Hoppa till innehåll

Skruva fast vapenskåp


Gearhead

Recommended Posts

Hej!

jag håller nu på med jägarexamen ( halva boken gjord) och undrar lite över hur reglerna ser ut gällande fastsättning av vapenskåp. Jag har koll på att under 150kg måste det bultas fast. Men vill minnas något om att man även behövde bulta i golvet och undrar om det stämmer då jag bor i hyreslägenhet och tror inte att hyresvärden blir så glad om jag åsamkar golvet skada. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan vikta upp skåpet med vikter så det väger över 150 kilo, då behöver det inte bultas. Annars skall skåpet bultas antingen i golv eller i vägg. Inget krav på både och, dock finns krav på bultförbandet. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret. :) Det känns även tryggare att skruva fast det men ska ha i åtanke.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Du måste bulta i byggnadens stomme säger reglerna. Har för mig att det är mins 8 mm stålexpander i betong eller fransk träskruv i trä som gäller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MagnusN sa:

Du måste bulta i byggnadens stomme säger reglerna. Har för mig att det är mins 8 mm stålexpander i betong eller fransk träskruv i trä som gäller.

Då är det kanske bättre att lägga in vikter i skåpet. Finns det några regler på vilka vikter eller räcker exempelvis tre 25kilos-plattor som man har på gymmet för att nå upp ett 75kg till 150?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Gearhead sa:

Då är det kanske bättre att lägga in vikter i skåpet. Finns det några regler på vilka vikter eller räcker exempelvis tre 25kilos-plattor som man har på gymmet för att å upp ett 75kg till 150?

Tre 25kg-plattor ska vara OK mig veterligen. Däremot får vapen och ammunition etc. inte inräknas i den extra vikten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Holz sa:

Tre 25kg-plattor ska vara OK mig veterligen. Däremot får vapen och ammunition etc. inte inräknas i den extra vikten.

Den biten vet jag att det ska vara exklusive vapen och ammunition. :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago Gearhead sa:

Den biten vet jag att det ska vara exklusive vapen och ammunition. :)

:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar dig att köpa ett stort skåp med en gång (150+ kg), det blir snabbt trångt även i ett stort skåp.

Får knappt plats med 6 bössor i t.ex. ett ProSafe S1500/150 och du kommer att upptäcka att det finns mycket annat du vill förvara tryggt förutom vapen och ammunition. Nycklar, viktiga dokument, dyra tillbehör osv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago dru sa:

Rekommenderar dig att köpa ett stort skåp med en gång (150+ kg), det blir snabbt trångt även i ett stort skåp.

Får knappt plats med 6 bössor i t.ex. ett ProSafe S1500/150 och du kommer att upptäcka att det finns mycket annat du vill förvara tryggt förutom vapen och ammunition. Nycklar, viktiga dokument, dyra tillbehör osv.

+1

Har ett litet (sp55) som är godkänt för 6 bössor. Är som plockepinn och då är det bara en bössa som där kikaren sitter fast monterad. Långa bössor måste tas i 2 delar pga låg höjd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago dru sa:

Rekommenderar dig att köpa ett stort skåp med en gång (150+ kg), det blir snabbt trångt även i ett stort skåp.

Får knappt plats med 6 bössor i t.ex. ett ProSafe S1500/150 och du kommer att upptäcka att det finns mycket annat du vill förvara tryggt förutom vapen och ammunition. Nycklar, viktiga dokument, dyra tillbehör osv.

Utöver pris så är det väl lite funderingarna över hur jag ska dels få hem skåpet och sedan få in det i lägenheten vid 150+ vikt :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Gearhead sa:

Utöver pris så är det väl lite funderingarna över hur jag ska dels få hem skåpet och sedan få in det i lägenheten vid 150+ vikt :)

Du, lastbilschaffisen och en pirra, inte svårare än så i mitt fall. Fick även in min Yamaha R1 i lägenheten för vinterförvaring den tiden då det begav sig! ?

Men det är klart, är det 3 våningar utan hiss och endast en spiraltrappa - då blir det knepigare!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Gearhead sa:

Utöver pris så är det väl lite funderingarna över hur jag ska dels få hem skåpet och sedan få in det i lägenheten vid 150+ vikt

Inga bekymmer, pirra som sagt eller lite egenkraft,

lyfter man av dörren halverar man vikten och den man som är frisk och kry bör kunna hantera 75 kg, jag har asat upp motsvarande skåp 4 trappor utan hiss, dock med viss svettutsöndring som följd. 

Men gör det inte svårare än vad det behöver vara, bruka en bra pirra och en kompis. 

180+ kg vägde mitt sista skåp och även det var relativt lätt att hantera. /C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Släpvagnar, avlöningar och vapenskåp kan aldrig bli för stora!

 Och stirrar man sig blind på "hur många vapen skåpet rymmer" så kan man ge sig fan på att det blir för litet väldigt fort då tillverkarna räknar väldigt högt. Till exempel, skåpen vi har hemma är specade för 15 vapen tillsammans, (9+6), vi har totalt inte mer än 9 vapen och jag tycker det är trångt ändå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde misstaget att köpa Skandinavian Safes minsta skåp SP4 som extraskåp. Tillverkaren anger 3-4 vapen, men skåpet är bara 250mm djupt vilket gör att en bössa med kikarsikte på inte får plats på djupet utan måste ställas på tvärsen i skåpet. Följden blir att det bara får plats 2 gevär i skåpet. Nästa skåp i storlek är 300m djupt och då går bössorna in på rätt ledd även med kikarsikte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och har man minsta misstanke om att man någonsin tänkt sig ett halvautomathagel så gör det inget om skåpet skulle råka vara aningens högre än dom vanliga skåpen. Min SX3:a fick jag sätta in diagonalt genom dörrhålet i "stora" skåpet för att det skulle gå in. Lilla skåpet är ca25cm högre och det är skitbra!! Jag begriper inte varför inte alla skåp är i den höjden???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ‎2019‎-‎07‎-‎29 at 17:46 Gearhead sa:

Hej!

jag håller nu på med jägarexamen ( halva boken gjord) och undrar lite över hur reglerna ser ut gällande fastsättning av vapenskåp. Jag har koll på att under 150kg måste det bultas fast. Men vill minnas något om att man även behövde bulta i golvet och undrar om det stämmer då jag bor i hyreslägenhet och tror inte att hyresvärden blir så glad om jag åsamkar golvet skada. 

Jag bor i hyresrätt och har skåpet i en fast garderob, har dragit bultar i både golv och väggen. :thumbsup:

Får lösa det om/när jag flyttar med lite spackel. :whistling:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...