Hoppa till innehåll

Dagens omröstning i Riksdagen - vad innebär den egentligen?


defransson

Recommended Posts

Idag har ju Riksdagen bifallit ett antal motioner som beretts i justiteutskottet om jag förstår saken rätt.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/vapenfragor_H601JuU29

Vad händer nu? Alltså rent juridiskt, vad är regeringen ålagd att göra och tror vi att detta någonsin kommer att genomföras?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl senare idag beslut fattas om motionerna:
https://www.riksdagen.se/sv/kalender/kalenderhandelse/?calendareventid=RDH6C120190618vo

Finns en tråd på grannforat med många pessimister som yttrar sig, men ett och annat inlägg verkar komma från nån som är insatt i hur det faktiskt fungerar.

Min tolkning (utan att vara speciellt kunnig i hur riksdagens arbete funkar) är att om en majoritet i riksdagen idag beslutar att stödja motionerna blir det svårt för regeringen att få igenom sitt förslag till implementering av vapendirektivet i riksdagen med mindre än att man omarbetar detta så att det anpassas till de av riksdagen stödda motionerna.

Men låt oss vänta och se vad som händer i eftermiddag/kväll. Det lär ju inte gå obemärkt förbi. :)

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago defransson sa:

Aha, läste lite fel där :-) Nåja, om jag då formulerar om mig lite; OM det blir bifall - vad händer då?

Redigerade mitt tidigare inlägg :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 6/19/2019 at 3:17 PM, lsjonsson said:

Det måste ju bli till det bättre för jägare o skyttar.:thumbsup:

Det gnälls ju högljutt i olika sociala media att politikerna bara motarbetar jägare och skyttar, men här tror jag faktiskt att demokratin har fungerat lite som det är tänkt. Det har blivit en högljudd debatt med eldsjälar som Pia Clerté i spetsen, som påverkat politikerna att ta strid i de här frågorna. Förbunden har säkert gjort en del och även har många privatpersoner tagit direkt kontakt med politiker och varit med och påverkat. Det framgår om man har följt med i debatten i sociala media.

Man får väl se hur långt det här räcker i slutänden, men jag tror att om alla bara knutit näven i fickan så kanske hade nog inte motionerna varken lagts eller röstats igenom. En stor eloge till alla som engagerat sig i frågan! 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker dock det känns lite som en anledning till att rösta igenom detta var för att sabba regeringens implementering av vapendirektivet. Så man sen kan säga att regeringen är inkompetent. Passar i mångas story just nu att skydda den laglydiga medborgaren från eu och regeringen. Orolig för att när regeringen byter färg kommer dom åsiktena också att bytas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago redtop sa:

Det gnälls ju högljutt i olika sociala media att politikerna bara motarbetar jägare och skyttar, men här tror jag faktiskt att demokratin har fungerat lite som det är tänkt. Det har blivit en högljudd debatt med eldsjälar som Pia Clarté i spetsen, som påverkat politikerna att ta strid i de här frågorna. Förbunden har säkert gjort en del och även har många privatpersoner tagit direkt kontakt med politiker och varit med och påverkat. Det framgår om man har följt med i debatten i sociala media.

Man får väl se hur långt det här räcker i slutänden, men jag tror att om alla bara knutit näven i fickan så kanske hade nog inte motionerna varken lagts eller röstats igenom. En stor eloge till alla som engagerat sig i frågan! 

Ja, det har det verkligen gnällts o det verkar ha gjort nytta nu! Hur lång tid tar det för regeringen att genomföra allt? Regeringen är nog inte glad nu. 

Ja visst ska alla ha en eloge som röstat för att driva igenom detta!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago lsjonsson sa:

Ja, det har det verkligen gnällts o det verkar ha gjort nytta nu! Hur lång tid tar det för regeringen att genomföra allt? Regeringen är nog inte glad nu. 

Ja visst ska alla ha en eloge som röstat för att driva igenom detta!

Problemet är väl att det just inte finns någon tidsgräns för hur lång tid det får ta... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, MagnusN said:

Problemet är väl att det just inte finns någon tidsgräns för hur lång tid det får ta... 

Jag tänker att regeringen nu får svårt att få igenom en implementering av ändringarna i EUs vapendirektiv genom riksdagen utan att man bakat in de nu bifallna motionerna. Och implementeringen av vapendirektivet var det ju sjukt bråttom med i våras enligt Damberg, annars skulle vi ju få böter och smäll på fingrarna av EU...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago redtop sa:

Jag tänker att regeringen nu får svårt att få igenom en implementering av ändringarna i EUs vapendirektiv genom riksdagen utan att man bakat in de nu bifallna motionerna. Och implementeringen av vapendirektivet var det ju sjukt bråttom med i våras enligt Damberg, annars skulle vi ju få böter och smäll på fingrarna av EU...

Så skulle det kunna vara. Tror inte heller att regeringen försöker med överimplementering av vapendirektivet nu när de vet siffrorna på motståndet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago MagnusN sa:

Problemet är väl att det just inte finns någon tidsgräns för hur lång tid det får ta... 

Ja, det är ju det!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Raggarö sa:

Ett stalltips från Solvalla: Regeringen slår klackarna i golvet och förhalar.....

Finns det sådana här sprakfålar bakom startbilen så undrar man:

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/GG5lAx/m-er-vapensyn-for-inget-gott-med-sig?fbclid=IwAR3m_HXEKiQYlLX8OnXFh5JmsM1MeWf8_bKEcAQxSo2MK4xA2AmNcxlYJbw

 

Raggarö

Nu är ju miljöpartiet inte vänner av jakt och skjutvapen sedan tidigare, men det här cementerar än mer uppfattningen att de måste hållas från maktens boningar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago fredde_fmj sa:

Nu är ju miljöpartiet inte vänner av jakt och skjutvapen sedan tidigare, men det här cementerar än mer uppfattningen att de måste hållas från maktens boningar.

Finns en f. d. miljöpartist i Kalix som jagar. Numera (s). Sett han på skjutbanan ibland.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu var det mesta som röstades igenom bara tillkännagivanden. Det betyder att i praktiken har inget hänt mer än att några politiker har pratat igen.

Det är många politiker som säger en massa saker för att försöka vinna anhängare, men positiva förändringar av vapenlagen ligger fortfarande mycket långt bort. Det är lätt att sitta i opposition och klaga, men inget politiskt parti har genomfört något positivt för oss i modern tid, trots att dom flesta haft chansen.

Jag önskar att jag får fel, men jag tror inte detta kommer ändra på någonting alls, tyvärr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9Tycker som Pia att det är alldeles för tyst bland jägare. Jag gör det jag kan för att påverka de jag känner och har skrivit. Alla borde göra det!!

https://www.jaktjournalen.se/i-harkorset-var-ar-jagarna-i-vapendebatten/

Screenshot_20190622-144154_Facebook.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...