Hoppa till innehåll

Knall och fall kula 308 till Vildsvin


Magnus 308

Recommended Posts

Hej

Med risk för påhopp......

Har införskaffat ett ATN Mars 4 värmesikte och ska givetvis endast skjuta vildsvin och då på vallarna, ev någon enstaka gång på åtel.

Tittar man på TIPSTRIKE på Normas test i gelatin så ser det ut som en riktig splitter bomb jämfört med Oryx/Vulcan/Ecostrike.

Jag har även tittat på Nosler Accubond och Horandy superformance.

Million dollar question....vilken kula är optimal för knall och fall och inte sprider bly i halva djuret?

Anledning till frågan med knall och fall är att marken är rätt så smal och avlång och vill då inte riskera att den går över till grannen.

Tar tacksamt emot tips....

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago, Magnus 308 said:

Hej

Med risk för påhopp......

Har införskaffat ett ATN Mars 4 värmesikte och ska givetvis endast skjuta vildsvin och då på vallarna, ev någon enstaka gång på åtel.

Tittar man på TIPSTRIKE på Normas test i gelatin så ser det ut som en riktig splitter bomb jämfört med Oryx/Vulcan/Ecostrike.

Jag har även tittat på Nosler Accubond och Horandy superformance.

Million dollar question....vilken kula är optimal för knall och fall och inte sprider bly i halva djuret?

Anledning till frågan med knall och fall är att marken är rätt så smal och avlång och vill då inte riskera att den går över till grannen.

Tar tacksamt emot tips....

 

Vad menas med smal, 100m, 300m?

Knall och fall har mer att göra med skottplacering, du kan skjuta jättedödande hjärtskott, dubbla lungskott och ändå far djur iväg fast de är döda. Även mindre djur som rå och räv gör så.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ca. 100m, jo jag förstår att skott placering har betydelse.

Men frågan är vilken kula som uppträder bäst av de med plastspets och hur stor är skillnaden mot typ Oryx och liknande och då även vid ren bogträff.

De djur som jag har skjutit hjärtträff på har då inte gått mer än 5m både Rå och Svin.

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hjärtsmällar brukar ge rusning... det som ger knall och fall är påverkan på ryggrad eller cns.
Och med kulor som splittrar ökar chansen för det.. om dom sitter i närheten av --- området.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, Magnus 308 said:

Hej

Med risk för påhopp......

Har införskaffat ett ATN Mars 4 värmesikte och ska givetvis endast skjuta vildsvin och då på vallarna, ev någon enstaka gång på åtel.

Tittar man på TIPSTRIKE på Normas test i gelatin så ser det ut som en riktig splitter bomb jämfört med Oryx/Vulcan/Ecostrike.

Jag har även tittat på Nosler Accubond och Horandy superformance.

Million dollar question....vilken kula är optimal för knall och fall och inte sprider bly i halva djuret?

Anledning till frågan med knall och fall är att marken är rätt så smal och avlång och vill då inte riskera att den går över till grannen.

Tar tacksamt emot tips....

 

Sköt en ca 60kg galt i bogen strax under ryggraden med 140grs Hornady SST I 6,5mm å den rörde inte en nerv efter smällen. :)

Varför skulle du bli påhoppad för mena du?? Ska va av nå tillfälligt troll då för vi andra här inne sysslar inte med påhoppande! ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sako super hammerhead 9.7 grams.

Körde den 2 säsonger. Annars är Partition ett säkert kort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Iom. det är frågan om ostört vilt, så kan du ju välja en kopparkula och sätta den var du vill. 

Jag brukar sträva efter en hög träff i bogen vid åtel och spannmålsjakt. De blir på plats då.

Har fått tag på en ask Hornady Superformance med GMX-kula. Ska bara skjuta in och köra den framöver.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago TekDr sa:

Vill man inte ha blysplitter ska man inte ha bly i kulan.

kör nåt blyfritt och skjut rakt upp vid frambenet ungefär 1/3 ner från ryggen så fattar de vinken... gillar höga skott på alla vilt, god vingelmån och oftast rycker det till nog i ryggen för att de ska lägga sig.

Det går fint att skjuta 1/3 upp från benet också. :) Mitt i djuret också. bara det är rakt över frambenet, dvs i bogen. 

