Hoppa till innehåll

Handladda 6.5x55


BlekingeJim

Recommended Posts

Hejsan Alla.

Jag har en cg63 och ska börja att tävlingsskjuta , tycker jag att det är kul så ska jag köpa en bättre bössa.

Jag har hylsor och laddutrustning.

Vart köper man billigt långsamt brinnande krut , tändhattar , kulor?

För att få ner priset per färdig skott så måste man nog köpa i storpack..

Köper man 1 kilo krut , 200 kulor ,200 tändhattar får man inte ner priset så mycket per färdigt skott.

Så min fråga är vilket billigt o bra krut/kulor ska man köpa ( Helst storpack) i Blekinge området?

Jag ska inte jaga med skotten bara övningsskjuta.

Har ni några tips?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Norma har laddata till sina kulor på hemsidan så det är vad du bäst får tag på.

Vihtavouri har laddata till både Lapua och Normas kulor på sin hemsida. De har två tabeller en för "äldre" vapen och en för modernare så ta rätt tabell.

Normas skyttekrut brukar vara lite lägre i pris än övriga Normakrut annars en 3,5 kg:s dunk N160  så har du till tusen patroner.

Thommy 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-07-14 at 08:35 thjona sa:

Norma har laddata till sina kulor på hemsidan så det är vad du bäst får tag på.

Vihtavouri har laddata till både Lapua och Normas kulor på sin hemsida. De har två tabeller en för "äldre" vapen och en för modernare så ta rätt tabell.

Normas skyttekrut brukar vara lite lägre i pris än övriga Normakrut annars en 3,5 kg:s dunk N160  så har du till tusen patroner.

Thommy 

Hejsan Thommy

Nu har jag kollat upp lite priser och dyligt.

500 st kulor går på ca 1500 kr , det är det som drar iväg på kostnaden.

Eftersom jag ska bara övningsskjuta på målskytte på 300 meter, finns det inga andra billigare kulor man kan använda?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här har du FMJ kulor till bra pris, om det är det som styr:
http://vapex.e-line.nu/svSV/Konsumenter/Handladdning/Kulor/Gevars_Kulor/6,5mm_(-264-268)/Alla_6-5_kulor/6-5mm_(-264)_139gr_FMJBT_(Prvi_Partizan_Kulor)_100_pase?id=PPB264FMJ139

Men skall du skjuta på lite högre nivå kanske de inte är super jämna, då behövs troligen en lite dyrare kula. Som Hornady ELD Match, Lapua Scenar, Sierra Match king eller Norma Golden target ex vis.. De har lite bättre värden..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Galne sa:

Här har du FMJ kulor till bra pris, om det är det som styr:
http://vapex.e-line.nu/svSV/Konsumenter/Handladdning/Kulor/Gevars_Kulor/6,5mm_(-264-268)/Alla_6-5_kulor/6-5mm_(-264)_139gr_FMJBT_(Prvi_Partizan_Kulor)_100_pase?id=PPB264FMJ139

Men skall du skjuta på lite högre nivå kanske de inte är super jämna, då behövs troligen en lite dyrare kula. Som Hornady ELD Match, Lapua Scenar, Sierra Match king eller Norma Golden target ex vis.. De har lite bättre värden..

Jo tack men.

100 st för 344 kr = 3.4 kr per kula.   Partizan

https://skytteservicealmhult.se/handladdning/kulor/6-5mm/norma-6-5mm-6-5g-halspets-500-pack/

500 st för 1466 kr = 2.9 kr per kula.  Norma

https://fritidvildmark.se/product.html/sb-kula-65-124gr-fmj-500-pack?category_id=293

500 st för 950 kr = 1.9 kr per kula  S&B

Finns det några andra alternativ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du ska börja tävla, då är det helt bortkastat att titta på de billigaste och lättaste kulorna, de är för älgbana.

https://skytteservicealmhult.se/handladdning/kulor/6-5mm/norma-6-5mm-8-4g-golden-target-halspets-500-pack/

Normas skyttekulor håller tillräcklig kvalitet utan att kosta skjortan, ca 3kr/st beroende på var du köper dem.

