Hoppa till innehåll

Fördelar och nackdelar blyfria kulor


Carburator

Recommended Posts

Sst funkar väl som vulkan. Ev lite hårdare.

Har inte skjutit ngt annat än rådjur med naturalis, då i 9,3.  Finns det inte olika generationer på naturaliskulan med olika hårdhet. Så frågan är hur länge sen du provade.

Finns ju splitterkulor i monometall ifall det är på en åtel där man har full kontroll på kvistar, gräs mm och ingen hund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago Per2 sa:

Sst funkar väl som vulkan. Ev lite hårdare.

Har inte skjutit ngt annat än rådjur med naturalis, då i 9,3.  Finns det inte olika generationer på naturaliskulan med olika hårdhet. Så frågan är hur länge sen du provade.

Finns ju splitterkulor i monometall ifall det är på en åtel där man har full kontroll på kvistar, gräs mm och ingen hund.

2010-2011 bör det varit. Den är blötare om man driver på den lite. Men jag har lagt mig på ca 780 m/s -5C där den skjuter otroligt bra i 4 bössor. Skulle tro att den är väldigt likt 8x57?

Är skeptisk till dessa,men en dag är man väll tvungen att använda dem

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det går ju fint med blöt kula i bly till man träffar en kvist och blötkulan blir splitter innan djuret. Sen när man varit med om det vill man ha en kula som öppnar upp först när man träffar djuret och inte vinklar på grässtrå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago Per2 sa:

Jo det går ju fint med blöt kula i bly till man träffar en kvist och blötkulan blir splitter innan djuret. Sen när man varit med om det vill man ha en kula som öppnar upp först när man träffar djuret och inte vinklar på grässtrå.

Den jakt jag bedriver vill jag ha det så. Blir oftast nära. Och det har hänt att kulan havererat innan. Ofta vid jakt i spannmål och även vid eftersök.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Per2 sa:

Jo det går ju fint med blöt kula i bly till man träffar en kvist och blötkulan blir splitter innan djuret. Sen när man varit med om det vill man ha en kula som öppnar upp först när man träffar djuret och inte vinklar på grässtrå.

Om det finns risk för att träffa nånting före djuret så skulle jag välja allting annat än koppar kulor allra helst om det finns hund i närheten.

Just för att dom kan börja expandera snett och släppa vingarna med undantag för tarvas som inte expanderar spec mycket och ingenting kan lossna från kulan.

En bondad kula som håller ihop är iaf vad jag använder när jag jagar med hund just för att risken finns att man kan träffa nånting före älgen i mitt fall, sen att det fungerat bättre med lite trubbigare kulor än spetsiga för mig kanske bara är tillfälligheter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Naturalis och andra blyfria har jag skjutit för lite med för att säga ngt om. Tsx verkar hålla ihop om den träffar kvist. Det som sägs är att den inte öppnar utan träffa ngt blött. Det har stämt utifrån det jag sett. Så varifrån du får att de öppnar snett vet inte jag. Det är inget jag sett, läst eller hört tidigare.

Bondade oryxkulor i 9,3x57 har funkat för min del. Sämre i 6,5x55.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett problem jag tycker med koppar kulor är när träffen typ vid drevjakt sitter för långt bak i dem mjuka regionerna. Blir dem kulorna mer som helmantel och stökar inte till det tillräckligt. som en klassisk blyspets. Även orux är för hård här tycker jag. Klassiskt är räv där kulan bara susar igenom."bom på räv hörs i radion" 50-80 m in ligger en lungskjuten räv.  Har som sagt bara skjutit några få skott själv med koppar och dem har inte imponera på mig.

Men ska prova i 223an till rådjur. Så hel konstruktiv är jag inte

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Per2 sa:

Naturalis och andra blyfria har jag skjutit för lite med för att säga ngt om. Tsx verkar hålla ihop om den träffar kvist. Det som sägs är att den inte öppnar utan träffa ngt blött. Det har stämt utifrån det jag sett. Så varifrån du får att de öppnar snett vet inte jag. Det är inget jag sett, läst eller hört tidigare.

Bondade oryxkulor i 9,3x57 har funkat för min del. Sämre i 6,5x55.

Tycker du inte det låter lite konstigt att en kula expanderar i djur men inte i typ trä?

Har testat skjuta både tsx och ttsx i trä och dom har expanderat i både 338 och 9,3.

Eftersom jag har använt kulorna i båda dom kalibrarna för både jakt och expansions skjutning så har jag sett själv hur dom fungerar.

Den älg som varit mest sönderskjuten med 9,3 är med just tsx efter att den släppte vingar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago hs_merkel sa:

Ett problem jag tycker med koppar kulor är när träffen typ vid drevjakt sitter för långt bak i dem mjuka regionerna. Blir dem kulorna mer som helmantel och stökar inte till det tillräckligt. som en klassisk blyspets. Även orux är för hård här tycker jag. Klassiskt är räv där kulan bara susar igenom."bom på räv hörs i radion" 50-80 m in ligger en lungskjuten räv.  Har som sagt bara skjutit några få skott själv med koppar och dem har inte imponera på mig.

