Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

• Similar Content

• bondensbästavän ;)
      By bondensbästavän ;)
      Hej! 
      Jag söker en mjuk kula och vilja kunna jag allt från räv till älg med den.
      Jag har tankar på tipstrike och vet att den funkar bra på allt upp till gris och hjort men undrar hur det blir på älgjakten? 
      Så min fråga är: Vad är era erfarenheter av tipstrike och liknande kulor (sst, bst mm) som allround kula och hur de funkar på älgjakten. 
    • NRG
      By NRG
      Halloj, har en 6,5x55 Tikka T3x Varmint och ska börja ladda själv så sitter och letar bra kulor till bl.a. Älg, Rådjur, Vildsvin, Toppfågel och Räv.

Kör med färdigladdad oryx just nu och den har perfekt expandering till mellanstora matdjur som rådjur men aningen för dålig precision enligt min smak. Har kollat lite på Nosler Ballistic Tip och den verkar fungera bra så länge man håller sig runt ~860m/s annars slår den sönder så mycket särskillt om man lyckas hitta på ett bogblad.

Älg och vildsvin har jag inte riktigt lika stora krav på när det gäller precision men kulan bör expandera ganska bra men inte som en varmint som bara "exploderar", utan den ska hålla ihop ganska bra iallafall.

Toppfågel ska jag ha en helmantel med bra precision på långa håll (skjuter väll max upp till 3-400 på jakt om jag har bra stöd och sikt men vill även kunna dra någon smäll på tavla på 500 om det är sä om det har någon betydelse så jagar jag mestadels i hälsingland/härjedalen men kan även bli någon sväng längre ut så ska även gå bra i -30°C.

Räv har jag också krav på hög precision även i vintertider men med någon typ av varmint kula eller liknande då det inte gör något med köttförstöring, men hellst ingen som Ballistic Tip'en som det blir ett stoort utgångshål i och förstör skinnet helt.

Skulle ni även råka ha något recept på en viss kula så är jag jättetacksam för det då det underlättar välldigt mycket när jag ska börja prova laddningar själv
      Vart en hel novell det här men hoppas ni förstog vad jag letar och är välldigt tacksam för svar och tips
      Mvh
    • NRG
      By NRG
      Halloj, har en 6,5x55 Tikka T3x Varmint och ska börja ladda själv så sitter och letar bra kulor till bl.a. Älg, Rådjur, Vildsvin, Toppfågel och Räv.

Kör med färdigladdad oryx just nu och den har perfekt expandering till mellanstora matdjur som rådjur men aningen för dålig precision enligt min smak. Har kollat lite på Nosler Ballistic Tip och den verkar fungera bra så länge man håller sig runt ~860m/s annars slår den sönder så mycket särskillt om man lyckas hitta på ett bogblad.

Älg och vildsvin har jag inte riktigt lika stora krav på när det gäller precision men kulan bör expandera ganska bra men inte som en varmint som bara "exploderar", utan den ska hålla ihop ganska bra iallafall.

Toppfågel ska jag ha en helmantel med bra precision på långa håll (skjuter väll max upp till 3-400 på jakt om jag har bra stöd och sikt men vill även kunna dra någon smäll på tavla på 500 om det är sä om det har någon betydelse så jagar jag mestadels i hälsingland/härjedalen men kan även bli någon sväng längre ut så ska även gå bra i -30°C.

Räv har jag också krav på hög precision även i vintertider men med någon typ av varmint kula eller liknande då det inte gör något med köttförstöring, men hellst ingen som Ballistic Tip'en som det blir ett stoort utgångshål i och förstör skinnet helt.

Skulle ni även råka ha något recept på en viss kula så är jag jättetacksam för det då det underlättar välldigt mycket när jag ska börja prova laddningar själv
      Vart en hel novell det här men hoppas ni förstog vad jag letar och är välldigt tacksam för svar och tips
      Mvh
    • Skogsfågeln
      By Skogsfågeln
      Hej!
      Har suttit och sökt en del på ämnet men vill ha fler svar.
      Är inte helt nöjd med Norma Oryx 13g i 30-06. Tycker det blir rätt slafsigt, blodigt och grisigt även fast dom älgar jag har skjutit med den knappt tecknar i skottet.
      Ibland känns det som om man har skjutit med helmantel eller lösplugg vad gäller skottecken. Detta gäller alltså lungskott. Resultatet har blivit att jag fortsätter bomba på. Visserligen har alla älgarna dött, någon har haft lite lång flyktsträcka trots genomskott långt bak och högt upp genom båda lungorna. Är inte riktigt nöjd med skottverkan/skottecken med denna ammunition. Vill dock inte ha blysplitter i hela älgen heller. Stor köttförstöring men i min mening knapphändig skottteckning/verkan går inte ihop för mig.
      Sako Hammerhead 14,3 gram/220 grains. Någon som har erfarenhet av denna? För låg hastighet för älgjakt på avstånd upp till 200m?
      Vad tror ni - jag har en Varberger 30-06 okänd modell. Stabiliserar den 14,3 gram/220 grains? Pipa över 55cm.
      Övriga förslag?
      Handladdar inte.

• tompa75
      By tompa75
      Jag söker en begagnad pipa i kal 6.5x55 till min R8á.
      Den ska vara 52cm.
https://www.AUTOdoc.SE
  • ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...