Hoppa till innehåll

Norma's nya "standard"


Dansken

Recommended Posts

Jag skulle montera ljuddämpare åt en kund på hans 9,3X62 och i samma veva bad han mig att skära upp patronläget "en aning"

Vadå för undrade jag? Jo bössan kunde plötsligt inte kamra Normas köpeammo längre och när han ringde till Norma och frågade varför fick han till svar att man hade ändrat lite på deras ammunition för att passa bättre i Blasers vapen- som fler och fler köper.

Hör du vad du själv står och säger? undrade jag. Du säger att du ska ha ändrat ditt vapen från standard- från en vedertagen norm för att passa till deras skitammunition. Tycker du det låter sunt? Ta och boykotta dom och köp något annat fabrikat som följer standard.

Men han ville ha det gjort....

Hur mycket ska det tas bort undrade jag? Lånar Norma tolkar ut och betalar dom mig för att förstöra ditt vapen så det frångår standard?

Nej, det visste han inte, men det var bara "en aning" som skulle bort hade dom sagt.

Här mäter vi inte med aningar, uns eller myggkönshår- du får gå någon annan stans.

Då han hämtade dämparen hade han fått patronläget skuret upp så nu kunde den stänga ordentligt. Du ska inte bry dig om det blåser lite bakåt förbi slutstycket när du skjuter hade smeden sagt: det är inte så farligt.....

I dag träffade jag en till i en vapenhandel som hade samma problem med hans 9,3X62

Han köpte Sako ammunition i stället ?

  • Haha 1
  • Confused 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Extremt stor andel av jägarkåren som använder Norma Oryx... så kan tänka mig att man är en smula fartblind när det gäller den egna excellensen och makten över marknaden...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Quote

Du ska inte bry dig om det blåser lite bakåt förbi slutstycket när du skjuter hade smeden sagt: det är inte så farligt.....

Vad ända in det allra glödhetaste ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju som med allt annat mekaniskt muckafjungseri - en fråga om toleranser, max och min....

Blaser har medvetet lagt sig på +sidan i sina patronlägen - med den rätt enkla och kloka anledning att en blaser inte har ngn hjälp av klackarna i att dra loss hylsan när man öppnar. Klistrar hylsan i en Blaser för man lappa till handtaget rätt hårdhänt.

De flesta ammunitionstillverkare å andra sidan ligger hellre närmre -sidan på hylsan för att de ska få problemfri matning.

Häri ligger förmodligen en del av orsakerna till att vissa Blaser klickar med vissa batcher ammunition......

Hur som - bägge ligger inom "norm" för patronläge resp hylsa. Frågan jag ställer mig är varför i hela friden Norma anpassar sig för? Ska man göra ngt är det förr bättre att lägga sig på minmåttet i hur djupt man sätter tändhatten - då minskar problemen dramatiskt i alla moderna vapen med lite tveksamt anslag. En gammal Mauser har i jmf så pass hög anslagsenergi i stiftet att bara det borde rendera det licenspliktigt.

Grejen där är väl förmodligen att det är förmodligen väldigt svårt - så man sväller hylsan i stället.....

I'm with you. Köp annan ammunition - det finns faktiskt annat än Norma. Om man bara vågar lyfta blicken en aning..... Att sedan patronläget på kundens bössa ligger en aning för nära minmåttet är en annan femma.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Herrejävlar så korkat... 

(ursäkta språket, jag försökte hitta ett mer belevat sätt att uttrycka det, men jag saknar ord) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var väl minst 3-4 år sedan dom ändrade toleranserna på hylsorna till 9,3x62. Jag fick börja halskalibrera då, för dom nya hylsorna ville kärva i mitt gamla RCBS verktyg.

Mvh Jan-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev nyfiken på detta så jag kunde inte låta bli att dra iväg ett eget mail till Norma. Jag förväntar mig inget svar denna gången heller! Ha mailat flera gånger av olika anledningar men sen allas vår så populäre "Åke" sluta så få då inte jag nåt svar...?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago HuggyBear sa:

Blev nyfiken på detta så jag kunde inte låta bli att dra iväg ett eget mail till Norma. Jag förväntar mig inget svar denna gången heller! Ha mailat flera gånger av olika anledningar men sen allas vår så populäre "Åke" sluta så få då inte jag nåt svar...?

Skulle tro att det luktar för mycket HV om dina mail.:whistling:

Norma ligger i FBK land?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Finn Inge Vidare said:

Skulle tro att det luktar för mycket HV om dina mail.:whistling:

Norma ligger i FBK land?

Nu är jag nog inte med... HV? ? Menar du HV71 så ha jag över 50mil ner dit... 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...