Hoppa till innehåll

Kula


Vihthavuori

Recommended Posts

Hej! Intresserad som är av olika kulor och kalibrar vilken kula ni anser ger bäst verkan inne i älgen kalibern gäller 9,3*57!

Själv har jag 308 win tikka t3 lite som jag kör med hemladdat naturalis version 3 av den kulan 170gr mycket bra effekt ger oftast genomskott, 

Kör ochså med hemladdat Nickel Alaska jag kom över ett 60 tal kulor ger bra effekt lungskott ej genomskott, men ben träff inte bra splitter bara av kulan 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad menas med bäst verkan inne i älgen? 

Är det inte bättre att fortsätta med naturalisen istället för att börja tjorva med nån Alaska som inte gör nånting bättre än naturalisen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago karelsk blandning sa:

Vad menas med bäst verkan inne i älgen? 

Är det inte bättre att fortsätta med naturalisen istället för att börja tjorva med nån Alaska som inte gör nånting bättre än naturalisen. 

Menade vilken kula till 9,3*57! Skrev bara att ja själv har 308 och vilken Kula ja använder mig av men om du läser rubriken, handlade det om 9,3*57 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Testa accubond isf.

Men vad menas med bra verkan inuti älgen.?

Stor sårkanal, mycket trasigt, kort flyktsträcka med eller utan genomslag? 

Använder själv north fork i x62 men bara hunnit testa den på ett 30 tal ännu. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago Vihthavuori sa:

Sidelock Okej så vulkan är en bra kula pga. Utgångs hastigheten!! 

Den är en bra kula för det ser ut som man kört en stängselpåle genom djuret och de går sällan nån vart.

Samma lika med RWS uni classic/tug vilken jag använder i min 9,3.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9,3x57 Orux 15 gram eller vulcan. Dock endast erfarenhet på gris

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Vihthavuori sa:

Bra verkan inuti älgen = mycket trasigt lungorna 

Ännu inte haft det problemet med någon kula i 9,3, men lika effektiv som 338an blir den inte för där slår trycket sönder en hel del av lungorna redan.

Finns en väldigt lätt kula av s&b som var just under 200gr som är fn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago karelsk blandning sa:

Finns en väldigt lätt kula av s&b som var just under 200gr som är fn.

193gr flatspets tunnmantlad. Extremt lättexpanderande. Den laddas i 9,3X72R till klass 2-hastighet i gamla drillingar. Jag har skjutit ett par rådjur med drillingen och de jättedör, jag hade dock varit tveksam till att ladda den för jakt i 62an. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ha skjutit några älgar med 9,3x57 å testat 15g Vulcan, 18,5g Hornady IL å 18,5g Sako HH. Dom ramla i princip på stället allihop utom en stor oxe som sprang knappt 100m innan den slog ihop. Perfekt lungträff. Kan du inte prova North Forks lättaste 9,3 kula? Skulle vara jätteintressant att få höra erfarenheter från den!

http://www.nfbullet.se/sv/handladda/north-fork-kulor/9-3mm-366/9-3-214gr-ss.html

Lycka till ?

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago MarkusR sa:

193gr flatspets tunnmantlad. Extremt lättexpanderande. Den laddas i 9,3X72R till klass 2-hastighet i gamla drillingar. Jag har skjutit ett par rådjur med drillingen och de jättedör, jag hade dock varit tveksam till att ladda den för jakt i 62an. 

Effekt borde det iaf bli med den kulan om man är ute efter det.

Kommer inte ihåg om jag skjutit något djur med den men brukar ladda den för banan och relativt bra skjuter den iaf i x62.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago karelsk blandning sa:

Effekt borde det iaf bli med den kulan om man är ute efter det.

Kommer inte ihåg om jag skjutit något djur med den men brukar ladda den för banan och relativt bra skjuter den iaf i x62.

