Hoppa till innehåll

Imorrn brakar det lös - björnjakten


Dr Krall

Recommended Posts

1 hour ago, karelsk blandning said:

Vilken sorts skador brukar vara vanligast?

Psyket kan ta lite skada om man inte hittar nått bra uppslag att släppa på. Typ nattfärsk skit, spår eller helst synobs...

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago HuggyBear sa:

Psyket kan ta lite skada om man inte hittar nått bra uppslag att släppa på. Typ nattfärsk skit, spår eller helst synobs...

Bara släppa ändå å hoppas på det bästa om man ändå är ut.

Tänkte mest vilka skador på hundarna som är vanligast, jägarna var inte lika intressant. 

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago Dr Krall sa:

Riv- och slag/kontusionsskador ?

Är det någon ras dom blir drabbad mer än andra? Typ plottar som verkar rätt så tröga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago karelsk blandning sa:

Är det någon ras dom blir drabbad mer än andra? Typ plottar som verkar rätt så tröga.

Ganska vanligt med skador på plottarna jämfört med spetsarna, ja. Plottarna är inte rädd om sig på samma sätt som spetsarna i kontakt med björn som det verkar...kalla det 'korkat' eller 'dådkraftigt'...som du vill ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bodde man söderöver där det är småbruten mark med klövvilt skulle hon definitiv funka som kortdrivare...tro det eller ej ? Men i Härjedalen med vår sparsamma rådjursstam och mest storskog...njä. Men det är mycket jakt i henne. Frugan kör viltspår med henne och hon går som en klocka där. Gissa raser i henne om ni kan... ??

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Dr Krall sa:

Bodde man söderöver där det är småbruten mark med klövvilt skulle hon definitiv funka som kortdrivare...tro det eller ej ? Men i Härjedalen med vår sparsamma rådjursstam och mest storskog...njä. Men det är mycket jakt i henne. Frugan kör viltspår med henne och hon går som en klocka där. Gissa raser i henne om ni kan... ??

Generellt ska man ju vara försiktig med att döma hunden efter håren. Att vissa raser har fler jagande individer än andra är även det klart. Individen å föraren är kanske de viktigaste beståndsdelarna.

Vilka rasinblandningar jag än skulle gissa på så har jag nog fel, så då är jag övertygad om att det är en

Så kallad ”Delrasig Hårfager Gremlin”. /P

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Modertik renrasig Lhasa Apso...men hanen korsning strävhårstax/border terrier...det ni. Hennes främsta hatobjekt bland det vilda är räv...blir rent ut sagt arg när hon kommer på rävspår...behöver inte ens vara så färska ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-08-22 at 13:01 Dr Krall sa:

Ganska vanligt med skador på plottarna jämfört med spetsarna, ja. Plottarna är inte rädd om sig på samma sätt som spetsarna i kontakt med björn som det verkar...kalla det 'korkat' eller 'dådkraftigt'...som du vill ??

Ja har ännu inte sett en smart plott, dom är rätt så tröga mot en spets så jag tror det är därför dom många gånger blir skadade.

Sen har nog plottarna ett annat arbets sätt mot spets hundar så jag kan tänka mig att det är därför.

Är det nån gång bit skador på hundarna som kommer in? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

47 minutes ago karelsk blandning sa:

Ja har ännu inte sett en smart plott, dom är rätt så tröga mot en spets så jag tror det är därför dom många gånger blir skadade.

Sen har nog plottarna ett annat arbets sätt mot spets hundar så jag kan tänka mig att det är därför.

Är det nån gång bit skador på hundarna som kommer in? 

Ganska sällan bitskador...MEN idag hade vi faktiskt in en ung gråhundshane som nalle hade tagit ett rejält bett över ryggen på under en närkamp... ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

45 minutes ago Dr Krall sa:

Ganska sällan bitskador...MEN idag hade vi faktiskt in en ung gråhundshane som nalle hade tagit ett rejält bett över ryggen på under en närkamp... ?

Hur gick det för voffen? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, karelsk blandning said:

Ja har ännu inte sett en smart plott, dom är rätt så tröga mot en spets så jag tror det är därför dom många gånger blir skadade.

Sen har nog plottarna ett annat arbets sätt mot spets hundar så jag kan tänka mig att det är därför.

Är det nån gång bit skador på hundarna som kommer in? 

Har säkert att göra med hur de svarta björnarna beter sig, de träar. Plotten är inte avlad på samma björnar som våra.. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Släppte jämten på ett bär hygge på morgon och det blev några km spårning och sen stånd, men tog inte länge före jag förstod det var grävling.

Hade tänkt släppa på finnspetsen och byta hund men kom lite för nära så hunden kände på sig att jag var där och åkte ihop med grävlingen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...