Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Jr_Moberg

Upphängare samekniv - hur gör man?

Recommended Posts

Jr_Moberg

Har nästa gjort klart ett par knivslidor bortsett från upohängaren. Det är "samisk" modell med träbalja för bladet som sedan har skinnöverdel som håller fast skaftet. Tänkte ha en samisk upphängare i tvinnat skinn men vet inte hur man får till dessa. 

Finns det någon vänlig själ som gjort dessa som kan föeklara hur de görs? Vilket skinn (typ, tjocklek) ska man använda? 

Silver

En del har jag gjort av fuktig rund läderrem, du sätter en lång bit, ca metern i en chuck till (pelar)borrmaskin, kör maskinen medan du håller fast andra änden, ganska ordentligt tvinnad, sedan utan att släppa tar dumed din fria hand mitt på remmen och för din andra hand mot chucken medan du sträcker så att det lindar upp sig snyggt. har du tvinnat tillräckligt kommer remmen att vrida ihop sig och sedan knyter du bara åt den genom att nyttja öglan som bildas där remmen är dubbelvikt.

Jr_Moberg
3 hours ago Silver sa:

En del har jag gjort av fuktig rund läderrem, du sätter en lång bit, ca metern i en chuck till (pelar)borrmaskin, kör maskinen medan du håller fast andra änden, ganska ordentligt tvinnad, sedan utan att släppa tar dumed din fria hand mitt på remmen och för din andra hand mot chucken medan du sträcker så att det lindar upp sig snyggt. har du tvinnat tillräckligt kommer remmen att vrida ihop sig och sedan knyter du bara åt den genom att nyttja öglan som bildas där remmen är dubbelvikt.

Ok. Det ska prövas. Hur tjock är läderremmen? 

Silver

2-3 mm
Men det går göra med tunna platta remmar också. Du får prova dig fram lite.

• Thanks 1