Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Carburator

Skytteprov

Recommended Posts

lindgren

Rent krasst förlorar du inget på att gå bredvid denna jakten.. 
Sitta bredvid, ist för att sitta själv.. så du får mer koll på vad du ger dig in på...

Carburator
8 minutes ago lindgren sa:

Rent krasst förlorar du inget på att gå bredvid denna jakten.. 
Sitta bredvid, ist för att sitta själv.. så du får mer koll på vad du ger dig in på...

Men jag har ingen att gå bredvid. Sen tillhör jag den typen som att sitta bredvid lär resultera i att jag somnar på passet då jag inte behöver sitta på helspänn som om jag är i skarp situation då min kropp per automatik går in i energisparläge. Lite som jag är väldigt alert och uppmärksam när jag själv kör bil. Men så fort jag blir passagerare på en lite längre sträcka somnar jag nästan direkt. Så jag är mer en learn by do än learn by watch.

Sen min senaste fråga i denna konversation är just för att kunna iallafall förbereda mig lite på vad det innebär så att jag vet lite hur det går till när jag väl får övningsmöjlighet.

redtop
9 minutes ago, Carburator said:

Det där har jag läst. Men det är ju lite annat att faktiskt se hur det görs än att bara läsa. Som exempelvis går älgbanan till på lite annat sätt än vad jag uppfattade det när jag läste i boken.

Grundprovet kula består av två delar:
1) Du skjuter fyra skott sittande på 80m med stöd (skjutstol) och kravet är att alla skott ska vara inom en cirkel på 12 cm.
2) Du skjuter fyra skott på 80m "med jägarmässigt stöd" vilket kan t.ex. vara sittande på marken med en skjutkäpp eller ett träd som stöd för bössan. Kravet är att alla skott ska vara inom en cirkel på 17 cm.

Det är alltså inte krav på att du träffar där du siktar utan bara på att spridningen inte får vara för stor.

Carburator
5 minutes ago redtop sa:

Grundprovet kula består av två delar:
1) Du skjuter fyra skott sittande på 80m med stöd (skjutstol) och kravet är att alla skott ska vara inom en cirkel på 12 cm.
2) Du skjuter fyra skott på 80m "med jägarmässigt stöd" vilket kan t.ex. vara sittande på marken med en skjutkäpp eller ett träd som stöd för bössan. Kravet är att alla skott ska vara inom en cirkel på 17 cm.

Det är alltså inte krav på att du träffar där du siktar utan bara på att spridningen inte får vara för stor.

Tackar. :) Anledningen till att jag undrar är för att när jag provsköt tidigare för ett antal år sedan så var det med en billigare modell av skidskyttebössa och då var de enda stöden som vi tillhandahölls var armbåge vid knästående och så vidare. Det stående skottet var helt utan externt stöd mer än ena armen.

lindgren
2 hours ago Carburator sa:

Men jag har ingen att gå bredvid. Sen tillhör jag den typen som att sitta bredvid lär resultera i att jag somnar på passet då jag inte behöver sitta på helspänn som om jag är i skarp situation då min kropp per automatik går in i energisparläge. Lite som jag är väldigt alert och uppmärksam när jag själv kör bil. Men så fort jag blir passagerare på en lite längre sträcka somnar jag nästan direkt. Så jag är mer en learn by do än learn by watch.

Sen min senaste fråga i denna konversation är just för att kunna iallafall förbereda mig lite på vad det innebär så att jag vet lite hur det går till när jag väl får övningsmöjlighet.

Ajust. Sova på pass, det är en konst... Den bemästrar jag nästan till fullo!
Men det krävs träning.. många års träning. 

Jag rekomenderar alla att skjuta luftgevär.  Så mkt som möjligt, och på olika sätt och vis. Jämt, även efter examen..
Mängdträning ger massor av "skottkänsla"...

Och det går i princip att göra varsomhelst vettigt..

Carburator
1 hour ago lindgren sa:

Ajust. Sova på pass, det är en konst... Den bemästrar jag nästan till fullo!
Men det krävs träning.. många års träning. 

Jag rekomenderar alla att skjuta luftgevär.  Så mkt som möjligt, och på olika sätt och vis. Jämt, även efter examen..
Mängdträning ger massor av "skottkänsla"...

Och det går i princip att göra varsomhelst vettigt..

Lever man med en kronisk sjukdom behöver man inte ens lära sig utan kroppen tar de tillfällen den kan för att spara energi ^^ Det är därför som jag inte kommer dra så mycket nytta av att bara följa med utan jag måste ha något som då sysselsätter mig under tiden som håller mig vaken. Skillnad är som sagt om jag själv är den som väntar på att djuret ska komma.

Har funderat över luftgevär just för övning. Men har varit osäker på om jag riskerar då att dra på mig saker jag måste träna bort inför proven.

Carburator

Jag testade med det många tipsat mig om att fråga om att få följa med iallafall på pass. Men det gick i stöpet med. Så jag får se hur jag gör sen med jaktintresset då jag fortfarande är intresserad av själva aktiviteten. Men det verkar väldigt svårt att ens få chansen som ny vilket inte målar upp den bästa bilden av jägarkåren. 😜