Hoppa till innehåll

Hundgård. Projekt samt frågeställningar


marcus.söderlund

Recommended Posts

Ja har suttit o grubblat för mkt på egen hand nu. Tanken är att bygga en hundgård som ser bra ut och ska stå sig länge. 

Ytan som ska byggas på är bakom garaget som syns på bilderna.

 

I garagets vägg kommer 2 hundluckor byggas in samt så blir det 2 boxar inne i ena garagedelen där det är en begaglig temp på 15-20grader året om.

Där inne har jag klart för mig hur det kommer bli men utsidan är den stora frågan.

 

Närmst huset ca 1-1,5m så kommer jag gjuta en betongplatta och göra upphöjda vilobänkar i trä ( för skuggad viloplats ) där det kommer vara tak, dock vet jag inte om jag ska bygga ut garagets tak eller göra ett tak som är lägre?

 

Övriga ytan är funderingen på om man ska gjuta en 25-30cm hög kant i betong eller köra med lekablock som grund? Sen om man ska köpa färdiga sektioner eller bygga eget? Bygga eget blir ju klart snyggast men tar absolut längst tid och kostar mer?

 

Startar mest denna tråd för o få ner tankarna på en och samma plats samt kanske ( gärna ) motta något tips eller två?

DSC_3354.jpg

DSC_3351.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska också bygga ut hagen men kommer nog att lägga tele stolp i botten och sen grus i jämn höjd på dom, blir att bygga för mig eftersom dom andra två redan är så annars är sektioner fina men ganska dyrt.

Sen går det väl att göra med att slå ner stolp och spänna nät efter dom och det kan nog vara enklast för dig nr det var så kuperat.

En annan sak som kanske kan vara intressant förutom att gjuta är att lägga plattor på den delen som du funderar gjuta. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Första tipset du får av mig är följande: Bygg hundgården så hundarna ser vad som händer framme på gården! Dom ska se när det kommer folk osv. Hundar bli väldigt frustrerade om dom bara hör röster å hör hur det rör sig på andra sidan en byggnad om dom inte kan se vad som händer! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Telestolpar hade varit smidigt men ska va giftigt för hundar och ja jag äger ju en stövare som kan få för sig o gnaga på ja allt ?

Sektioner är enkelt men som du säger lite dyrt. Tanken var att göra hundgården efter gräsmattekanten mot kullen så den blir inte kvadratisk. Funderat på plattor istället för o gjuta en platta närmast garageväggen men står lite i valet o kvalet angående de?

 

Hundgården kan inte och vill inte ha in mot gården. Även om hundarna nu gärna vill se vad som händer så blir de inte så av praktiska skäl. Sen ligger min stövare egentligen bara o sover när han är i hundgården så för han kvittar de. Samt terriern är allt som oftast inne iaf.

Samt så vill jag inte ha hundgården synlig vid första anblick för obehöriga. Även om dom nu upptäcker den om dom går in på tomten så vill jag inte att den syns på direkten. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Männ va tvärsförs da! ? 

Jo de beror ju som sagt på hur mycket dom är i hagen å hur dom är som individer. Få du en frustrerad skällare sen så kan du ju alltid ändra ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now HuggyBear sa:

Männ va tvärsförs da! ? 

Jo de beror ju som sagt på hur mycket dom är i hagen å hur som individer. Få du en frustrerad skällare sen så kan du ju alltid ändra ?

Haha ibland kan ja va vrång? 

Jo våra hundar är där när vi inte är hemma annars är dom alltid inne i de stora hela? ibland även när vi är borta kortare stunder oxå.  

Hoppas jag slipper hundar som står o skäller i hundgården men har gått o lära bort dom jag har hitills så?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du behöver du hundgård? Lösdrift! verkar inte va en kåk åt något håll!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago hs_merkel sa:

Du behöver du hundgård? Lösdrift! verkar inte va en kåk åt något håll!?

Jodå en kåk sen man allt snett bortåt? annars äger jag marken runtomkring så jag lär slippa fler grannar även i framtiden? men stövarn är lite stor i söker för lösdrift. En sådär 1-2km för stor?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill man komma ner lite i pris så kan man kolla efter byggstaket, sådana som spärrar av runt byggplatser. Säljs ofta begagnade till en bråkdel av priset av vad hundstängsel säljs för. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kommer göra med tele stolpar men gräva ner dom något i backen och sen fylla grus jämt med dom, då blir virket som själva hagen är byggt av skyddat från mark fukten och gruset borde hållas jämt med dom. 

Undra hur bra det är att gjuta betong i själva hagen eller om plattor är bättre, btg plattan kanske fungerar om man behandlar den med något för annars tror jag att det kan börja lukta illa från den.

Om du bygger hagarna mot varann så kan det vara klokt att sätta mindre stängsel mellan dom eller sätta dubbla med kanske 10cm mellan ifall inte hundarna är sams och får för sig att slåss genom stängslet.