Är det banskytte eller fältskytte du tänker börja med ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som flera andra redan påpekat så finns inget "Billigt å bra" varken krut eller kulor. Köper du billiga kulor är risken att du inte tycker det är så kul att tävla å du kommer sluta av en anledning där du inte gett dig själv rätt förutsättningar att lyckas bättre från start. Mitt tips är att Köp ett 1000pack Lapua Scenar 139grs från jakt.se å en burk var av Normas URP å VV160. Börja göra en stege med varje krut å se va din bössa trivs bäst med. Lycka till! ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago MarkusR sa:

Du skriver att du ska börja tävla, då är det helt bortkastat att titta på de billigaste och lättaste kulorna, de är för älgbana.

https://skytteservicealmhult.se/handladdning/kulor/6-5mm/norma-6-5mm-8-4g-golden-target-halspets-500-pack/

Normas skyttekulor håller tillräcklig kvalitet utan att kosta skjortan, ca 3kr/st beroende på var du köper dem.

Är det banskytte eller fältskytte du tänker börja med ?

 

Jag är registrerad tävlingsskytt men är inte speciellt bra ? Det är mest för att jag ska lära mig att skjuta rätt och lära mig mer om sporten innan jag börjar på allvar DVS därför har jag en CG 63 och inte en Sauer 200 str.

Man börjar inte att övningsköra med en Porsche.  ? 

Så därför på inlärningskurvan så är det inte så viktigt med super precision men mer viktigt att få in rutinerna, därav desto billigare per kula ger mig mer träning och erfarenhet.

Jag tänkte både Banskytte och Fältskytte men det är rutiner och träning som behövs så grunden är stabil.

Har man bra kulor och skjuter illa så spelar det ingen roll.

Jakt och dylikt ligger på framtidslistan men just nu ska jag lägga min energi på att lära mig grunden. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Började själv med en CG63:a och lärde mig handladdning. Köp bra kulor för ändamålet - lär dig handladda = skjut och njut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan iofs förstå hur du tänker. Även med billigare mtrl går det ju att bilda sig en hygglig uppfattning om i fall det är något för dig eller ej.

Man kan absolut träna ställning, avfyrning, rekylupptagning och det mesta, även om man inte skjuter dyraste kulorna.

Frågan är dock om du inte ska kolla med din skytteklubb om de subventionerar ammunition? En del klubbar gör så och då är det vanligast i 6,5x55 med Norma Diamond Line som är en riktigt hygglig patron. Får du köpa den patronen för 6-9 kr/st så slipper du både handladda samt är det nog svårt att handladda till lägre kostnad.

Formade engångsskjutna hylsor får du på köpet.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago Hobelius sa:

Jag kan iofs förstå hur du tänker. Även med billigare mtrl går det ju att bilda sig en hygglig uppfattning om i fall det är något för dig eller ej.

Man kan absolut träna ställning, avfyrning, rekylupptagning och det mesta, även om man inte skjuter dyraste kulorna.

Frågan är dock om du inte ska kolla med din skytteklubb om de subventionerar ammunition? En del klubbar gör så och då är det vanligast i 6,5x55 med Norma Diamond Line som är en riktigt hygglig patron. Får du köpa den patronen för 6-9 kr/st så slipper du både handladda samt är det nog svårt att handladda till lägre kostnad.

Formade engångsskjutna hylsor får du på köpet.

Jag har kollat med min skytteklubb men dom har ej det.  ?

Man kan köpa 50 st Norma för 430 kr DVS 8.40 kr per skott.

Handladdar jag med Norma kulor så hamnar jag på ca 6 kr.  Deras kulor ca 2.9 kr st

Det är de priset på kulor jag vill sänka.

Vad händer om jag handladdar med S&B då sjunker priset med 1 kr, vad för skillnad blir det i träffbilden?

https://fritidvildmark.se/product.html/sb-kula-65-124gr-fmj-500-pack?category_id=293

Missa hela tavlan på 300 Meter?

Kommer inte fram? ?  förstör pipan?  krävs mer krut?  vad är det som är den stora skillnaden när man går ner i kvalitén på kulan?   

 

Kan man sänka priset på kulan ännu mera?  vad för andra alternativ finns det?

Krut priset per skott är 1.6 kr

Tändhatt priset per skott 0.54 öre

Hylsa priset per skott 0.30 öre

Kula per skott ?

 

Om man ska handladda och man bara tjänar 2 kr per skott så är det inte riktigt värt det tycker jag.

Därför vill jag kolla upp andra alternativ och förstå varför.

Kan du hjälpa mig med detta?

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säg att du skjuter 5 skottsgrupper liggande med din cg63 och Norma Diamond Line och snittar runt 50-60 mm på 300 m.

