Hoppa till innehåll

6,5 Creedmore


josc72

Recommended Posts

Hornady ELD-X eller Swift Scciroco för att skuta älg med 6,5 Creedmore? Någon som testat de olika kulorna?

Tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago josc72 sa:

Hornady ELD-X eller Swift Scciroco för att skuta älg med 6,5 Creedmore? Någon som testat de olika kulorna?

Tack!

eld-x 143 grains i bra fart blir nog slafsigt i träffområdet på en älg. Älgen kommer säkert att trilla omkull men jag hade nog valt något "hårdare" för älgjakt. I en dovhjort, som är relativt mjuk, blir det kladdigt om man sätter kulan mitt i bogen. Lite i bakkant genom spjälstaketet så tycker jag eld-x 143 grains ur en 6.5cm är jättebra. Har utvärderat kulan en hel del, och allt vilt jag fällt och avlivat har lagt sig tämligen omgående. Men så skjuter jag i hals, bakom bog och i skallen vid avlivning.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

47 minutes ago strävhår sa:

Nog finns det kött nog på älg för att karva bort någe? 

Det är väl bara på gris som det är brist på sånt kött?!

ja sa inte att det inte funkar :D Älgen dör, om man inte klantar till det... Kopiösa mängder älg har fallit för 6,5projektiler genom åren i vårt avlånga land. För Aliaska -kulan t.ex så en 143grains Eld-X fungerar säkert utmärkt 

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago hs_merkel sa:

Älgen dör bara av stålmantlad Alaska. De vet ju alla!?

Ahhh den ultimata kulan, det optimala, Guds gåva till svenska jägare, perfektion ????????

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fint! Då blir det Scirocco. Har sljutit älg med den i 7 mm i min 284 win och det har funkat fint. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna dra en repris ?

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago josc72 sa:

Fint! Då blir det Scirocco. Har sljutit älg med den i 7 mm i min 284 win och det har funkat fint. 

Som Holz redan har påpekat kan du ladda Scirocco hur hårt som helst men den blir aldrig laglig att skjuta älg med då den väger under 9 gram. 

Att det sedan kanske kan fungera är en annan sak...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago hs_merkel sa:

Tycker vi ska ta efter Tyskarna 2000 joule min 6,5. Klass 1.

Ja, det är väl bara att berätta för naturvårdsverket och polisen så ändrar de fort och välvilligt lagen tills på måndag. Tisdag kanske.

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-09-07 at 09:12 josc72 sa:

Ja, det är väl bara att berätta för naturvårdsverket och polisen så ändrar de fort och välvilligt lagen tills på måndag. Tisdag kanske.

Ja absolut senast Onsdag. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...