Hoppa till innehåll

Custom bygge på Sako 85 låda??


Svenstorparn

Recommended Posts

Har en Sako 85 hunter 375 H&H, det är mycket jag gillar med själva "lådan" som trycket, slutstycksgången, "kontrollerad matning" och standard pipa.

Det jag inte är särskilt förtjust i är kolven, den känns för "liten" alltså den är smal, tunn och kindstödet gör ingen nytta alls då kolvkammen är för låg till kikarsikte.

Så frågan är, är det värt att låta göra en ny kolv och lite andra små modifieringar som rembygel av bandtyp, flytta bak det främre riktmedlet så man kan gänga för en ljuddämpare och ändå kunna använda öppna riktmedel om man skulle vilja.

Den stora anledningen till mina tankar kring detta är att jag har ju bössan och man får inget för den i inbyte, jag har kollat då jag funderade på en annan ett tag.

Ibland får man sånna här snilleblixtar?

Eller blir det så dyrt så man lika gärna kan köpa en Rigby Big Game eller Mauser M98 med en gång??‍♂️

 

IMG_0378.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Annars finns ju Winchester 70 Safari express för en rimlig slant. Har väl de flesta "safariattributen" man kan önska.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte lagt de pengarna på en Sako 85:a.... ?‍♂️

Men tycker du kolven är för låg så är den nog det även på en Rigby då de är mest anpassade för öppna. Klämde på Rigbys utbud på IWA och blev faktiskt inte så impad av känsla kontra pris. Vad jag kunde se är inget annat än dekaltrimmade bössor rakt från Mausers produktion. 

Ska du ha allt det klassiska i snygg förpackning och med (obs min åsikt) bra kolv. Kläm på en CZ 550 Safari Classics ii i high gloss finish.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är en tuff nöt att knäcka detta, Win 70 lika så CZ känns väldigt bulkiga jag skulle vilja ha något i mellan landet som din Sako Finnbear men jag vill absolut ha CRF av en eller annan sort.

Min dröm bössa är helt klart en Rigby Highland Stalker i 275 Rigby men det är en annan kaliber och en annan diskussion...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Svenstorparn sa:

Det är en tuff nöt att knäcka detta, Win 70 lika så CZ känns väldigt bulkiga jag skulle vilja ha något i mellan landet som din Sako Finnbear men jag vill absolut ha CRF av en eller annan sort.

Min dröm bössa är helt klart en Rigby Highland Stalker i 275 Rigby men det är en annan kaliber och en annan diskussion...

Highland stalkern har en rent löjligt låg kolv som är mycket tunnare än Sako 85:an...

snygg som fan, javisst men ska man skjuta annat än öppna riktmedel så behövs nån form av kolvkamshöjning om man inte gillar att balansera hakspetsen på kolvkammen...

Men det är helt klart en annan diskussion ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du trivs med mekanismen etc. så hade jag nog gått på en måttanpassad kolv, stockbultar genom kolven. rembygelfäste på pipan, silvers bakkappa osv. Rigby stalkers är nätta i kolven och det är inte mycket trä. Personligen så hade jag köpt en magnum mauser om jag skulle bygga en safari 375 men smaken är olika.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago M-98 sa:

Om du trivs med mekanismen etc. så hade jag nog gått på en måttanpassad kolv, stockbultar genom kolven. rembygelfäste på pipan, silvers bakkappa osv. Rigby stalkers är nätta i kolven och det är inte mycket trä. Personligen så hade jag köpt en magnum mauser om jag skulle bygga en safari 375 men smaken är olika.

 

Nu vet jag inte om någon av oss missuppfattade varandra här men Rigby Highland Stalker hade inte med detta projektet att göra, en sådan ska vara i 275 Rigby punkt?.

Det är väl så att ska man gå på dom riktiga hardcore fansen så finns det bara Mauser M98 som duger till riktiga safari studsare, men nu kommer jag nog aldrig att åka till Afrika även om det är en dröm att göra det. Saken är väl som sagt att jag har mekanismen och detta, ska man nu köpa en Mauser M98 och börja på då kan man lika gärna köpa en Rigby Big Game eller en Mauser M98 Magnum direkt för det är billigare än själva mekanismen om jag fattat det hela rätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago TekDr sa:

Highland stalkern har en rent löjligt låg kolv som är mycket tunnare än Sako 85:an...

snygg som fan, javisst men ska man skjuta annat än öppna riktmedel så behövs nån form av kolvkamshöjning om man inte gillar att balansera hakspetsen på kolvkammen...

