Hoppa till innehåll

Välja halvautomat


Långvandrarn

Recommended Posts

Långvandrarn

Hej, jag är ute efter en första halvautomat och har tittat runt på lite olika typer. Hittills har jag tittat på berettas A300 outlander, Benelli M2 euro och på en Ata halvautomat. Jag försöker hålla ett maxpris på 14000:-. Har ni några åsikter om de nämnda vapnen eller tips på annat vapen som är prisvärt? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ata har jag ingen koll på, men mellan beretta och benelli får du välja efter vilken som känns bäst då båda är utmärkta.

Jag föredrar benelli.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Browning A5 eller Maxus...

Min första hagelpang var en Browning A5 den är ju rekylomladdad om man nu råkar föredra det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Svenstorparn sa:

Browning A5 eller Maxus...

Min första hagelpang var en Browning A5 den är ju rekylomladdad om man nu råkar föredra det.

Vilken A5 ? Orginalet med piprekyl eller den nya med enertia system ? 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago Långvandrarn sa:

Hej, jag är ute efter en första halvautomat och har tittat runt på lite olika typer. Hittills har jag tittat på berettas A300 outlander, Benelli M2 euro och på en Ata halvautomat. Jag försöker hålla ett maxpris på 14000:-. Har ni några åsikter om de nämnda vapnen eller tips på annat vapen som är prisvärt? 

Om du inte fallit för djupt i enertiaträsket så skulle jag titta efter en beretta 390 eller browning gold  som du säkerligen hittar för hälften sv de 14000kr , men är du oteknisk och har tummen mitt i handen ska du gå på enertia

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle slå en kik på Breda-halvisarna också. I mitt tycke jäkligt prisvärda, kanske liiite över budget men värda å klämma på

 

M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Winchester SX3 som aldrig kommer lämna mitt ägande. Laddar om flera 100 24g Steelmax utan problem sen behöver man bara ta bort framstocken torka runt "utblåset" så äre bara å panga flera 100 till igen. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft en Outlander. Då min Urika 1 sa upp sig. Saltvatten dödar fort! Bra bössa men hade tagit Euro 2 helt klart! Den tredje ska du ha betalt för att äga!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago culot sa:

Vilken A5 ? Orginalet med piprekyl eller den nya med enertia system ? 

 

Den nya A5 och inte Auto-5.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-07-12 at 11:12 Långvandrarn sa:

Hej, jag är ute efter en första halvautomat och har tittat runt på lite olika typer. Hittills har jag tittat på berettas A300 outlander, Benelli M2 euro och på en Ata halvautomat. Jag försöker hålla ett maxpris på 14000:-. Har ni några åsikter om de nämnda vapnen eller tips på annat vapen som är prisvärt? 

Benelli m2 euro om du skall ha en oöm hagelhavautomat....... den tuffar på trots smuts, kass ammunition etc. Jag sålde min i ett svagt ögonblick...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Benelli är precis som M-98 säger inte alls lika känsliga för sunkig plugg.. Min Urika beckar igen efter bara ngn handfull skott med tex Selleri&Belleri som  är makalöst skitiga. Så ska man köra skåpstömning frekvent så är Benelli ett hett tips.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Hipshot sa:

Benelli är precis som M-98 säger inte alls lika känsliga för sunkig plugg.. Min Urika beckar igen efter bara ngn handfull skott med tex Selleri&Belleri som  är makalöst skitiga. Så ska man köra skåpstömning frekvent så är Benelli ett hett tips.

Har inte Ulrika samma system som 390 ?  Dom är annars jäkligt pålitliga . Men S&B Hippen ?  Fick du betalt ??? 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago culot sa:

Har inte Ulrika samma system som 390 ?  Dom är annars jäkligt pålitliga . Men S&B Hippen ?  Fick du betalt ??? 

/P

Är gascylindern och pipa  som skiljer dem åt har jag för mig?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-07-13 at 10:05 HuggyBear sa:

Jag har en Winchester SX3 som aldrig kommer lämna mitt ägande. Laddar om flera 100 24g Steelmax utan problem sen behöver man bara ta bort framstocken torka runt "utblåset" så äre bara å panga flera 100 till igen.

76 lr 89 patronläge?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, Mr T said:

76 lr 89 patronläge?

89. Fräna patroner me 64g:s laddning. ? Inget jag jagar med men ändå... ?

Min halvis är numer endast till för jakt på gäss kråka mås å dyl... ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago culot sa:

Har inte Ulrika samma system som 390 ?  Dom är annars jäkligt pålitliga . Men S&B Hippen ?  Fick du betalt ??? 