Men ska prova i 223an till rådjur. Så hel konstruktiv är jag inte

S

Är det bara på räv du tycker dom kulorna blir för hårda eller på alla djur?

Av det jag hunnit testa i 9,3 så är north fork den bättre av dom testade, bra effekt lite sönderskjuten och hittar igen lite kulor allt jämt.

Av bly fria kulor så börjar e-tipen vars den dom oftast är i magasinet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago karelsk blandning sa:

Är det bara på räv du tycker dom kulorna blir för hårda eller på alla djur?

Nej, alla djur då kulan inte stöter på motstånd.

 

1 hour ago karelsk blandning sa:

Av det jag hunnit testa i 9,3 så är north fork den bättre av dom testade, bra effekt lite sönderskjuten och hittar igen lite kulor allt jämt.

Ok. Ingen erfarenhet 

1 hour ago karelsk blandning sa:

Av bly fria kulor så börjar e-tipen vars den dom oftast är i magasinet.

Ok. Kan klart vara ett alternativ.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken kaliber hs_merkel?

Har skjutit med e-tip i 9,3 på långt håll och ändå fått bra effekt så den kan kanske vara ett alternativ.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago karelsk blandning sa:

Vilken kaliber hs_merkel?

Har skjutit med e-tip i 9,3 på långt håll och ändå fått bra effekt så den kan kanske vara ett alternativ.

6,5x55 308win 3006 8x57jrs har ingen 9,3 idag men saknar 57an

Till Drevjakt använder jag 308 win 8x57jrs ibland 3006

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago hs_merkel sa:

Ett problem jag tycker med koppar kulor är när träffen typ vid drevjakt sitter för långt bak i dem mjuka regionerna. Blir dem kulorna mer som helmantel och stökar inte till det tillräckligt. som en klassisk blyspets. Även orux är för hård här tycker jag. Klassiskt är räv där kulan bara susar igenom."bom på räv hörs i radion" 50-80 m in ligger en lungskjuten räv.  Har som sagt bara skjutit några få skott själv med koppar och dem har inte imponera på mig.

Men ska prova i 223an till rådjur. Så hel konstruktiv är jag inte

S

Jag sköt en räv i tarmarna med 180gr TSX i 8x57, det var brutal effekt med ett enormt utgångshål och tarmar överallt. Visst gick den 10 meter, men det berodde ju mer på dålig placering än på kulan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago Laban sa:

Jag sköt en räv i tarmarna med 180gr TSX i 8x57, det var brutal effekt med ett enormt utgångshål och tarmar överallt. Visst gick den 10 meter, men det berodde ju mer på dålig placering än på kulan.

Ok. Redigerar övrig text spydigt sagt.

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-12-24 at 07:29 karelsk blandning sa:

Tycker du inte det låter lite konstigt att en kula expanderar i djur men inte i typ trä?

Har testat skjuta både tsx och ttsx i trä och dom har expanderat i både 338 och 9,3.

Eftersom jag har använt kulorna i båda dom kalibrarna för både jakt och expansions skjutning så har jag sett själv hur dom fungerar.

Den älg som varit mest sönderskjuten med 9,3 är med just tsx efter att den släppte vingar.

Sköt 3 skott gnm en gml ask som legat ngr år för att se om vingarna skulle fara av. Icke. Däremot öppnade den inte. 

Iofs inte bukskjutet ngt. I stark kyla dvs mer än -25°c så släpper vingarna. Men då släpper iofs inte jag hunden.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Per2 sa:

Sköt 3 skott gnm en gml ask som legat ngr år för att se om vingarna skulle fara av. Icke. Däremot öppnade den inte. 

Iofs inte bukskjutet ngt. I stark kyla dvs mer än -25°c så släpper vingarna. Men då släpper iofs inte jag hunden.

 

Ingen idé att försöka hjälpa och förklara åt dom som inte vill veta eller kanske vet bättre själv, jaga du med dina tsx om du är nöjd och fortsätta tro att kulan inte öppnar i annat än vilt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom två bakre plockade från älgar ena är 210gr ttsx skjuten från 338wm den andra är e-tip 250gr från 9,3x62.

Dom andra är expansions skjutna i trä klubbar staplade på rad skjutna längs med för att hitta igen kulorna.

Vänster 210gr ttsx 338 två i mitten tsx 250gr 9,3 och sist en naturalis 250gr 9,3.

20191226_074921.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

North fork 250gr 9,3 kulan baktill expansions skjuten i trä och sen dom framme är plockade från älgar.

Koppar kulor är bra men när jag har hunden nära älgarna så är det north fork i magasinet. Riktning stabila ingenting som lossnar från kulan och sen att effekten är bra med liten köttförstöring.

