Jump to content

Jaktlabbe vs Kleiner münsterländer

Recommended Posts

Jaktlabbe vs KLM, snälla hjälp mig, vad skiljer dom åt i jakt? Socialt? 

Söker hen hund att jaga hårvilt med men som ska fungera som familjehund, gärna gå att få pli på så att den kan gå lös på gårdsplan (om nått år 🤣) ... Bonus om den vill apportera då och då :)

lindgren

Jag har tre KLM, snart 4a.

Underbara hundar!

Mina är väldigt familjära, och ändå ok i jakten.

6 minutes ago lindgren sa:

Jag har tre KLM, snart 4a.

Underbara hundar!

Mina är väldigt familjära, och ändå ok i jakten.

Använder du dem primärt till fågel eller även till klövvilt?

3 hours ago Sis sa:

Jaktlabbe vs KLM, snälla hjälp mig, vad skiljer dom åt i jakt? Socialt? 

Söker hen hund att jaga hårvilt med men som ska fungera som familjehund, gärna gå att få pli på så att den kan gå lös på gårdsplan (om nått år 🤣) ... Bonus om den vill apportera då och då :)

Jag uttalar mig bara om Labrador för KLM har jag inte haft. Ska du ha en hund för att i huvudsak jaga hårvilt med tror jag nog att du skall välja KLM. Jaktlabradoren är avlad för att vara apportör och där är den bäst. Den är  lättdresserad, inga problem att ha den lös hemma eller ihop med barn, dock är den valp nästan hela livet.  Jag har mina till apportering och eftersök, bara den äldsta jag har nu används i nödfall till stöthund, den yngre får vänta några år till. Jag släpper dom inte på eftersök innan vi har rest djuret ur sårlegan, detta för att jag inte vill riskera att dom skiftar djur. 

Skall den användas till stötjakt måste man var färdig med apport och spårträningen först. Används den för tidigt till stötjakt är det lätt att den blir för het till apportering och spårning. 

Skall man ha en hund mest  för att jaga hårvilt så tycker jag att som jag skrev förut att du skall välja  KLM, annars är Jaktlabradoren en mycket trevlig och lättlärd hund att ha, men den måste jobba mycket och inte ligga inne och slöa, annars kan den lätt bli rastlös och riva huset.

Detta är mina åsikter.

Mvh Jan-Erik Falk

• Like 1
lindgren
10 minutes ago Holz sa:

Använder du dem primärt till fågel eller även till klövvilt?

99,8% hårvilt och eftersök... Orkade inte med att köra fågelspåret.

13 minutes ago lindgren sa:

99,8% hårvilt och eftersök... Orkade inte med att köra fågelspåret.

Ok. Skallar de på löpa också eller bara vid kontakt?

lindgren

Varierar, på vilt och tempo framförallt.

Man måste vara noga med att inte ta svenska KLM linjer , då dom i stort avlat bort drevskallet , till förmån för fågel.

7 minutes ago lindgren sa:

Varierar, på vilt och tempo framförallt.

Man måste vara noga med att inte ta svenska KLM linjer , då dom i stort avlat bort drevskallet , till förmån för fågel.

Ok, tackar! 👍

Det blir lätt partiskt när ägare ger rekommendationer...

Men jag får väl också säga att jag tycker KLM passar bättre till hårviltsjakt än jaktlabbe. I alla fall de labbar jag träffat. Men jag har bara två KLM.

En KLM är ofta en betydligt större utmaning än en labrador att uppfostra. En av mina får en tjurig vorsteh att verka vara lättdresserade och villig att vara till lags. Jaktlusten rinner ur öronen på han, och när han får spår på något hör han väldigt dåligt...

Underbara familjehundar, så länge de får tillräckligt med aktivitet.

Jaktlabbe är också fina hundar. Frun har haft labbar tidigare. De är bättre på apportering och ofta mer lättdresserade. De kan också fungera som stötande, men det är inte riktigt rastypiskt. Fullbruksproven i Tyskland för KLM innehåller mycket hårvilt, det är rasklubben i Sverige som prioriterar fågel. Därmed är det inte fel med mycket tyska linjer om du ska jaga hårvilt. 

• Like 1