/P

Alltså.. ska du ösa iväg ngr hundra plugg på kajor som bara ska dö och grävas ned så vägrar jag stå och veva iväg finplugg som man kan använda till roligare prylar. Då ryker allsköns skräp inkl S&B som förmodligen inte kostat ngt öht. Många av dem funkar faktiskt riktigt jävla bra, en gammal klassisk CupTrap 28-32 gram är en fullt godkänd kråkpuppa i bocken, inget klarar en sån smäll inom 40 meter.

Men det är alltså med bocken, automaten beckar igen på en morgon om det flyger bra. Just därför har jag nästan alltid både bocken och automaten med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En högst personlig reflektion angående halvautomater. Förr, när jag sköt mycket och tävlade lite mindre, och man var inkörd på att skjuta med hagelbock. Då upplevde jag halvautomater som väldigt viftiga att skjuta med. Åtminstone för mig blev skillnaden markant i skyttet. Fick prova en del olika halmfläktar och fastnade för en Benelli med 71cm's pipa. Fortfarande piplätt men mer förig och följsam. Skruvade i en Müller choke, så nu är pipan lite drygt 73,5cm lång och har samma känsla. Även testat med Teague- choker framtill och det funkade precis lika bra. Poängen jag nog försöker få fram är att man måste känna sig bekväm med piplätta halmfläktar om man köper sig en med kort pipa. Typ 66cm eller liknande.

Omladdningssystem, vilket man föredrar vet man nog först när man skjutit sig igenom olika varianter. Jag gillar att känna rekyl, och behöver den känslan i skyttet så därför fungerar Intertia systemet för mig. Polaren har en SX4 (tror jag den heter) och den funkar men känns lite som att skjuta med ett luftgevär. Har lite svårt att få till andraskott, märkligt nog. Oavsett modell så kan man skjuta löjligt snabbt :D

Sen det här med magnumplugg etc. Blindside är inget kul att skjuta, ens i en halmfläkt. Fåglarna dör fint med stål 6or om man sköter sitt. Ska man bara skjuta kajor, kråkor inom humana skotthåll så går det perfekt att ta en näve lommeskott och sen gå på en skogspromenad. Undrar om jag ens någonsin känt att jag behövt magnumplugg!? Trutarna faller så fint med pigeon extreme även en bra bit utanför rekommenderade skotthåll, och behöver man då mer *umpf* så kan man kliva upp lite i storlek istället. typ 5or eller 3or. Bättre att slösa bort sådana på trutar än att skjuta sönder harar fullständigt... 

Nu säger jag inte att man ska, men man kan skjuta trut på löjligt styva håll med rätt hagelpuppa. Gamebore Bespoke 2or t.ex ;)

Ursäkta mitt dravel. Mycket om lite, och lite om inget...

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brände ner ett antal lång-gåsar på sträck när det begav sig, 50g remington var bra att ha i röret för slika övningar. Nu för tiden blir jag inte varm nog i kläderna för att klara den typen av skott och därmed reder jag mig fint med 28-32 grammare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago, Dansken said:

Jag har drabbats av en obändig "måste ha" känsla där en Benelli M4 är det tänkta objektet...

 

Hia sig Svend.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

Jag har drabbats av en obändig "måste ha" känsla där en Benelli M4 är det tänkta objektet...

 

Är det nån armageddon model för preppers ? M 3 var ett klumpigt as både pump och halvis 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

Bara en M4 och Tikka T3 CTR är egentligen allt man behöver. Oömt, stryktåligt och väderbeständigt.
Det är löjligt med gamla gubbar som samlar på sig flera vapen än dom egentligen behöver- bara för att dom kan
En sån person skulle jag aldrig vilja bli ;)
En massa blankt helvete som rostar och med fina med valnötskolvar som slår sig när vädret ändrar sig...

Ta en alvedon Svend, du verkar inte vara dig själv idag:wacko: Alternativ ett par stadiga gin och tonic. Först konditoribuffé till vildsvinen och nu tankar om det där knökmatade plast- och aluminiummöget :wallbash:

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-07-12 at 11:12 Långvandrarn sa:

Hej, jag är ute efter en första halvautomat och har tittat runt på lite olika typer. Hittills har jag tittat på berettas A300 outlander, Benelli M2 euro och på en Ata halvautomat. Jag försöker hålla ett maxpris på 14000:-. Har ni några åsikter om de nämnda vapnen eller tips på annat vapen som är prisvärt? 

Det ligger en Browning Gold på blocket för 4500kr 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det invector plus så är ovanstående ett klipp i min värld 

Det var en Dito som WT  sköt en perfekt 100% träffbild på 37,2m

den har dessutom speed load nåt som  Enertia möget saknar

?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...