Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
josc72

Mest stryktåliga kikarsiktet?

Recommended Posts

josc72

Undrar vilket det tuffaste kikarsiktet är? Det skall sitta på en Blaser. Vad står mest pall för rekyl, slitage och rent  våld? Har hört att "alla" råa storviltjägare väljer Leupold när det inte finns något tuffare. Eller är Blasers fästen en svagare länk än kikarsiktet?

Laban

Annars brukar ju Nightforce lyftas fram som tuffast av alla. Dom är ju byggda för att tåla våld och sitta på militära bössor som används till både att skjuta med och att dänga i huvudet på fi.

strävhår
41 minutes ago josc72 sa:

Undrar vilket det tuffaste kikarsiktet är? Det skall sitta på en Blaser. Vad står mest pall för rekyl, slitage och rent  våld? Har hört att "alla" råa storviltjägare väljer Leupold när det inte finns något tuffare. Eller är Blasers fästen en svagare länk än kikarsiktet?

1702787492_Screenshot_20190616-234404_SamsungInternet.thumb.jpg.5816a79489bf0a9a54cb03178ebc2547.jpg

??

Holz

Utöver Nightforce som redan nämnts är IOR med 40mm mellantub rätt saftiga. Men om du inte har planer på att börja klubba ner djuren kommer det nog fungera bra med vilket som  av de stora tillverkarna. Glöm inte heller att baksidan av robusthet ofta stavas vikt och både Nightforce och IOR är rejäla pjäser. Inget jag själv hade satt på en smidig jaktbössa....

• Thanks 1

Christian N

De riktigt hårda siktena är nog US Optics,

Ja det finns dem som faktiskt gör saker som detta...

Men iom att jag inte gillar USO siktena så där hemskt mycket.

Det går bra att snickra med både Hensolt, S&B PMII, USO ev kanske en NF klarar det också,

det är också de sikten som skall klara den formen av belastning enligt deras spec. Övriga sikten gör det inte.

Så med det sagt, det mest PRAKTISKA och stryktåliga siktet är ett S&B PMII, därefter ett NF, och sedan faller det, IOR är kanske massivt byggda men jag har inte det förtroendet för dem. 

En annan sak, är det inte dumt att sätta på ett så pass hållbart sikte på en pang som inte är det?

/C 

LGH

Det bästa med n’Blasern är ju att du kan ha ett eller ett par extra kikarsikten med fästen inskjutna och klara i fickan när du bankat sikte nummer ett i en stenhäll en gång för mycket.

Snickra med hammaren och jaga med kikarsiktet, vet jag. Bättre ekonomiskt även för Blaserägare. 😎

josc72
12 hours ago Christian N sa:

De riktigt hårda siktena är nog US Optics,

Ja det finns dem som faktiskt gör saker som detta...

Men iom att jag inte gillar USO siktena så där hemskt mycket.

Det går bra att snickra med både Hensolt, S&B PMII, USO ev kanske en NF klarar det också,

det är också de sikten som skall klara den formen av belastning enligt deras spec. Övriga sikten gör det inte.

Så med det sagt, det mest PRAKTISKA och stryktåliga siktet är ett S&B PMII, därefter ett NF, och sedan faller det, IOR är kanske massivt byggda men jag har inte det förtroendet för dem. 

En annan sak, är det inte dumt att sätta på ett så pass hållbart sikte på en pang som inte är det?

/C 

Det är det säkert men det är brorsans bössa och inte min. Men är man blasernörd så är man det utan att vilja förstå 😏

hs_merkel

Blaser är tåliga grejer. Min har förbrukat två aimpoint. Sex eller sju ringar, två fästen. Och ett gäng öppna riktmedel. Tro mig håller de för mig är det hållbara grejor. Annars en pecar ståltub håller bra.

S

• Like 2

Baner

Nightforce är väl dom man hör mest om när det gäller tåliga kikarsikten.

Extremt sällan man ser några trådar om trasiga NF kikarsikten så stämmer nog säkert.

Sako_Finnbear

Finns säkert "tuffare" men jag håller Leupold högt. Därför har jag sådana på alla mina studsare

trots att dom optiskt kanske får stryk av vissa Européer.