Hoppa till innehåll

Custom bygge på Sako 85 låda??


Svenstorparn

Recommended Posts

39 minutes ago Dr Krall sa:

Annars är väl Torsbo agent för Dakota Arms va!? Mumma...och går att få som man vill specat...men blir till att lätta bra på lädret då... ?
https://www.dakotaarms.com/firearms/model-76/model-76-classic.html

Är priset uppe runt en Rigby Big Game så är valet väldigt lätt?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sak som slog mig nu, som förmodligen beror på att jag skjuter mer hagel än kula är att det faktiskt inte går att höja hela kolven hela vägen fram då blir det problem att öppna slutstycket?... tankevurpa när den är som bäst...

Det ända som funkar om man verkligen ska ha kindkontakt med kolven när kikare är monterat är ställbar kolvkam eller något åt det hållet, nu ändrar det inte det faktum att jag inte gillar kolven som sådan...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago TekDr sa:

Lösningen på problemet ? hagelkänsla i studsarform. Tar du en tillräckligt grov ser det till och med ut som en hagelbössa ?

 

https://www.krieghoff.com/hunting-guns/krieghoff-classic-double-rifle/krieghoff-big-five-double-rifle/

Tja jag har ju en Krieghoff hagelbrakare redan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-09-08 at 22:48 Dansken sa:

Men gör en ny kolv då. Han Australiensaren som gjorde Ompi's kolv gör skitsnygga klassiska Engelska kolvar- och han har Sako 85 på repertoiren.

Han har fina träbitar dessutom

20190619_175603.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Ompi sa:

Han har fina träbitar dessutom

20190619_175603.jpg

Vem är denna omtalade australiensare har han någon hemsida, priser osv...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Dr Krall sa:

Annars är väl Torsbo agent för Dakota Arms va!? Mumma...och går att få som man vill specat...men blir till att lätta bra på lädret då... ?
https://www.dakotaarms.com/firearms/model-76/model-76-classic.html

Va kostar slikt? Ser ut som något från dollarstore! 

 

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago hs_merkel sa:

Va kostar slikt? Ser ut som något från dollarstore! 

 

Ja, grundmodellen ser inte mycket ut för världen kanske. Men kvaliteten är ypperlig. Och du kan få dem i vilket utförande du vill (nästan). Du behöver förkovra dig lite om amerikanskt vapenbyggeri känner jag ? Läs ? Priserna startar väl runt 75 lax med dagens kronkurs... ?

https://www.americanrifleman.org/articles/2010/12/17/dakota-rifles-american-best/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago hs_merkel sa:

Va kostar slikt? Ser ut som något från dollarstore! 

 

Mer än en dollar....

Jag var förvånansvärt nära att sälja bilen till förmån för en begagnad Dakota fallblockare för inte alls länge sedan. Väääldigt nära.

Det räckte med att ta upp den och sen släppa ner blocket en gång för att vara såld. Nu så sansade jag mig liiite och det blev en kipplauf med två pipor i stället, men det är inte utan att jag ångrar mig lite emellanåt.

/Patrik

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

46 minutes ago Svenstorparn sa:

Tack Ompi!! 

Hur funkar det är det bara lägga en beställning på det man vill ha så dyker det upp en kolv med tiden??

Dra iväg ett mail till honom på vad du vill ha så kommer han skicka bilder på trä ämnen som du sen ska välja. Läs hans grade "skala" och säg i första mailet vilken eller vilka grades du är intresserad av, så blir det enklare för honom. Det han behöver veta är modell och storleken på lådan t.ex jag skrev "sako 75. IV action. Exhibition grade" var noga med att du är från sverige så han kan ge fullständig pris med frakt och allt. Och glöm inte att det läggs på moms här hemma. Sen ska du tänka på att de är semi finished så det blir mkt slip?

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago Dr Krall sa:

Ja, grundmodellen ser inte mycket ut för världen kanske. Men kvaliteten är ypperlig. Och du kan få dem i vilket utförande du vill (nästan). Du behöver förkovra dig lite om amerikanskt vapenbyggeri känner jag ? Läs ? Priserna startar väl runt 75 lax med dagens kronkurs... ?

https://www.americanrifleman.org/articles/2010/12/17/dakota-rifles-american-best/

Torsbo säljer ju ut sin demobössa i .416 Rigby för 59’ nu. Bara att slå till! ?

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Vilka avstånd brukar du avlossa skott mot vilt med .375HH?

Behöver du en lins som är större än tuben på kikarsiktet?

Lågt montage och ett sikte i stil med Leupold 1-4×20 kommer man ganska långt med vid normala jaktförhållanden med den kalibern. Då behöver man inte höja kolven många millimeter om ens några alls.

Vill man ha grövre kolv och ett tungt sikte för att minska rekylen går man nog lite fel väg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Dahla sa:

Vilka avstånd brukar du avlossa skott mot vilt med .375HH?

Behöver du en lins som är större än tuben på kikarsiktet?

Lågt montage och ett sikte i stil med Leupold 1-4×20 kommer man ganska långt med vid normala jaktförhållanden med den kalibern. Då behöver man inte höja kolven många millimeter om ens några alls.

Vill man ha grövre kolv och ett tungt sikte för att minska rekylen går man nog lite fel väg.

Lägre montage än det jag har nu går inte att ha, då slänger den inte ut tomhylsorna det är på gränsen nu för det tar i kikaren ibland.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...