Då kan du inte handladda dig till många mm bättre precision, men jag och flera fick nog intrycket att du skulle börja din träning på 300 m och sen prova på fältskytte som kan vara upp till 650 m, då kan man ha viss fördel av de sista mm samt kan man ju öka farten något om man tror man tjänar lite i sidvinden.

Fast om du fastnar för tävlingsskytte som Fältskjutning eller PRS och liknande så kommer du börja handladda till slut iaf.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för all info av alla men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga.

Sellier & Bellot kula 6.5 - 124 gr  FMJ

Skillnad mellan

Norma 6.5 mm 8.4 GT Hålspets

Träffyta m.m på 300 meter.

Finns det ladd data på S&B till en CG 63.

och finns det billigare kulor än S&B?

 

Om ni har sån info va snäll och posta det.

Om ni har annan info som INTE har med min fråga va snäll och ha den för dig själv.

Ni skapar mer frågor för mig med era kommentaren som inte svarar på min fråga.

Tack på förhand.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är omöjligt att svara på innan man provat ut laddning i just din bössa med respektive kula. De lättare kulorna är att jämföra med jaktmatch. I MIN bössa skjuter de kanske 10cm på 300 meter iofs ganska ok men inte som matchkulornas 3-4cm. På 600 orkar de fram, men de tappar mycket mer i höjd, sprider hemskt och är framför allt otroligt vindkänsliga, det märks tydligt redan på 300.

Mer exakt än så är det svårt att svara. 

Men det är väl bara köpa och köra, du kan garanterat få de billigaste att skjuta på 100 meter, och det är där du kan nöta grunderna. Men du inledde med att du ville ha det till tävling, och det kan jag inte rekommendera. 

Lycka till ? 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för den info jag fick.

Nu vet jag vad som ska införskaffas.

1000 st s&b

3.5 kilo krut

1000 st tändhattar.

Sen ska det laddas och nötas in rutiner.

Så hur hittar jag ladd data till s&b till cg 63 och hur tolkar jag datan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago BlekingeJim sa:

Tack för den info jag fick.

Nu vet jag vad som ska införskaffas.

1000 st s&b

3.5 kilo krut

1000 st tändhattar.

Sen ska det laddas och nötas in rutiner.

Så hur hittar jag ladd data till s&b till cg 63 och hur tolkar jag datan?

Till s&b 124gr fmj kan du köra på normas laddata för 120gr fmj. 

Screenshot_20190716-175438.thumb.png.aa24e7320310c1b411123a25d24f8cfd.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska köpa en 500 pack Norma  GT och börja med istället för S&B det ger dig bättre förutsättningar för resultat. Jag använder båda den ena till 300 m skytte den andra till pappälg, lägg till de extra pengarna mitt råd. Vill du prova så har jag både hemma.

Thommy 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer så oerhört mycket med ovanstående skribent, 

att som erfaren handladdare leta precision med S&B kulor är en sak, att som ny på området göra det, är inte snällt eller bra att begära av någon att göra, den överhängande risken för en sur upplevelse är överhängande. 

Ta Thommys förslag och köp 100 GT att prova med, gillar du resultatet är det ett enkelt recept att fortsätta med. /C

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

56 minutes ago Christian N sa:

Jag instämmer så oerhört mycket med ovanstående skribent, 

att som erfaren handladdare leta precision med S&B kulor är en sak, att som ny på området göra det, är inte snällt eller bra att begära av någon att göra, den överhängande risken för en sur upplevelse är överhängande. 

Ta Thommys förslag och köp 100 GT att prova med, gillar du resultatet är det ett enkelt recept att fortsätta med. /C

Jag förstår att du syftar på mitt svar ovan, men jag har gett upp övertalningsförsöken och svarar på TS fråga. ;)

Håller med er till fullo om det kloka i att köpa GT/DL, billiga kulor är för pappälg, något den uppmärksamme kan se att jag skriver i mitt första inlägg B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
On 7/16/2019 at 2:28 PM, Hobelius said:

Frågan är dock om du inte ska kolla med din skytteklubb om de subventionerar ammunition? En del klubbar gör så och då är det vanligast i 6,5x55 med Norma Diamond Line 

Min klubb i subventionerar inte, och jag funderar av olika orsaker på att hitta en annan klubb. Kan någon skicka pm med förslag på klubb som gärna subventionerar ammo i Stockholm. Gärna max 45-60 min från södertäljeområdet. Skjuter 300 och upp och frun vill börja med F class.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...