Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Japop

Hjälp! Val av ljuddämpare

Recommended Posts

Japop

Helt ny här på forumet o ger det en ordentlig chans.

Jag är ute efter en ljuddämpare o har snöat in mig på  RCC s50 (el RCC Hunter) efter att ha läst tester o lite på olika forum. Men jag kan ff inte bestämma mig då det finns då många åsikter och likvärdiga dämpare. Kanske inte blir klokare nu men jag chansar.

Det jag prioriterar är dämpningen, rekylen o sen lite vikten/längden.

De jag haft i tanken är:

Ase ultra sl5i

Triton 42 ll

RCC 50s

Stalion w110

Bössan är en okapad X-bolt 308 Hunter.

Ni får gärna motivera era svar samt om ni har någon annan att rekommendera i samma prisklass

MarkusR

Det bästa rådet jag kan ge är att prata med någon som verkligen kan dämpare, exempelvis Janne på ljuddämpare.nu (astrosweden) de har stort sortiment och kan det. 

För egen del kan jag rekommendera hausken, det är välbyggda, jag jagar med en av deras mindre modeller men den dämpar bra och är smidig. Ase utra Sl5 har jag på tävlingsbössan, dämpar inte jättemycket och bygger fort mirage men tål att skjutas varm. Polaren kör triton 42, riktigt bra dämpare men lite större. 

Dottern kör vmac havana 175, liten smidig jaktdämpare som gör jobbet. 

Det är ingen enorm krutmängd som ska härbergeras i dämparen från en 308, du klarar dig fint med en av de mindre. 

Vet inte om du blir något klokare, men det är en start. 

Varmt välkommen till jaktsidan 👍

Japop

Tack så mkt för snabbt svar!

Då går nog Ase Ultra bort då jag gärna övningsskjuter en hel del o inte bara älgbanan o då blir nog Ase för varm/störande med Mirage 

Japop

Vilken Hauskenmodell kör du med förresten?

faxe

Jag tycker det är viktigt att dämparna är delbara, så att man kan byta front(kaliber).

MarkusR
9 hours ago Japop sa:

Vilken Hauskenmodell kör du med förresten?

Det är en något äldre variant som idag motsvaras av JD151.

2 hours ago faxe sa:

Jag tycker det är viktigt att dämparna är delbara, så att man kan byta front(kaliber).

Då är Triton 42an ett bra alternativ.

Japop

Finns det någon mer för-nackdel med delbar dämpare, förutom att man kan byta till annan kaliber?

Nu står det 1-0 till Triton 👊

Dansken

Jag tycker du ska titta på Stalon's nya modeller

MagnusN

Delbara är enklare att rengöra om man skjuter så mycket att det behövs. Skulle det trilla in skräp från skogen så är det lätt  att få ut. Löses enklast med en tejpbit i förebyggande syfte.

Har man en delbar med utbytbara inre delar så kan man byta till nytt ifall det blir bränt av mynningsflamman.

Tycker inte att det jag skrivit är särskilt starka argument eftersom det är scenarion som sällan inträffar. Se det som mer av positiva möjligheter 

• Thanks 1

hs_merkel

Har provat lite olika dämpare. A-tec, Triton,hausken, stalon, Br och jaki

Har idag 2 stalon som dämpar ok men har problem med rost i båda. Frun har Triton, Sen har jag en ny jaki som imponerar på mig 

Den jag varit nöjdast med är A-tec och nu Jaki. 

Delbara tycker jag inte spelar någon roll? Kör 30 fronten på 308 win 6,5x55 och 22-250

S

Dansken

Man ser på ljuddämpare på olika sätt:

Så här ser jag på dom: att gängan har i sort sett samma mått inom toleransen från dämpare till dämpare. Att den ger ett gediget intryck och att delarna passar ihop. Att ytfinishen är bra och att delarna ser ut att vara välgjorda av bra material. Att tillverkaren håller lovat leveransdatum på beställda dämpare och att det verkar vara ordning och reda hos tillverkaren. Att tillverkaren lyssnar på kundernas önskemål om ändringar och detaljer på dämparen och hur han sköter eventuella reklamationer. På dessa kriterier väljer jag mina dämpare. Alla burkar längst fram på pipan reducerar ljudet lite....

Japop

Jag förstår och håller med. Bemötande mm är också viktiga saker att ta hänsyn till. Och då är det Stalon du rekommenderar? Eller även andra märken som du kanske har varit i kontakt med?

Japop

Mkt bra svarat för o försöka vara diskret o inte racka ner på nån, för mkt 👍👊

Ska nu bara försöka lista ut vilka du menar 😂

Holz
8 hours ago Dansken sa:

Jag vet inte om det är lämpligt att jag skriver detaljerad om olika dämpare och fabrikanter.

Dock skulle jag aldrig köpa en dämpare från ett av våra grannländer. Dom är för ojämna i kvaliten och inget bra, men för all del billiga.

Ett annat grannland gör jättebra dämpare som jag kan rekommendera. Särskilt en som börjar på H

Jag kommer aldrig igen att montera någon dämpare från vårat östliga grannland.

En av våra svenska tillverkare gör bra dämpare men är en riktig krångelpelle med att hålla leveranstider, fakturor och allt han lovar- så han köper jag inte mera av.

Det lämnar oss kvar med 2 tillverkare i norra Sverige där jag har förtroende för person och produkt. Särskilt den ena 😉

Läs vad ni vill ur inlägget

Måste bara fråga om burkarna från öst då jag själv sitter på två stycken. Är det konstruktionen/burken i sig som är skäl till ovan ståndpunkt?

oinas

Har provat Triton , Sonic, Stalon och nån till. Men i min bok slår inget rcc. Har en rcc på favvobössan och lät göra en till en 222 oxå. Bra dämpning, driftsäkra lättare gjorda, och sen är Roger sketbra att ha att göra med. Sen kanske inte dämparna är de snyggaste, så det går väl på minuskontot då. Men jag rekommenderar dom starkt.

Japop

Tack för alla svar o input!!

Jag har nu bestämt mig vilken det blir. Då jag är en person som normalt litar på tester, om de är välgjorda, dokumenterade hur de gått tillväga osv så har jag gått en del på det o sen självklart utifrån era åsikter mm.

Det blev en RCC S45 som har mkt bra dämpning, även vid örat ((enl tester), tjockleken, vikten va också helt okej. Det enda minuset som jag ser är att den bygger ut ca 15 cm fr pipan men det kan jag leva med till fördel för dämpningen

Sen att jag hade turen o hitta den i en butik med ett erbjudande där den va 900kr billigare o ingen frakt gjord ju inte beslutet svårare :-). Och hur ofta händer det att just den varan man bestämt sig för kommer med ett erbjudande 2-3 dgr efter man bestämt sig???? Ibland ska man ha tur!!!

Nu är det bara mellan 12-20v väntan på licensen..... Heja Stockholm!!

• Like 1