Hoppa till innehåll

kula till 8x57


Viktor_K

Recommended Posts

Hej hopp!

Står i startgroparna till att börja nästa säsong med för mig ny kaliber, nämligen 8x57js. Men kan inte bestämma mig för vilken kula jag skall ladda med. Gärna allround, både älg, vildsvin, rådjur och räv. Har funderingar på nosler BT 180gr, Hornady SST 170 gr och Barnes ttsx i 160 gr. Söker något med bra djupverkan, var väldigt nöjd med Nosler accubond i 270 win men då är ju farten lite högre. Mest vak/pursch, därav de lite lättare vikterna på kulorna då avstånden kan dra iväg lite.

Med vänlig hälsning//Viktor

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är verkligen kulor i bägge ändar av spektrat du valt ut, sst är väldigt lättexpanderande, djupverkan blir därefter, ttsx är nog en av de kopparkulor som kräver lägst fart för att expandera men är ändå en kopparkula. Jag har goda erfarenheter av ttsx 160gr, men bara på något fåtal vilt: älg, rådjur, gris. Sst är väl mjuk för min smak, skjutit rådjur med den i andra kalibrar. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis till kalibervalet! :)

Jag har skjutit mycket rå, kron, dov, gris och räv (men ingen älg) med TTSX 160gr och är mycket nöjd. Sist jag köpte blev det 180gr TSX istället (eftersom 160an var slut för tillfället) och den funkade också mycket fint med samma fauna. Det som kanske förvånat mig lite med båda kulorna är att dom öppnar väldigt fort och även om du får en lite dålig bukträff på en räv blir effekten våldsam och den går inte många meter efter träff (och då har jag inte laddat dom så hårt precis). Djupverkan är också bra, har alltid fått genomskott även vid höga bogskott på lite större grisar.

Ska du ladda någon av dom så har jag laddat såhär i min Blaser R8 med 58cm pipa:

160gr TTSX

47gr Norma 202 OAL på 75mm = 795m/s

51gr Norma 203b OAL på 75.5mm = 825m/s

180gr TSX

48gr Norma 203b OAL 75mm = 775m/s

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har testat lite olika kulor i kalibern, har väll inget sådär super underlag men en del gris och rå iallafall.

Mina tankar (utifrån mitt perspektiv och min jakt, ta det för vad det är). 

196grs Oryx - har jag skjutit ett antal grisar och något rå med - överlag ganska långa flyktsträckor och någon knasig vinkling av kulan. 

200grs Accubond - ny för mig, fick med några vid ett bössköp förra året. Sköt senast en gris i förrgår med den. Överlag korta flyktsträckor (0 m på de 3 grisarna jag skjutit med Accubond) men ganska så kraftig köttförstöring - fick skrota båda bogarna i  förrgår.

170grs SST - körde den under förrförra säsongen i min Tikka T3 med 3 rådjur och ett par grisar som underlag, samt att jag skjutit 2 grisar med den i år. Brutal köttförstöring på mindre gris och rå, sprängde bröstbenet på 2 av 3 rådjur, såg ut som att någon dragit sprinten och öst in en granat i brösthålan. Det som jag däremot uppskattar då jag jagar i ganska så bebyggda områden är att rikoshettrisken är MINDRE, jag tummar aldrig på säkerheten invid hus eller folk men känslan är ändå bättre med denna än en TTSX eller liknande. 

Jag kommer att köra lite 196grs Vulcan nu resterande i fälten den månaden typ som är kvar. Är sugen på att testa 180grs Nosler BT som jag vet många är nöjda med och den ska vara liiite hårdare i just .323".

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tackar för svaren, ja det är alltid en avvägning mellan korta flyktsträckor och djupverkan. Har inte provat kopparkulor innan, men har förstått att ttsx har lite av både och. Sen vet man ju aldrig med kulor innan man provat, hade sako hammerhead i 30-06 förra året på 14 g, tänkte den blir en slägga. Vet icke om jag laddade för hårt men sköt sönder både älg och rå, och dålig djupverkan med långa flyktsträckor. tror jag provar barnes. tackar för tips!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har provat 160grs TTSX på 2 vildsvin nu i helgen - ena tog framkant bog och ut i halsen i princip 0 i köttförstöring - skar bort lite "dökött" i halsen bara.

Den andra grisen tog det i bakkant bog och här är lite bilder, kommer fylla på med fler och bättre bilder till helgen när de ska skäras ner men såhär långt ser det väldigt trevligt ut 20190907_032238.thumb.jpg.ee502a82a0627d0d52b035cea102ee71.jpg20190907_032232.thumb.jpg.628810aa88292ff72acc0592467b3828.jpg20190907_032215.thumb.jpg.1be4bc2e156946f8fef1e7d0630615c0.jpg20190907_032210.thumb.jpg.3cfa98c417e1ccae9046039daeb02de3.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...