Hoppa till innehåll

Driva hårvilt med breton - går det?


Sis

Recommended Posts

Söker en hund som stöter, driver och är en trevlig familjehund men nätt i storleken (har haft Vorsteh och de andra bjässarna men skulle behöva något mindre format nu)... Den får gärna även apportera...  Hur fungerar Breton som jakthund?Finns det linjer som man kan få till att driva rådjur, räv..? Skallar dom? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago Sis sa:

Söker en hund som stöter, driver och är en trevlig familjehund men nätt i storleken (har haft Vorsteh och de andra bjässarna men skulle behöva något mindre format nu)... Den får gärna även apportera...  Hur fungerar Breton som jakthund?Finns det linjer som man kan få till att driva rådjur, räv..? Skallar dom? 

Utpräglad stående jakthund efter fågel.....med det menar jag att det är nog väldigt svårt att ens få de lite intresserade av annat vilt än de med vingar.

 

Ha de

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror nog på individ. Min skallade på mink och hare. Nu vet jag att många fågelhundsivrare misstycker men min hund föredrog fågel så när hon blev några år fick hon driva/stöta mink och hare. Med bravur.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago Greifelter sa:

Beror nog på individ. Min skallade på mink och hare. Nu vet jag att många fågelhundsivrare misstycker men min hund föredrog fågel så när hon blev några år fick hon driva/stöta mink och hare. Med bravur.

Kan var så att det är från individ till individ, men alla Breton jag ägt & jagat med så har det bara funnits en sak i huvudet på dessa hundar & det är fågel. Sen kan tillgången på vad som finns på markerna säkert också spela in.

Ha de

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Sis said:

Söker en hund som stöter, driver och är en trevlig familjehund men nätt i storleken (har haft Vorsteh och de andra bjässarna men skulle behöva något mindre format nu)... Den får gärna även apportera...  Hur fungerar Breton som jakthund?Finns det linjer som man kan få till att driva rådjur, räv..? Skallar dom? 

Varför titta på breton om du letar hund för stöta/driva?

Finns raser just framtagna till det.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en, och han driver alla djur av tomten med skall, och driver hare med tjut om han råkar snubbla på dom i skogen. Annars är han helt ointresserad av pälsvilt. Vi har flera gånger stöttpå både älg och rådjur och den största rektionen så länge är att han stannar till och tittar på älgen om den kommer för nära. 

Jag har hört från en vorste-jägare som tränade den att sätta sig för allt, och det fungerade ofta bra för att få djur att röra på sig. Så även om Breton oftast inte jagar pälsvilt, så kan det gå ändå så länge inte djuren vet om det. ;)  

 

Har du funderat på KleineMunsterLänder? (med tyskt prickat u) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Wachtel av rätt linje vore ju perfekt till de uppgifterna. Felix på forumet kan nog tipsa dig om bra linjer då han själv har en mycket duktig Wachtel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...