Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
MagnusN

Behandla skalkängor - fett eller vax eller båda?

Recommended Posts

MagnusN

Köpte ett par Jörnkängor och söker bra behandling så att de håller tätt och lever länge? Till membrankängor använder jag bara vax och det funkar. Senaste paret har dock börjat få lite antydan till sprickor i ytan, som skulle kunna vara torröta och det vill jag inte ha i de nya. I kronans tjänst var det fiskarsmorning men de kängorna var rätt sladdriga så bara fett känns inte heller som rätt väg att gå.

Tänker att det är bra att fetta dem 2-3 gånger som grund och sedan köra vax löpande med 1-2 infettnignar per år för att mata lädret. Vad tror ni om det?

Andra förslag utifrån erfarenhet? Tips på riktigt bra fett och vax? Slipper helst de varianter som luktar tjära (gillar tjärlukt men inte hela tiden), men om det är bästa alternativet så får jag stå ut.

Christian N

Fett gör kängor sladdriga enligt mig, jag kör bara vax som iofs har något lite av fett i sig iom att det inte behöver smältas före bruk. /C 

karelsk blandning

Jag använder endast fett till mina jörn kängor och det har fungerat bra för tätheten men visst blir dom lite mjukare i skaftet.

Har testat använda wax på lundhags tidigare men tyckte det nöttes bort rätt fort i skogen så nu använder jag endast fett.

Har använt mestadels jörns egna och fiskars när jag köpt men testade att göra eget i höstas och det fungerar minst lika bra, smällt fett och biwax med lite tjära i.

Tuffhund

Jag kör Sno Seal på mina Jörn (sommar och antifrys) och är nöjd. Har visserligen inte haft dom så många säsonger så långtidseffekten kan jag inte yttra mig om.