Jump to content

Älgjakten

lsjonsson
 Share

Recommended Posts

5 minutes ago lsjonsson sa:

Inte älg har jag sett ännu på våran eller grannars marker när jag har varit ute och blåbärsrekat idag i ca 2,5 tim. Inte ens en nalle.:sad:

Älg finns det nog hos er och var glad slippa dom andra i skogen.

Blir kvar mer älg åt er.

• Like 1

1 hour ago karelsk blandning sa:

Älg finns det nog hos er och var glad slippa dom andra i skogen.

Blir kvar mer älg åt er.

Ja, det gör det säkert! Jag tar ju hellre nalle i skogen än gråben!:thumbsup:

Det tror jag också!

Så är det, men på det sättet är det tur vi har renskötseln just för att det inte går ihop med varg.

Få se om det inte dyker upp några såna igen på årets snö.

2 hours ago karelsk blandning sa:

Så är det, men på det sättet är det tur vi har renskötseln just för att det inte går ihop med varg.

Få se om det inte dyker upp några såna igen på årets snö.

Ja, det gör det säkert!

• 1 month later...

Hehe, vi har ett pass döpt till stordolmen efter våra jaktgrannars numera framlidna jaktledare.

• Haha 1

Första morgon med frost å då ligger man med migrän och hundarna låter fan utanför väggen i hagen.

Var pyrsha vid mitt torn igår och tänkte gå kolla kameran men ides inte eftersom det var storm och en ganska dålig dag.

30minuter efter jag kommit till kojan och börjat göra eld i bastun så kommer älgen på kameran och står slicka i saltstenen 20 minuter typ.

Nå hade ändå inte idas skjuta en ko utan att hunden skällde den, har svårt se att det kan vara kul jaga älg och sitta på pass. 10 minuter och sen titta genom telefonen och efter det är jag less.

Kul jaga älg alltså, funderar allvarligt åka jobba istället. Två kanske 3 älgkontakter sen den 1a och endast en på tätt marker.

Släppte på ett spår som kommit dit inatt över ena vägen ca 6km spårning och 2km från gränsen hade den gått tillbaks, tur jag hittade spåret över vägen andra gången så jag fick fast hunden.

Lillen han fortsätter iaf att imponera med att inte bry sig i ren alls och kommer på ca 300m när man visslar, men väntar på bakslag i bägge grejerna.

Tycker älgarna vandrar ovanligt långt så här i början och ofta får hundarna spåra långa sträckor före kontakt, ena älgkontakten så var det 13km före upptag.

7 hours ago karelsk blandning sa:

Kul jaga älg alltså, funderar allvarligt åka jobba istället. Två kanske 3 älgkontakter sen den 1a och endast en på tätt marker.

Släppte på ett spår som kommit dit inatt över ena vägen ca 6km spårning och 2km från gränsen hade den gått tillbaks, tur jag hittade spåret över vägen andra gången så jag fick fast hunden.

Lillen han fortsätter iaf att imponera med att inte bry sig i ren alls och kommer på ca 300m när man visslar, men väntar på bakslag i bägge grejerna.

Tycker älgarna vandrar ovanligt långt så här i början och ofta får hundarna spåra långa sträckor före kontakt, ena älgkontakten så var det 13km före upptag.

Det låter som älgarna lyser med sin frånvaro hos er också.

Vi har väl haft några mer älgkontakter men inte många mer.:sad:

3 hours ago lsjonsson sa:

Det låter som älgarna lyser med sin frånvaro hos er också.

Vi har väl haft några mer älgkontakter men inte många mer.

Jag har ändå jagat sen 1a september och har haft ungefär 2 släpp om dagen sen har det varit nån fler hund med så man kan säga att det är lugnt i skogen.

Kört alla vägar ikväll kolla och inte ett älgspår vad som syntes, men desto mer ren.

Tror vi har lika mycket ren på markerna som nästan hela Kalix sameby äger, sett nån 100 ikväll så inte det lättaste för skit hundarna.

5 hours ago karelsk blandning sa:

Jag har ändå jagat sen 1a september och har haft ungefär 2 släpp om dagen sen har det varit nån fler hund med så man kan säga att det är lugnt i skogen.

Kört alla vägar ikväll kolla och inte ett älgspår vad som syntes, men desto mer ren.

Tror vi har lika mycket ren på markerna som nästan hela Kalix sameby äger, sett nån 100 ikväll så inte det lättaste för skit hundarna.

Ren är ett ofog under älgjakten. Renarna skulle vara inhängnade under den tiden.

3 hours ago lsjonsson sa:

Ren är ett ofog under älgjakten. Renarna skulle vara inhängnade under den tiden.

Skulle det bara finnas nån fler älg så gör det inte så mycket när hundarna inte bryr sig desto mer i dem.

1 renkontakt på 500m av äldre hunden och ändå har han nog passerat många den gångna veckan i skogen.

Ser bara om det är äldre spår och det sen varit ren blir det problem reda ut och tar en väldig tid, bra och dåligt med spårnoga hundar men ibland hade jag velat att dom använder vinden också.

Idag kändes motivationen ännu mindre att gå ut när det smattrar på koj taket, men måste väl ta en tur med "lillen" iaf.

Konstigt nog har jag fått höra i åratal av gråhunds fantaster om jämtar som inte spårar och sen rallar första vägen dom kommer ut på, efter jag delade ut så dom ser mina hundar så har jag inte hört talas om nåt av det nånting mer fast jag haft uppe ämnet.

43 minutes ago karelsk blandning sa:

Skulle det bara finnas nån fler älg så gör det inte så mycket när hundarna inte bryr sig desto mer i dem.

