Hoppa till innehåll

Jakt anorak/jacka, funktioner


calski

Recommended Posts

Jag har fått för mig att sy en jakt anorak och är i slutfasen av planeringen.
Och tänkte kolla om nån har ideer som jag borde ta med innan jag bestämer mig för slutilig desigen. 


Vilka funktioner eller finesser tycker du är ovärderliga på jaktjackor?

Nått man borde undvika?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gillar långa anorackar med möjlighet att öppna dem rätt högt i sidorna. Sedan tycker jag att det skall vara höllor i sidorna så man kan ha ett knivbälte utanpå anoraken. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en med ok på ryggen... Och den är bra när man går...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skippa luva! Så sällan man vill/behöver använda den å då känns den bara otypmlig bakom nacken annars tycker jag...

  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkt mig den lång med öppning en bit upp. Inte hela vägen till armhålan men nästan. Den öppningen hoppas jag duger som ventilation.
Tyget blir ett softshell med camo från ebay. Ska andas men det får man väl se.

Luva kommer det bli. Till viss del för camo delen. Sen är planen att kopiera mönstret från en tröja jag har som har en riktig smidigt luv lösning.

Tänker mig en ficka på magen för  att värma händer och mobil. Funderar på att sy molle för tex radioficka. Möjligt att en bit webbing direkt på anoraken är praktiskt för att montera kniven på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skippa anorak och sy en rock/jacka. Ska man gå så suger det att inte kunna öppna. Och med all sannolikhet är det billigare att köpa än att sy. Men det är kul att göra själv.

Den här ska jag byta till från anorak

http://www.skogsmarken.com/ridgeline-bushmaster-jacket.html

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har funderat på jacka också. Men känns svårare att sy.
Blir faktiskt lite billigare att sy själv om man räknar bort arbetstiden. Skapandet är ju också en hobby.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar Anorak över jacka, det viktiga är ventilering.

Iom att jag bor i det relativt sätt blåsiga Skåne vill jag ha huva på jackan, gärna en stor sådan, om jag hade varit hundförare så förstår jag invändningen om att den är en belastning men för andra är den inte det. Alternativt gör man en huva, en stor som kan tas loss, jag skulle vilja ha den knäppt på plats, inte med tryckknappar.

Jag skulle köra med neodyn magneter för låsning av fickor med mera, jag har grava bekymmer med kardborre, YKK2000 blixtlås.

Materialet, tja en vindtät bomull som kan vaxas över axlar och en bit ner på ryggen, längden på anoraken, gör den lång, med möjlighet till åtsnörning både vid midja och nedtill.

Beroende på hur man bär sin packning, en stor ficka på bröstet alt två på vardera sida om blixtlåset, högre upp än vad man tror från början, inga andra fickor.

Jag har provat med midjebälte/bushkraftbälte och eller midjeväska och det är rätt trevligt och enligt mig rätt sätt att få med packningen på./C   

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har Chevaliers Venture anorak, den med hel dragkedja som går på snedden. En bra lösning då man slipper dra anoraken över huvudet.
Saknar egentligen ingenting på den förutom att den kunde vara lite längre. Ryggfickan är uppskattad. Där kan man få undan lite extra handskar och en buff utan att de är i vägen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lägg lite möda på en smidig placering av jaktradio! har två Swazi anorakar nu och ingen av dem har någon genial ficka, eller öppning för radio. Jag jagar i skåne och avskyr dålig täckning på radion. Måste höra vad som sägs! Därför jagar jag alltid med skogsantenn, trots att jag får in tre andra jaktlag på samma gång... Och att ha antennen som kommer upp ur halsen är inte alls roligt. Lika störigt är det att ha den bakom ryggen när man rör sig.

Djup öppning under halsen! Överlappad så den blir vind/ vattentät. lite slits utmed höfterna så den inte spänner åt när man sätter sig ned. Alternativt en slits baktill. Då kan man lägga en dold snodd framtill om man vill kunna dra åt anoraken nedtill. På syslöjden i åttan sydde jag en anorak där jag fick lära mig detta. Den gick faktiskt att använda ^_^

Kul projekt! Lycka till

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min spec. är väldigt snarlik Christians ovan. Lovordar också starkt luva (ser luva som snudd på obligatoriskt på ett ytterplagg som ska användas i skog och mark). Är också smått allergisk mot kardborre och ljudliga dragkedjor på jaktkläder, däremot hade jag nog föredragit vanliga knappar (eller helst ’canadian style buttons’) istället för magneter. Detta för att undvika risk att de stör gps eller kompass.

Gällande fickor hade jag personligen satt ditt någon lätt fodrad ficka för att kunna värma händerna. Hade även funderat på ficka eller hälla för att fästa jaktradion.

Angående materialval hade jag nog föredragit någon tyst G1000-liknande väv. Min erfarenhet är att de framförallt torkar betydligt fortare än ren bomullsväv samtidigt som de går att behandla/vaxa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är sjukt många bra förslag ovan, jag kan hålla med om att en bra ryggficka är en fin idé för de dagar man inte bär rygga osv,

viktigt dock att lägga den/öppningen så att det inte rinner in vatten och eller att det blåser in, 

jag köpte ju denna, https://www.varusteleka.com/en/product/sarma-windproof-anorak/60199

Den kritik som kan framföras mot den är, dels är det för mycket tyg/dumheter kring halsen, den är lite för tight i kroppen för en fetknopp som undertecknad, det eller så har jag typ för korta armar, antingen eller.

Men i vilket fall som helst, den har väldigt många goda egenskaper av dem som jag söker, dock som Maichel ovan påpekar, den och alla andra anoraks jag har provat, saknar radioficka,

i det avseendet har jag kommit att välja, föreslå ett bälte för lite plock osv, men visst då blir räckvidd/hörbarhet lidande (men jag hatar ju radion ändå, kan man inte bara skita i den?) /C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så vad gör en bra radioficka?
Ska den vara tajt så radion inte rör sig för mycket är det svårt att få loss radion om man behöver pilla på den.
Tillräckligt högt upp för att gå att prata i utan att ta ut radion? Eller uppmuntrar det bara till för mycket snack och det är bättre när det krävs mer tanke innan man pratar i radion?

funderar på en bit webbing att hänga en radio i och kanske en bit resår för att hålla den still. Enklare att sy, lättare att hitta grön webbing än nån stretchigt tyg som passar i färg.

Ryggficka är en trevlig ide. velar mellan den och ett rejält bälte med fickor på, typ "battle belt". Fördelen med bälte är att jag kan ha saker på samma ställe oavsett vilka kläder jag har under.

 

Rörande material blir denna i ett softshell. Mest för att det fanns i det camo mönster jag ville ha. Går det bra blir det nog en i polycotton senare för vinterbruk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago calski sa:

Så vad gör en bra radioficka?

Den här kardborreflärpen tycker jag är bra om man har en längre antenn så man kan fästa den där, så man slipper få antennen petandes i ansiktet. 

2019-06-18 12_38_55-3933G-Venture-Anorak-Gallery-820x1024.jpg (820×1024).jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag förordar faktiskt inte den placeringen av radio! Så många gånger den där långa djävla antennen snärtat till mig i ansiktet, så många gånger har jag varit nära att dräpa tekniken i första bästa stengärde... Visst, använder man kort gummiantenn är problemet obefintligt, men med sämre mottagning och räckvidd.

Är allergisk mot saker som finns utanpå klädseln, som kan fastna eller haka i grönska och vegetation. En ficka på bröstet, gärna en snedställd/ snett liggande som likt många fleecejackor har öppning både från ut/ insidan vore smidigt, och lutande så att antennen kan gå upp under armhålan och ut på ryggen. Kardborrhällor som kan hålla antennen på plats vore grymt. För mig hade detta fungerat optimalt eftersom jag alltid använder monofon och halsslinga (trådlös slinga), när jag jagar där jaktradio krävs.

Swazis anoraks har bra fickor på bröstet som rymmer avståndsmätare/handkikare, vindmätare. Rymliga! Dessa är bra.

Försök ha så mycket av förvaringen som möjligt på insidan! innerfickor är bra.

Ang. Huva. Huva är ett måste! Sen om du gör den avtagbar, så använd då dragkedja! Dock slår jag ett slag för en ståltråd så kan "forma" huvan. Detta tycker jag är genialt på swazis produkter.

Hellre bylsigt klädd med påverkad rörlighet än en massa skit hängande utanpå! Typ mitt motto ^_^

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även om fickor som går igenom yttertyget och har "förvaringen" på insidan kan vara trevligt så känns dom mycket svårare att sy än fickor som bara sys fast på utsidan av yttertyget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago nuke sa:

Angående radioficka hade jag kopierat storlek och position liknande den här dubbelselen:

https://www.hylte-lantman.com/jakt/hundpejl-gps/tillbehor/edvardsson-dubbelsele-hogerskytt-for-jaktradio-och-gps

/M

Kanske enklast att bara köra med selen när radion måste vara med.

Jag har en sån sele till astron och tycker den fungerar bra så tänkte köpa en med plats för både radio och Astro.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tydligen är det svårt att sy kläder. Vem kunde ha gissat det...

Går trögt med att kopiera mönstret från tröjan jag tänkte ta passform från. Men fått klart ett första test av luvan.

Funderar på en storm strut. Kan vara praktiskt men känns som den kan komma i vägen för kikarsiktet.

20190624_122821.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På med ett par kåpor under den där och sedan häng en pang på axeln som låser tyget, insikten om att det krävs storlek/djup på en huva kommer rätt snart,

i övrigt håller jag med dig, att vara tillskärare är svårt./C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, calski said:

Tydligen är det svårt att sy kläder. Vem kunde ha gissat det...

?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...