Tjena Är sebbe från tvärån varför jag frågar i 9,3*57 så är sugen köpa en sån Är för att jag skaffat mig en östlakia kanske du hört det redan? Och då tänkte ja tungkula blötkula som stannar inuti älgen!! Och ha 308 till om ja sitter på pass laddad med naturalis 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Vihthavuori sa:

Tjena Är sebbe från tvärån varför jag frågar i 9,3*57 så är sugen köpa en sån Är för att jag skaffat mig en östlakia kanske du hört det redan? Och då tänkte ja tungkula blötkula som stannar inuti älgen!! Och ha 308 till om ja sitter på pass laddad med naturalis 

Ok, jag hade iaf köpt en x62 för den går att skjuta tyngre kulor i och samtidigt borde den fungera bättre ifall man vill använda koppar kulor.

Jag har ändå hellre en hårdare kula som ger genomslag med rak penetration än en mjuk kula som kanske stannar eller vinklar i älgen.

Vänta med att köpa en enkom bössa först och se om hunden vill jaga älg eller fågel först, annars om du laddar en tyngre kula till 308an som typ en 200gr woodleigh rn så fungerar det nog bra.

Sen kan det kanske vara bra köpa en likadan bössa som du har idag så blir det väldigt samma om man redan är inskjuten med det man har, en x62 och en 250gr north fork så har du iaf en fungerande kombination. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago karelsk blandning sa:

Ok, jag hade iaf köpt en x62 för den går att skjuta tyngre kulor i och samtidigt borde den fungera bättre ifall man vill använda koppar kulor.

Jag har ändå hellre en hårdare kula som ger genomslag med rak penetration än en mjuk kula som kanske stannar eller vinklar i älgen.

Vänta med att köpa en enkom bössa först och se om hunden vill jaga älg eller fågel först, annars om du laddar en tyngre kula till 308an som typ en 200gr woodleigh rn så fungerar det nog bra.

Sen kan det kanske vara bra köpa en likadan bössa som du har idag så blir det väldigt samma om man redan är inskjuten med det man har, en x62 och en 250gr north fork så har du iaf en fungerande kombination. 

Tack för bra info då blir det nog att fundera och isåfall satsa på en 62:a. Hitils då ja nu är och gör hon skogsvan har hon då inte visat nåt intresse för fågel som vi stött upp av ovilja däremot mycket stort intresse då jag spårat älg spår, Så hoppas hon bara blir på älg hon är 17 veckor nu! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Vihthavuori sa:

Tack för bra info då blir det nog att fundera och isåfall satsa på en 62:a. Hitils då ja nu är och gör hon skogsvan har hon då inte visat nåt intresse för fågel som vi stött upp av ovilja däremot mycket stort intresse då jag spårat älg spår, Så hoppas hon bara blir på älg hon är 17 veckor nu! 

Hade du inte en t3a?

Det blir ju i princip bara att delta för hon i höst och sikta in sig på nästa års jakt på riktigt när hon är så ung ännu. 

Sen jag köpte mig t3an i 9,3x62 så har jag använt den till allting just för att bössan är så pass lätt och smidig. Sen att det finns kulor i olika vikter gör inte saken sämre, några fler fmj hade varit intressant med s&b fungerade bra.

Jag har hunnit skjuta med lite olika kulor men north forken är nog den jag tyckt fungerat bäst, men skjuter man inte på några längre håll så är 320gr woodleigh en intressant kula.

Har testat nosler accubond, e-tip,  north forken, naturalis och Barnes i 250gr vikt i 286gr kulorna partizan, woodleigh sen 320gr woodleigh å en med rws tug. Alla dom kulorna samskjuter tillräckligt bra för att kunna användas samtidigt i min bössa.

Sen är det bra att det går skjuta sub i den också, bra ha med när hunden skäller grävling eller liknande.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Joo jag har en t3 har ja skrivit fel ovan? Joo kommer bara ha med hon i skogen om det skjuts nån älg så hon får lukta och spåra fram till där den ligger! Har tidigare laddat oryx och varit hyfsat nöjd men tyckt dom gått undan för långt, Nu laddar jag 170gr naturalis och är jättenöjd genomskott och dom lägger sig i stort sett direkt! Kanske man klarar sig med 308 och naturalis då den går så bra nu på pass. Längsta skott 130 meter aorta skott just vid hjärtat knall och fall med genomskott!! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När du investerar så är ju ett alternativ att köpa en till t3a om du är nöjd med den nu så har du två likadana förutom kalibern.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men de är klart att det är roligare plocka såna från älgarna.

Woodleigh och north fork.

20171012_054717.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...