1 renkontakt på 500m av äldre hunden och ändå har han nog passerat många den gångna veckan i skogen.

Ser bara om det är äldre spår och det sen varit ren blir det problem reda ut och tar en väldig tid, bra och dåligt med spårnoga hundar men ibland hade jag velat att dom använder vinden också.

Idag kändes motivationen ännu mindre att gå ut när det smattrar på koj taket, men måste väl ta en tur med "lillen" iaf.

Konstigt nog har jag fått höra i åratal av gråhunds fantaster om jämtar som inte spårar och sen rallar första vägen dom kommer ut på, efter jag delade ut så dom ser mina hundar så har jag inte hört talas om nåt av det nånting mer fast jag haft uppe ämnet.

Vi har inte haft någon ren hos oss ännu på 2 dagar vad jag vet. Dom flesta av våra hundar jagar inte ren och någon gör väl bara ett mindre löp efter dom. 

11 minutes ago lsjonsson sa:

Vi har inte haft någon ren hos oss ännu på 2 dagar vad jag vet. Dom flesta av våra hundar jagar inte ren och någon gör väl bara ett mindre löp efter dom. 

Konstiga hundar, men finns dom inte på markerna är problemet löst av sig själv.

Alla mina och i stort varenda hund jag vet har iaf jagat mer eller mindre ren, unghundar oftast mer. Har varit mer än ett problem att få dom att inte göra det, lilla är ännu enda undantaget som inte jagat ren för mig men tror nog att innan hösten är över så har nog han också gjort det.

11 minutes ago Chipen sa:

Fick turen och kom med i ett jaktlag som har mark uppe i Storuman.

Andra dagens jakt blev jag som ny skytt den som la första älgen, en älgko på drygt 220 kilo.

20210902_111402[1].jpg

Grattis!:thumbsup:

13 minutes ago karelsk blandning sa:

Konstiga hundar, men finns dom inte på markerna är problemet löst av sig själv.

Alla mina och i stort varenda hund jag vet har iaf jagat mer eller mindre ren, unghundar oftast mer. Har varit mer än ett problem att få dom att inte göra det, lilla är ännu enda undantaget som inte jagat ren för mig men tror nog att innan hösten är över så har nog han också gjort det.

Ja visst är det men gladast är nog hundfröarna som slipper svära och skälla på hunden för att dom jagar renar.

Vi har haft sådan hundar hos också som har gillat att jaga renar.

Var på annat område idag och där sa dom att det är sämre med älg för året och inga spår över vägen.

Såg på hunden att han kände nånting direkt i kopplet, tog inte ens 20min till upptag efter 2,5km spårning, lite skillnad mot tidigare.

Var en väldigt liten fjoling som kom i pass ganska direkt efter det tysta upptaget, jag gick efter vägen för att komma bättre till och älgen kom över vägen 50m från där jag stått från början och sen ner mot älven och över.

Hunden kom tillbaks i spåren och rundade mig på vägen och fortsatte utan att ge fast, hittade nånting mer men kom troligen ihop med en annan hund och bröt. Lyckades få kopplat honom på nästa väg efter dryga 4mils springande.

• Like 2

Morgon började med rådjurs jakt för hunden, helt onödiga djur i Norrbotten.

Fick kopplat och släppte igen, skällning från ca 06 till 13 och inget blev det av det ändå. Var nån småvilts hund som kom störde när jag hade långsamt gångstånd rätt mot mig och skulle passera vägen så det blev skit av det, sken blandat med mycket spårning när älgarna antagligen delade på sig.

Slutade med att han skällde en ko som jag inte kom in på efter flera misslyckande och stötningar, tillslut ides jag inte mer utan gick och vallade ut älgen till en på pass. Sitter på ett riktigt bra pass men karln vet troligen inte hur en älg eller hur bössan fungerar, missade älgen när den gick 50m ifrån längs med passet med hunden skällande och han hade inte sett den.... Andra passaren hade flyttat sig så älgen kom inte på honom som det var tänkt, så ännu ett misslyckat hundjobb.

Hunden blev kopplad på vägen och var totalt slut, troligen inte haft vett att dricka på hela dagen som det lät i slutet. Istället för 100 skall han brukar skälla så var han nere på 50 och då skulle älgen stå absolut still före han skällde alls. Hunden fungerar iaf.

Ser ut att bli jakt I ena laget imorgon och i andra så är det samling av ren så svårt att jaga med hund där just nu.

Om vädret är som idag med regn och snöblandat å så några grader varmt så är frågan om man verkligt ska fara ut, hundarna vill garanterat jaga men vet inte om man själv egentligen borde det.

Nå återstår att se hur det känns när klockan ringer på morgon om man slipper upp i tid.

• Haha 1

30 minutes ago karelsk blandning sa:

Ser ut att bli jakt I ena laget imorgon och i andra så är det samling av ren så svårt att jaga med hund där just nu.

Om vädret är som idag med regn och snöblandat å så några grader varmt så är frågan om man verkligt ska fara ut, hundarna vill garanterat jaga men vet inte om man själv egentligen borde det.

Nå återstår att se hur det känns när klockan ringer på morgon om man slipper upp i tid.

Haha! Ja, vi har väl haft fint väder över Norrbotten idag!:thumbsup:

16 hours ago lsjonsson sa:

Haha! Ja, vi har väl haft fint väder över Norrbotten idag!

Älgen behöver inte fundera mer i det.

• Like 1

19 minutes ago karelsk blandning sa:

Älgen behöver inte fundera mer i det.

Nej, verkligen inte!:thumbsup: