Hoppa till innehåll

Living off the Grid-16 årig kille från Boden


lsjonsson

Recommended Posts

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=7264079

Hur många killar/tjejer i den åldern skulle göra det även om det bara är en månad och leva på det som naturen ger?  Det underlättar kanske lite när man har sameblod i sig o är van vid att vara ute under längre perioder vid kalvmärkning, m. m. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, lsjonsson said:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=7264079

Hur många killar/tjejer i den åldern skulle göra det även om det bara är en månad och leva på det som naturen ger?  Det underlättar kanske lite när man har sameblod i sig o är van vid att vara ute under längre perioder vid kalvmärkning, m. m. 

Om pöjken har lappblod i sig så är det doping, gjorde lumpen med en Kråik och där märkte man att de är "annorlunda" på ett bra sätt.

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skönt sätt att smita undan ett sommarjobb och få komma i media,

att jag inte kom på motsvarande när jag var i hans ålder, en månad med tjuvfiske/jakt i gränslandet till Bruket i Åtvid/Björs hade medfört att jag blivit fetare än de hjortar jag nypt, tom om jag så jagat med båge hade jag blivit fet på det.

Men visst är det en fin grej. /C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago strävhår sa:

Om pöjken har lappblod i sig så är det doping, gjorde lumpen med en Kråik och där märkte man att de är "annorlunda" på ett bra sätt.

Även jag känner ett par samer och dom är kunniga på vad man kan äta som växer vilt i naturen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Ja, änt dä konstigt att dä är pizza alternativt hamburgare vi vill ha efter några dagar av nöd!? Nästa generation kommer sukta efter Quorn?!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-07-17 at 11:59 strävhår sa:

Om pöjken har lappblod i sig så är det doping, gjorde lumpen med en Kråik och där märkte man att de är "annorlunda" på ett bra sätt.

Finns det många Kråik? Jobbat med en slik i gränsen för 100 år sen... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago, Hipshot said:

Finns det många Kråik? Jobbat med en slik i gränsen för 100 år sen... 

Hur många renar finns i himmelen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hap hap hap.. det är väl just den frågan man inte får ställa??

Tror hon heter Elisabet Kråik eller ngt sådant.. supertrevlig, höll på och bråkade med Norrtälje kommun för att få till hemspråksundervisning i Norrtälje. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Hipshot sa:

Hap hap hap.. det är väl just den frågan man inte får ställa??

Helt rätt! Vänder på frågan då och frågar hur mycket pengar du har på banken?:thumbsup: Samma sak!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago lsjonsson sa:

Helt rätt! Vänder på frågan då och frågar hur mycket pengar du har på banken? Samma sak!

Det där tycker jag är så jäkla märkligt! Det är ju verkligen inte samma sak. Du kan ju inte köpa nåt för en ren. Vill du likna det med något så är det väl snarare att fråga hur många kvadrat någons hus är eller hur många hektar mark den har. Och det finns ju inte en enda bonde som tycker det är konstigt om du frågar hur många kor eller får denne har. Känns som det ligger nåt annat bakom. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago Sun Flower sa:

Det där tycker jag är så jäkla märkligt! Det är ju verkligen inte samma sak. Du kan ju inte köpa nåt för en ren. Vill du likna det med något så är det väl snarare att fråga hur många kvadrat någons hus är eller hur många hektar mark den har. Och det finns ju inte en enda bonde som tycker det är konstigt om du frågar hur många kor eller får denne har. Känns som det ligger nåt annat bakom. :rolleyes:

Enligt samerna så är det! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Hipshot said:

Hap hap hap.. det är väl just den frågan man inte får ställa??

Tror hon heter Elisabet Kråik eller ngt sådant.. supertrevlig, höll på och bråkade med Norrtälje kommun för att få till hemspråksundervisning i Norrtälje. 

Kommer inte ihåg hans förnamn, glad skit och byggd som en stubbe. Såg ut som Jon - Henrik x2.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...