Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Yeti2019

Hur hitta jaktmark för småvilt i Skåne??

Recommended Posts

Yeti2019

Hej,

jag har letat länge efter nån sorts jaktmark för småvilt i Skåne, helst i åkermarkerna runt Lund/Staffanstorp ... det verkar dock totalt omöjligt att hitta nånting (och det verkar inte finnas någon sorts dagskort liknande de t.ex. Svea Skog har på vissa ställen i landet). 

Har någon något tips om hur man skulle kunna gå tillväga? Är det ett alternativ att kolla vem som äger olika marker, och helt enkelt ringa upp den bonden och fråga? Eller är det för "aggressivt", kan ju tänka mig att bönderna skulle tröttna på sådana samtal efter ett tag...

Alla tips och idéer mottages tacksamt - storlek på mark och pris osv spelar inte särskilt stor roll..

Tack på förhand, och fortsatt trevlig sommar!

• Like 1

strävhår

Jag skulle satsa på hembesök istället, blir med personligt.

• Like 2

Johan1986

Med risk för att förstöra dina förhoppningar. För att få tillgång till marker i sydvästra Skåne behöver du antingen; stor plånbok, väldigt bra kontakter eller väldigt mycket tur. Mest troligt är att du behöver alla tre delar. Det är väldigt hårt tryck på marker här nere. 

Det närmaste jag kan komma på som liknar dagskort är Malmö viltvårdsförening. 

Joacim
På 2019-07-14 at 22:40 Yeti2019 sa:

Hej,

jag har letat länge efter nån sorts jaktmark för småvilt i Skåne, helst i åkermarkerna runt Lund/Staffanstorp ... det verkar dock totalt omöjligt att hitta nånting (och det verkar inte finnas någon sorts dagskort liknande de t.ex. Svea Skog har på vissa ställen i landet). 

Har någon något tips om hur man skulle kunna gå tillväga? Är det ett alternativ att kolla vem som äger olika marker, och helt enkelt ringa upp den bonden och fråga? Eller är det för "aggressivt", kan ju tänka mig att bönderna skulle tröttna på sådana samtal efter ett tag...

Alla tips och idéer mottages tacksamt - storlek på mark och pris osv spelar inte särskilt stor roll..

Tack på förhand, och fortsatt trevlig sommar!

Hej och välkommen hit till jaktsidan,

En bra början är absolut att hänga här inne, finns en hel del skånska profiler och några som håller till i södra Halland som jag själv. Oavsett vilket så är det nog klokt om du öppnar upp dig lite, skriv en presentation under medlemmar fliken så att folk får en inblick i vem du är, då blir det också lättare att få bli medbjuden ut. För hur det än är så är det just som Johan här ovan skriver, det mesta handlar om kontakter OM du inte är ekonomiskt oberoende, men då lär kontakterna komma på köpet. 

För att hitta kontakter så är det bra om folk vet vem man är osv osv. Så börja där (här) är mitt råd och se vart det leder.

Mvh Joacim 

vildmark

besök skjutbanorna och lär känna jägarna.. rätt som det är blir du erbjuden nåt..