Har sett att det är bra sätta grövre grus i botten och sen finare på om det är dålig mark så binder det ihop bättre och sen är det inte lika roligt gräva i det. Jag brukar fylla igen deras hål dom gräver i hagen med grovt grus och sen finare på och då slutar dom gräva där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett generellt varningens ord använd inte kemisk preparerat trävirke i hundgårdar speciellt inte telefonstolpar eller slipers hur än jävligt billigt ni får dom mer gift i dom än vad ni vill veta om 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago killer_mouse sa:

Ett generellt varningens ord använd inte kemisk preparerat trävirke i hundgårdar speciellt inte telefonstolpar eller slipers hur än jävligt billigt ni får dom mer gift i dom än vad ni vill veta om 

Är det verkligen så farligt använda det?

Om man nu ändå använder såna vilka är bättre dom nya bruna eller gamla gröna, alltså mindre giftiga?

Fast jag tänk använder såna så kan det inte vara speciellt farligt för hunden eftersom dom aldrig kommer i kontakt med det utan dom är endast skydd för mark fukten och att gruset hålls på plats. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago killer_mouse sa:

Ett generellt varningens ord använd inte kemisk preparerat trävirke i hundgårdar speciellt inte telefonstolpar eller slipers hur än jävligt billigt ni får dom mer gift i dom än vad ni vill veta om 

Finns anledning att de är 50år på dessa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago karelsk blandning sa:

Är det verkligen så farligt använda det?

Om man nu ändå använder såna vilka är bättre dom nya bruna eller gamla gröna, alltså mindre giftiga?

Fast jag tänk använder såna så kan det inte vara speciellt farligt för hunden eftersom dom aldrig kommer i kontakt med det utan dom är endast skydd för mark fukten och att gruset hålls på plats. 

Dina hundar och ditt egna ansvar så du gör som du vill men jag skulle inte ha skiten ens i närheten av gården just pga alla jävla gifter det är i dom  

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago karelsk blandning sa:

Är det verkligen så farligt använda det?

Om man nu ändå använder såna vilka är bättre dom nya bruna eller gamla gröna, alltså mindre giftiga?

Fast jag tänk använder såna så kan det inte vara speciellt farligt för hunden eftersom dom aldrig kommer i kontakt med det utan dom är endast skydd för mark fukten och att gruset hålls på plats. 

Kreosot är inte speciellt "nyttigt" oavsett den är utvunnen från stenkol eller trä även om trävarianten är snäppet mindre vådlig, men på den tiden när jag var med x-et så hade vi uråldriga tfn/el-stolpar som bottenram och som du säger. Hundarna är ju inte i direkt kontakt med dem, så risken är ju rätt minimal att de ska bli förgiftade pga att man har gamla, uttjänta tfn/el-stolpar som bottenram i en hundgård. 

Har man en bottenram i trä, så måste den ju vara impregnerad på något vis för att inte ruttna bort inom väldigt kort tid och om imp är så mycket bättre vette tusan, men min bottenram i nybygget är just imp. Risken att nån hund ska bli förgiftad bedömer jag som ytterst minimal.

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bottenramen till hunnhagen jag gjorde hemma hos X-et är av gamla järnvägsslipers. De ha då inte haft nå negativ påverkan för hunnans del va jag märkt :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Jämta sa:

Kreosot är inte speciellt "nyttigt" oavsett den är utvunnen från stenkol eller trä även om trävarianten är snäppet mindre vådlig, men på den tiden när jag var med x-et så hade vi uråldriga tfn/el-stolpar som bottenram och som du säger. Hundarna är ju inte i direkt kontakt med dem, så risken är ju rätt minimal att de ska bli förgiftade pga att man har gamla, uttjänta tfn/el-stolpar som bottenram i en hundgård. 

Har man en bottenram i trä, så måste den ju vara impregnerad på något vis för att inte ruttna bort inom väldigt kort tid och om imp är så mycket bättre vette tusan, men min bottenram i nybygget är just imp. Risken att nån hund ska bli förgiftad bedömer jag som ytterst minimal.

 

Precis det jag tänker också, för det är allt byggt några hundgårdar på såna stolpar och jag har aldrig hört att någon hund farit illa från det. 

Sen om man bara lägger dom på backen och bygger hagen på dom med lite grus på backen så är stolpen mer framme än om man gör som jag tänkte och sätter ner dom lite i marken och sen fyller grus jämt med dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago karelsk blandning sa:

Om man nu ändå använder såna vilka är bättre dom nya bruna eller gamla gröna, alltså mindre giftiga?

De gamla stolparna innehåller, beroende på vart de är impregnerade, förutom kreosot arsenik, bly, kadmium och ganska mycket koppar. Arsenik behöver inte vara så farligt men tungmetallerna är inte bra för hälsan hos något djur. De nya har betydligt mindre mängd tungmetaller och ingen arsenik.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lägger ingen vikt alls i vad andra kommer och använder för material. Jag själv kommer dock inte använda mig av något som diskuteras ovan pga nämnda anledningar.

 

Jag kommer ha betong, betongplattor, "vitt" trä som målats och nät avsett för hundgårdar.   :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jag sett hos nån av draghunds folket med mycket hundar är att dom har gjort typ 1/3 eller nästan halva hagen med rutor av inpregnerat virke ca 1x1m stora som är ligger tätt så det blir liknande ett golv i en del av hagen.

Men det blir likadant det du funderar över att lägga plattor i buren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...