Men det är helt klart en annan diskussion ?

Nu är vi lite OT men jag läste att någon tyckte att dom gjort den för hög för öppna riktmedel, och mer anpassad för kikare men jag vet inte jag har aldrig haft äran att hålla i någon bara spanat lite på Rigbys hemsida och dreglat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago Svenstorparn sa:

Nu är vi lite OT men jag läste att någon tyckte att dom gjort den för hög för öppna riktmedel, och mer anpassad för kikare men jag vet inte jag har aldrig haft äran att hålla i någon bara spanat lite på Rigbys hemsida och dreglat?

Med min vanskapta kropp är kolven för låg för någon form av optik. Results may vary...

Jag har haft ”äran” att klämma på en men det gav tyvärr inte habegär. Kolven passar inte mig, kammen är på tok för låg för mig och pistolgreppet med dess väldigt öppna form gjorde att min högerhand hamnade i ett väldigt obekvämt läge vid anlägg. Nu var det ju en ny oskjuten bössa men  mekanismen kändes inte ett dugg mer gedigen att repetera än min sunkiga Hva... 

däremot är finishen på kolv och stål av yppersta klass, och oavsett hur bössan känns att hålla i så är det en Rigby och det ger en viss känsla i magen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Dansken sa:

Om du säger du ändå inte får något för den så höj kolvkammen på den du har med en bit valnöt

Tanken har slagit mig, men det ändrar inte resten av kolven som fortfarande kommer kännas som den skulle sitta på en betydligt mindre kaliber.

Varför envis dom med att göra allt så slankt och litet, om man tar upp en gammal Husqvarna/CG så känns dom som rena safari studsare fast dom oftast är i 30-06 typ, grejen hade ju varit en 640 i 375 H&H varför tillverkade dom inte sådana om dom nu ändå gjordes i 9.3?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men gör en ny kolv då. Han Australiensaren som gjorde Ompi's kolv gör skitsnygga klassiska Engelska kolvar- och han har Sako 85 på repertoiren.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago TekDr sa:

Med min vanskapta kropp är kolven för låg för någon form av optik. Results may vary...

Jag har haft ”äran” att klämma på en men det gav tyvärr inte habegär. Kolven passar inte mig, kammen är på tok för låg för mig och pistolgreppet med dess väldigt öppna form gjorde att min högerhand hamnade i ett väldigt obekvämt läge vid anlägg. Nu var det ju en ny oskjuten bössa men  mekanismen kändes inte ett dugg mer gedigen att repetera än min sunkiga Hva... 

däremot är finishen på kolv och stål av yppersta klass, och oavsett hur bössan känns att hålla i så är det en Rigby och det ger en viss känsla i magen

 

32 minutes ago Svenstorparn sa:

Tanken har slagit mig, men det ändrar inte resten av kolven som fortfarande kommer kännas som den skulle sitta på en betydligt mindre kaliber.

Varför envis dom med att göra allt så slankt och litet, om man tar upp en gammal Husqvarna/CG så känns dom som rena safari studsare fast dom oftast är i 30-06 typ, grejen hade ju varit en 640 i 375 H&H varför tillverkade dom inte sådana om dom nu ändå gjordes i 9.3?

 

29 minutes ago Dansken sa:

Men gör en ny kolv då. Han Australiensaren som gjorde Ompi's kolv gör skitsnygga klassiska Engelska kolvar- och han har Sako 85 på repertoiren.

"Ingen kommer ihåg en fegis" gör som Dansken säger låt bygga en kolv om du trivs med resten av bössan!

