Hoppa till innehåll

Vad behöver jag till vapenvården?


MartinLir

Recommended Posts

Hej alla mer erfarna,

 

En fortfarande nybörjarjägare som sitter fast i träsket av vad jag behöver, kontra inte behöver. och med ny jägarexamen och jaktsug..

 

Så efter oändligt antal timmar på forum, sajter mm. kommer jag köpa en 22wmr, 222r och en 6,55 (kör hellre bra begagnat än nytt, och täcker då typ alla viltsorter). Licensen behandlas just nu av vår polismyndighet.

 

Men efter att jag börjat panga på, kommer ju bössorna behöva rengöras för att fortsätta hålla. Vad behöver jag köpa för att vapnen ska fortsatt vara i gott skick? (bara träkolvar)

 

Tacksam för svar,

 

//M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar också Vapenvårdsbutiken. Dom har allt man behöver och det är kvalitéts grejer.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vapenvårdsbutiken har allt du behöver och bra grejer. Även bra instruktioner på hemsidan.

Ska man vara krass så funkar även Biltemas läskstång för 99kr, man måste inte ha en Dewey för 450kr, det är samma gänga så borstarna passar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För det första måste jag säga att en .22 WMR är väl lite av ett udda förstaval, men det ska jag inte lägga mig i.

Till vapenvården behöver du en bra läskstång. Jaggar, borstar, draglappar, ett bra solvent och en bra olja. Det blir en del men det mesta köper du bara en gång. Vapenvårdsbutiken har bra guider och tips.

Efter att ha testat flera olika solvent har jag till slut landat i att använda Boretech Eliminator. Det ska vara en krutlösare men löser även koppar bättre än de flesta kopparlösare... Ruggigt effektivt och utan att stinka ner hela huset.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köper du begagnat kan det behövas lite grövre grejer första rundan så se till att du även skaffar en burk slippasta för att verkligen få bort allt gammalt mök ur pipan.

Det klarade inte Jaktiasetet och wd40 som jag började min karriär med.

/M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tack alla för alla tips. Vapenvårdsbutiken får det bli. :rolleyes:

Vad gäller det udda i 22wmr..jo. jag vet. Förnuftet och all logik sa en 22lr för att plinka och öva. Men hjärtat sa 22wmr..helt utan logik. För det är 222 och 6,5 som kommer följa med ut. men jag har testat 22wmr och 22lr hos vänner. och jag tyckte helt enkelt det var roligare med 22wmr...:wub:

 

får helt enkelt plinka lite lagom med den. och för samvetets skull kanske ta med någon gång...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...