Vill man att grisen blir på platsen så skjuter man så skottet går genom bägge bogarna (och som bonus då också bägge lungorna). En hård kula typ koppar är perfekt för att säkert slå genom djuret, även om det är gris av modell större. Det är också ett relativt stort område att träffa och lätt att "hitta rätt" i djuret även i en sopig bild i ett mörkersikte. Grisen springer ingenstans med trasiga bogar.

Barnes TSX/TTSX, Hornady GMX eller Nosler E-Tip är bra val om du inte vill ha blysplitter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Vulcan, sst, balistic tip, accubond, amax...

Tipstrike?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago culot sa:

Finns det nån typ hålspets till 308 som " blåser huvet " av djuret ? Användnings området skulle vara Säl och jag vill helst att kulan exploderar vid ev bom .

/P

V-max?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lapua Mega, fabriksplugg som går att köpa över disk! Eller vilken annan valfri kula du hittar, koppar (blyfri) eller med plasttipp längst fram kommer att ta livet av vilt OM du träffar där du riktar. Ibland springer viltet en liten bit, sätter man kulan där man ska är det snudd på oundvikligt, i.e om du skjuter i bogen. Högt i bog på ett vildsvin kan lägga grisen på stället. "Mitt-i.." är en bra rekommendation, som mitt i bogen då och inget annat.

Halsskott, huvudskott etc. OM man har färdigheten och sinnesnärvaro nog att förvalta sådana lägen på friskt frilevande vilt ger snabbare stopp, men kan lika väl ge upphov till löjligt besvärliga eftersök. Är marken liten, låt grannarna skjuta eller bli vän med dem! Gränsskott kan annars lätt leda till osämja grannar emellan...

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-08-17 at 21:42 culot sa:

Finns det nån typ hålspets till 308 som " blåser huvet " av djuret ? Användnings området skulle vara Säl och jag vill helst att kulan exploderar vid ev bom .

/P

110 grains V-max har funnits som fabriksladdat, den och Sierras varmintkula, 11 grain är nog de två mest våldsamma kulorna i en 308 Win laddning, 

är kravet klass 1?! jag vill minnas att det inte är det längre så är Balistic tip ett bra val

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago Christian N sa:

110 grains V-max har funnits som fabriksladdat, den och Sierras varmintkula, 11 grain är nog de två mest våldsamma kulorna i en 308 Win laddning, 

är kravet klass 1?! jag vill minnas att det inte är det längre så är Balistic tip ett bra val

 

På 2019-08-17 at 21:42 culot sa:

Finns det nån typ hålspets till 308 som " blåser huvet " av djuret ? Användnings området skulle vara Säl och jag vill helst att kulan exploderar vid ev bom .

/P

Screenshot_20190819-115810.thumb.png.6bbb02a76b873de1691d6e912fa49944.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago culot sa:

Jag gick nåt hålspets  svartpläterat ( teflon?) av en kompis , kan dom hetat failsafe ?? 

Om det är Winchester FailSafe, är det en extremt hård kula (betydligt hårdare än t.ex Barnes TSX/TTSX)...så långt ifrån varminteffekt man kan komma. Gjord för jakt på storvilt och ffa ämnad till magnumkalibrar som ger HÖGA hastigheter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Dr Krall sa:

Om det är Winchester FailSafe, är det en extremt hård kula (betydligt hårdare än t.ex Barnes TSX/TTSX)...så långt ifrån varminteffekt man kan komma. Gjord för jakt på storvilt och ffa ämnad till magnumkalibrar som ger HÖGA hastigheter.

Då var det nog inte dom , får kolla i skåpet ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Hej allihopa!

har nu fällt några grisar med både Tipstrike och Barnes TSX. 
visst blir det en del kött förstörstörning med Tipstrike. 
Alla grisarna har lagt sig på plats så båda funkar fint. 
Fy tusan vad det är effektivt med värmesikte vid jakt i spannmål, man ser dem på väldigt långt håll och man ser även om det finns kultingar med i gruppen. 
nackdelen är att det är i princip omöjligt att se om det finns dragna spenar på lite håll så man måste vänta,vänta,vänta och vara försiktig innan man skjuter. 
 

Ha en bra kommande jaktsäsong. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...