Go for it!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det verkar snarare som det är ganska mycket som du är missnöjd med . ? Det är väl betydligt bättre i ett sådant läge att bygga något från grunden på någon klassisk mekanism och få det exakt som man vill ha det redan från början? Montera ett justerbart kindstöd och gänga för ljuddämpare är väl försvarbara åtgärder på en modern fabriksbössa. Det går ju alltid att avvakta med det öppna riktmedlet tills senare. Förresten, om du inte tänker åka till Afrika så är väl 375 H&H ett ganska meningslöst kaliberval för jakt här hemma? Jag skulle hellre lägga pengarna på bygga någon klassisk bössa i 8x57 eller 9,3x62. En bössa i någon av dessa kalibrar kommer nog mer till användning över tid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

57 minutes ago edge sa:

Det verkar snarare som det är ganska mycket som du är missnöjd med . ? Det är väl betydligt bättre i ett sådant läge att bygga något från grunden på någon klassisk mekanism och få det exakt som man vill ha det redan från början? Montera ett justerbart kindstöd och gänga för ljuddämpare är väl försvarbara åtgärder på en modern fabriksbössa. Det går ju alltid att avvakta med det öppna riktmedlet tills senare. Förresten, om du inte tänker åka till Afrika så är väl 375 H&H ett ganska meningslöst kaliberval för jakt här hemma? Jag skulle hellre lägga pengarna på bygga någon klassisk bössa i 8x57 eller 9,3x62. En bössa i någon av dessa kalibrar kommer nog mer till användning över tid.

Det är en synnerlige förnuftig betraktelse? 

Jag har funderat lite olika fram och tillbaka på olika lösningar, en skulle ju vara en Husqvarna 640 med m98 låda i 9.3x62 och göra det från grunden då får man ju allt som man vill ha det??‍♂️ 

Fast då står det inte 375 H&H på pipan/ licensen? 

Eventuellt så säljer jag av mina tidigare intressen och köper en Rigby Highland Stalker i 275 Rigby för att jag kan??‍♂️  

Oaktat det så ska det ändå stå en grövre studsare i skåpet när inte 275/7x57 känns helt adekvat...

Det är mycke nu...?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart inne hos den lokala vapenhandlaren en sväng idag och kollade lite, nu hade han ingen 640 m98 i 9.3x62 inne, men han skulle kolla runt lite och se vad som gick att hitta. Det bästa vore så klart att hitta en från något dödsbo eller så som kanske inte i nyskick men väldigt fin avseende låda och pipa resten kan ju kvitta om man ska göra det från grunden så att säga.

Så eventuellt kan det bli en sådan att bygga "drömbössan" på...

Så ja nu har det väckts en massa andra frågor i stället?‍♂️

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago Svenstorparn sa:

Vart inne hos den lokala vapenhandlaren en sväng idag och kollade lite, nu hade han ingen 640 m98 i 9.3x62 inne, men han skulle kolla runt lite och se vad som gick att hitta. Det bästa vore så klart att hitta en från något dödsbo eller så som kanske inte i nyskick men väldigt fin avseende låda och pipa resten kan ju kvitta om man ska göra det från grunden så att säga.

Så eventuellt kan det bli en sådan att bygga "drömbössan" på...

Så ja nu har det väckts en massa andra frågor i stället?‍♂️

Nu är jag iofs en aning partisk, men jag tycker det låter som en jäkligt bra idé. Utgå från något som, där man inte är vid mål, kan byggas om och gör den till vad DU vill ha.

/Patrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago edge sa:

Den här borde vara intressant om du letar efter något klassiskt. Kalibern är dessutom lite roligare än .375 H&H. Observera att de har lagt in den under fel länk.

https://www.jaktiaorebro.se/vapen/begagnade/hagelgevar/bock/browning-cynergy-hagelbock-kal-12-1.html

Stiligt förvisso men byggd efter någon annans önska mål och i en kaliber som jag inte vill ha, min absoluta gräns går vid 9.3x62 med detta projekt, men som sagt stilig i övrigt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago Dr Krall sa:

Är detta för mycket jänkarskrammel? 375 Ruger är ju en grymt sexig patron annars. Borde väl att gå att beställa hem till Sverige nånstans ?
https://ruger.com/products/HawkeyeAfrican/models.html

Det är absolut för mycket jänkarskrammel för min smak, och en lite udda kaliber. 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...