20191226_074906.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många hävdar att tsx behöver mkt fart. Mina är laddade till 750ms och har som sagt gjort jobbet mer än väl. I de tester genom granris med stort pappar bakom så har det även där sett bra ut jmf även oryx för att inte tala om alaska, vulkan. NF har jag inte testat än. 

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då en undran eftersom jag mer eller mindre redan har tittat ut den bössa jag vill ha när jag är färdig med skytteproven (grund kula och högvilt) vad reomenderas i en 308win? Anledningen till att jag tittat ut just den kalibern är för att jag har fått hintar om att den har snällare rekyl och jag är inte så stor. ^^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago Carburator sa:

Då en undran eftersom jag mer eller mindre redan har tittat ut den bössa jag vill ha när jag är färdig med skytteproven (grund kula och högvilt) vad reomenderas i en 308win? Anledningen till att jag tittat ut just den kalibern är för att jag har fått hintar om att den har snällare rekyl och jag är inte så stor. ^^

Barnes Vor-TX och Sako Powerhead laddas båda med Barnes TSX respektive TTSX, solida kopparkulor. De eller Hornady Superformance GMX (solid kopparlegering) funkar utmärkt. Finns i de flesta jaktbutiker och kostar inte mer än traditionella blykulor.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frågade barnes om detta, fick svaret:

 

It is not a matter of TSX vs TTSX each individual buller has its own function velocity,  many of them are the same but it is not a TSX vs TTSX issue.  In the .308 165 gr. Both the TSX and TTSX will expand down to impact velocity of 1800 fps.  While the .308 168 gr TSX/TTSX will expand down to 1500 fps,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-12-28 at 11:21 Carburator sa:

Då en undran eftersom jag mer eller mindre redan har tittat ut den bössa jag vill ha när jag är färdig med skytteproven (grund kula och högvilt) vad reomenderas i en 308win? Anledningen till att jag tittat ut just den kalibern är för att jag har fått hintar om att den har snällare rekyl och jag är inte så stor. ^^

Vill du ha monometallkulor, skulle jag kika på Hornady GMX 150 grains. I och med att den är av 'gulmetall' (koppar-zink legering) och ej 100% koppar, skitar den inte ner i pipan lika mycket. Och den expanderar säkert när det är 150 grainare (9,7 gram) => bra hastighet. Den lite lättare kulan ger också snällare rekyl. Bra alternativ (men betydligt dyrare...dock kanske lättare att få tag på) är Norma Ecostrike :)
https://www.fondprodukter.se/produkter/shooting/Ammunition/Kulammunition/Hornady_Superformance__Ammunition,_308_Win_150_GR_GMX_,_20_Box?id=109825
 

 

  • Thanks 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Eftersom det är på tapeten igen så om det skulle bli blyförbud i våtmarker, vilka nackdelar har de mjukare blyfria? För vet ju redan att alla hagelbössor klarar inte stålhagel. Är det mindre energi i exempelvis vismut och volfram så man måste närmare djuret för ett dödande skott?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man får nog leta upp gamla jäkla härken till vapen om dessa inte skulle klara stålhagel. Dessutom så är det väl inte själva haglen som är problemet utan det ökade trycket från vissa patroner med alternativhagel.

Håller man sig inom skjutavstånden som lärs ut från jägarskolan med lämpliga alternativhagel är det nog få nyblivna jägare som skulle märka någon praktisk skillnad.

 

Vad gäller kula och bly eller inte finns det lika många åsikter som proffstänkare... det finns dom som anser att man måste ha en magnumkaliber med en dyr bondad kula för jakt på exempelvis vildsvin eftersom dessa sägs ha pansar runt bröstkorgen... och det finns dom som påstås ha skjutit mängder av elefant med helmantlad kula från 6 - 8 mm med rena lungskott utan problem. 

 

Skottplacering är och förblir helt avgörande oavsett anledningen till att vi jagar. Det finns än så länge inget djur i Sverige som inte avlider efter en träff med exempelvis en helmantlad kula skjuten ur en 6,5x55 där kulan träffar hjärna, hjärta eller lungor. Med den faktiska vetskapen kan man dra slutsatsen att inget djur i Sverige heller klarar en träff i hjärna, hjärta eller lungor med en expanderande kula avsedd för jakt i ovan nämnd kaliber.

Dålig skottplacering må hjälpas upp av expanderande kulor som ju vidgar sårkanalen och det gäller nog även om man väljer en snabb och grov magnumkaliber också.

Risken med att en kula skulle vara farlig på utgående sida av djuret ska vara minimal om skytten ser till att det finns kulfång bakom det tänka målet. Att skjuta med vetskap om att det kan finnas hundar eller andra djur bakom det tänkta målet borde få skytten att avstå från att skjuta.

Ett skott som aldrig avlossas behöver man inte ångra oavsett om det är helmantel, bly eller alternativ till dessa val.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...