Hoppa till innehåll

Bruka ny mark?


marcus.söderlund

Recommended Posts

Har köpt mig en liten gård med en markplätt till. Varav i ena hörnet går det en kraftledningsgata genom där det lämpligt hade planterats en viltåker. Marken verkar va hyfsad jord/sandblandning ändå med mest jord. Växer idag en jäkla massa gräs o diverse ogräs där samt 1-4 åriga buskar.

 

Är det ett helvetesjobb att få det dugligt? Har i dagsläget ingen traktor men flera runtomkring som man kan fråga snällt om hjälp mot betalning?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt fröså viltåker måste du nog se till att riva upp det ordentligt. Plöja och harva eller kanske räcker med kultivator. Så då är traktor nästan ett måste. 

Men beroende på vilken typ av vilt du är ute efter att gynna så kan det ju räcka med att slå ner gräset/slyn, lägga ut en kartonbit med ett hål i mitten och plantera vinbärsstickling etc. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror som sagt vad för typ av viltåker du tänkt dej kan räcka med att du drar ett par drag med plogen till att plöja å harva flera gånger innan sådd för minimera ogräset i åkern 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jani just nu har jag inga planer alls utan mest att jag vill göra något av ytan där iaf inte skog ska växa. Samt att de är roligt att underlätta litr för djuren.

 

Iår blir det bara de klassiska. Saltstenar och foder för djuren till hösten/vintern.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

utan traktor hade jag börjat med att trimma upp ytan med röjsåg... Därefter hade jag lagt på ett lager tidningspapper och odlat potatis i halm/gammalt ensilage över hela ytan.. Tidningspappret hade kvävt ogräset.. potatisen luckrat jorden och halmen tillfört näring.. Året därpå hade jag hyrt en jordfräs och sått havre och ärtor, vitklöver... 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago vildmark sa:

utan traktor hade jag börjat med att trimma upp ytan med röjsåg... Därefter hade jag lagt på ett lager tidningspapper och odlat potatis i halm/gammalt ensilage över hela ytan.. Tidningspappret hade kvävt ogräset.. potatisen luckrat jorden och halmen tillfört näring.. Året därpå hade jag hyrt en jordfräs och sått havre och ärtor, vitklöver... 

 

Detdär lät klart görbart?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En av mina grannar har kört runt med något som liknar en trasig tallriksharv, jag vet inte vad de heter. Han körde på ett område där det växt ris och drog den med fyrhjuling, mitt i sommaren. Det är bara 5x10 m men rådjuren älskar det och jag har sätt dem där nästan dagligen senaste veckorna. Så det lär vara något där som smakar gott, och det gröna där har kommit lite längre än återväxten på slagna åkrarna. 

edit: de verkar heta tallriksharv de också, just denna har två rader av rullar som inte är parallella och tallrikarna är inte runda utan lite taggigare än cirklar ?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago JoPe sa:

En av mina grannar har kört runt med något som liknar en trasig tallriksharv, jag vet inte vad de heter. Han körde på ett område där det växt ris och drog den med fyrhjuling, mitt i sommaren. Det är bara 5x10 m men rådjuren älskar det och jag har sätt dem där nästan dagligen senaste veckorna. Så det lär vara något där som smakar gott, och det gröna där har kommit lite längre än återväxten på slagna åkrarna. 

Måste vara en spaderulleharv!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...