börjar det ge resultat.

• Like 1

Hipshot
12 hours ago Järven sa:

Lugn och fin, ge inte upp på stora lodet.

Jag håller fortfarande på och lär mig hur det fungerar men har fått några tips från förra ägaren.

Ungefär i grova drag:

1. Letar fisk (Bananer) gör man lämpligast med traditionell vy.

2. Crisp...eller vad det heter på Garminspråk är bra om man ska storleksbedömma fisken eller se andra detaljer under ytan.

3. Sido-scan används lämpligast till att leta intressanta bottenstrukturer, inte att leta fisk ekon.

4. Inställningarna är A&O på avancerade lod, man måste ta sig tiden att förstå och ställa in lodet om man ska kunna utnyttja dess kapacitet.

5. Sen börjar det ge resultat.

Klok person du..

Gav mej ut igår i frisk nordlig vind i syfte att lära mej lodet.. Måste säga att det börjar ta sig! 

Gissade mej till ungefär samma slutsatser som du nämner ovan, sid-titten är grym ta mej fan att hitta intressanta bottnar.. hittat två-tre überheta platser inför nästa års gösjakt på våren. 

Chirp.. har ett downvü fönster, ett trad och så sidtitten uppe på skärmen samt realtid i lilla lodet. Känns rätt kurant faktiskt. Sjön är helt j-la underbar, man kan komma glidande på 5 m och så plötsligt hitta en sten som ligger runt 2 m.. alltså tre meter hög sten mitt på botten bara.. och smeckat med fisk runt. 

Börjar kännas kul med lodet nu!

• Like 2

Hipshot

Lyfter en gammal tråd.. 

Lilla lodet tuffar på, det har jag god koll på men stora känns fortfarande ganska B..

Jag ska testa att sänka kontrasterna, jämfört med andra har jag på tok för hög kontrast på det..

Men..

Jag har idag GT-52HV givare på stora lodet.. Går det att köpa till vassare givare och på så sätt få ut mer av detta lod?

Ska in till Dogger i morgon och riva lite i hyllorna.. osäker på om jag vågar fråga där, anar att de gärna säljer på en prylar hellre än något annat..