Hoppa till innehåll

Apport + stöthund?


Jakob Levenkrans

Recommended Posts

Tjena, jag funderar på att skaffa min första jakthund om något år men jag har problem att välja ras. Den jakt jag kommer kunna bedriva kommer främst vara på småvilt, fågel och klövvilt så det optimala vore en hund som klarar av att apportera och stöta.

Jag vet om raser som passar syftet men har aldrig sett någon in action så att säga, då jag tar jägarexamen nu i år. Tänkte att det skulle vara kul med åsikter från erfarna jägare kring ämnet. Mvh Jakob 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har hört att dom är duktiga på att stöta småvilt, men klarar dom stora klövdjur? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

26 minutes ago Jakob Levenkrans sa:

Har hört att dom är duktiga på att stöta småvilt, men klarar dom stora klövdjur? 

Dom är värdelösa på att apportera större klövvilt ? Nu är jag långt ifrån någon expert på hundar, men en perfekt allround hund är svårt att få. Det är inte rasen som är det viktigaste utan individen om det ska var allround. Kör själv med Tollare nu fungerar någorlunda som stötande men är knäpptyst när han får upp något så vi kör bjällra på han. Har även haft spaniel som var mycket sämre. Bägge var tänkta som kakhundar från början men husse ville annat ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad vilken typ du vill ha. Jag har en som jagar allt med skall, fast det är väl inte precis rasstandard.. men finns ganska många som avlar på skallande linjer. Är helnöjd med min, har skjutit allt från kanin till gris för han.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker också det låter som Spaniel ?

Jagar allt med min, och det fattas nog bara älg innan vi är igenom hela tabellen över jaktbart vilt.. 

Min är tyst vid viltkontakt, men visst hade det varit kul om han skallat också. 

20180928_123417.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En spaniel fixar det hela. Jag har ju en nyligen ettårig jaktcocker. Han har inte fått något fällt framför sig ännu men under träning stöter han allt han ska. Jag tror dock inte det skulle varit speciellt svårt att få honom att skalla på exv rådjur. Han har visserligen lätt att glappa lite men skulle han få vinning av det så skulle det nog lösa sig...

Han visar ju enormt viltintresse och men har ju tränats som en traditionell spaniel. Tror dock att är på tok för vek för att användas på gris. Han skulle säkert få fart på en del men personligen tycker jag inte att det är sjyst mot hunden då han inte riktigt kan sköta det själv...

I övrigt är det tammefan den perfekta hunden. Lagom format, djääävvulskt mycket motor och will-to-please sen den där berömda cockermentaliteten med fyrtielva rävar bakom örat. Var egentligen inne på labbe eller Wachtel men ångrar inte en sekund att jag tog cocker istället...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack till er alla som svarat och delat med er av era erfarenheter, riktigt kul med bilder också. Efter att ha läst era svar så låter spaniel verkligen som en hund som kan passa mig. Men är det någon skillnad mellan cocker och springer bortsett från storleken? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Jakob Levenkrans sa:

Tack till er alla som svarat och delat med er av era erfarenheter, riktigt kul med bilder också. Efter att ha läst era svar så låter spaniel verkligen som en hund som kan passa mig. Men är det någon skillnad mellan cocker och springer bortsett från storleken? 

Trevliga hundar båda sorterna. Det som kan skilja är just vid eftersök om man önskar en hund som går ikapp och drar ner har Springern större kapacitet p.g.a. storlek. Min Wilma vägde som mest 19 kilo och är en liten tjej, en stor hanne väger säkert närmare 25 Kg och bör ha ännu bättre kapacitet. Men det är inte alla individer som är lika intresserade av eftersök och skadat vilt. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago Mulle mek sa:

Trevliga hundar båda sorterna. Det som kan skilja är just vid eftersök om man önskar en hund som går ikapp och drar ner har Springern större kapacitet p.g.a. storlek. Min Wilma vägde som mest 19 kilo och är en liten tjej, en stor hanne väger säkert närmare 25 Kg och bör ha ännu bättre kapacitet. Men det är inte alla individer som är lika intresserade av eftersök och skadat vilt. 

Jaha så pass. Jag tänker blir det någon skillnad i dreven mellan raserna? Är springern som är högre snabbare än cocker osv? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Jakob Levenkrans sa:

Jaha så pass. Jag tänker blir det någon skillnad i dreven mellan raserna? Är springern som är högre snabbare än cocker osv? 

Beror mycket på hur hunden spårar, om dom är spårnoga eller inte. Jag inbillar mig att hundar som är eftersökstränade och spårar i lina är mer spårnoga och av den anledningen har lägre tempo. Dom som går på vindvittring är oftast snabbare.

Jag tränade mycket spår med Wilma och hon har Svenskt viltspårschampionat.

Men det är vad jag tror, andra kan ha andra idéer och dom kan ha lika rätt eller fel som jag har?  

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör lite tillägg?

Bilden på Wilma är inför sått två där hon  på en betaljakt i sått ett gick ikapp och drog ner en bukad dovhind. Där av den rödskimrande pälsen.

När det gäller att gå ikapp skadat vilt utan spårlina, då är tempot uppdraget rejält mot normal jakt, då genas det i kurvorna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Mulle mek sa:

Kör lite tillägg?

Bilden på Wilma är inför sått två där hon  på en betaljakt i sått ett gick ikapp och drog ner en bukad dovhind. Där av den rödskimrande pälsen.

När det gäller att gå ikapp skadat vilt utan spårlina, då är tempot uppdraget rejält mot normal jakt, då genas det i kurvorna?

Din Wilma låter som en riktigt fin jakthund, nu har du definitivt sålt in mig på springer spaniel ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago Mulle mek sa:

Har en skalldrivande Springer. Mycket trevlig hund som vi tog över när hon var 3,5 år.

Lite jaktidiot i henne, svårt att kalla av på drev och funkar sådär som fågelapportör, mest för att hon inte kan vara tyst utan drevskallar på inkommande fågel? Givetvis en fråga om fostran, men då vi är tredje familjen för henne ville jag inte ta i för hårt. Dessutom var det jakt på klövvilt som låg i fokus. Hon jagar ytterst sällan gris och när det gäller älg måste jag vara med och stötta innan drevet går igång ordentligt, sen kan hon hänga i 5-10 minuter. På övrigt klövvilt är drev tiderna 15-20 minuter i ganska makligt tempo då hon är spår noga.

Har gått en hel del eftersök med henne. Under drevjakt så hänger hon på skadat vilt som hon får nos på, och det släpper hon inte innan det är klart eller hon helt enkelt inte orkar mer, brukar var 1-2 timmar beroende på hur mycket hon hunnit jaga innan. Vilt upp till normalstor dovhind som hon hinner ikapp drar hon ner och håller fast eller avslutar själv. Roligaste minnet var en mellanstor dovhjort som var rejält bukad och gick upp när vi spårade. Släpte hunden och hon gick ifatt, fick ikull den men för att få den kvar höll hon upp bakbenet på det sida som hjorten låg på så den kunde inte resa sig.

Rekommendera starkt en skallande Springer Spaniel, börjar själv fundera på en ny då Wilma är 11 år.

Figthing Face Wilma.jpg

Ser ut som en typisk Qvarnhill! :wub::wub::wub:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...