Hoppa till innehåll

Övningsskytte


Carburator

Recommended Posts

Hej!

Som en del nog har läst i en av mina tidigare trådar har jag hamnat lite i kläm med skytteträningen för min jägarexamen och har då funderat på om jag ska köpa ett luftgevär att övningsskjuta med så att jag så fort som möjligt när skjutbanorna öppnar igen kan ta grundprov kula. Men jag är samtidigt lite osäker på om det är så bra ide eller om risken är att jag tränar in felaktigheter som sen kan vara svåra att lära av och som kan få mig kuggad vid skjutprov. Så bra ide eller bättre att invänta till att skjutbanorna öppnar till våren?

Sen om jag skulle köpa ett, vilken marknad finns det sen för luftgevär då jag inte kommer ha någon nytta av det efter klarat kulprov?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Luftgevär är bra och kul. Läs hur man ska hålla och framförallt trycka av så blir det bra träning.

Tror det finns en marknad för bra luftgevär ex HW. Är nog svårare att att sälja kinagrejer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vill påstå att luftgevärsskytte är en väldigt bra träning inför studsarskytte. Övade själv väldigt

mycket med luftgevär innan uppskjutning på examen.

 

Finns många fina prisvärda luftbössor på marknaden: HW, Diana, Gamo, BSA, Air arms, FX m.fl...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-09-22 at 17:35 MagnusN sa:

Luftgevär är bra och kul. Läs hur man ska hålla och framförallt trycka av så blir det bra träning.

Tror det finns en marknad för bra luftgevär ex HW. Är nog svårare att att sälja kinagrejer

Den enda nackdelen hittills som jag ser som jag inte kan träna på luftgevär är repeaterrörelsen då de i regel är brytvapen. Jag har iallafall inte än hittat någon med liknande slutstycke som de flesta andra. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett bra luftgevär i dag är inte "bara något man leker med" eller en "ungdomspryl" man har till man får ett riktigt gevär och sen säljer.
Gå in och titta på hemsidan hos FX Airguns: Där finns det repetrar typ skidskyttegevär (8 skott) och precisionen lämnar inget att önska.
Du kan även göra om det till licenspliktigt vapen senare när du har examen klar om du så önskar.

OM du ska sälja det i framtiden är andrahandsvärdet på FX högt, så du brinner inte inne med några pengar.

Min FX är nog det vapen jag skjuter mest med just nu och har inga planer på att sälja- och jag är gammal ;)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kvar min HW 55 M som farsan köpte åt mig i början på 60 talet, skön bössa som varit med länge.

Tyvärr brytpipa men så var det på den tiden. Bra övning !

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att repetera är en enkel rörelse som man relativt fort lär sig tillräckligt bra för att klara jägarexamen. Satsa på ett lyftgevär med bra trycke så att du kontrollerat kan avfyra skotten och få in en bra avfyringsteknik

FX är jättefina men ett vanligt med spännarm eller brytpipa fungerar också bra så länge trycket är bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-09-22 at 21:22 Silver sa:

Att repetera är en enkel rörelse som man relativt fort lär sig tillräckligt bra för att klara jägarexamen. Satsa på ett lyftgevär med bra trycke så att du kontrollerat kan avfyra skotten och få in en bra avfyringsteknik

FX är jättefina men ett vanligt med spännarm eller brytpipa fungerar också bra så länge trycket är bra.

Det är mest den biten jag är lite orolig för när det är dags för älgbanan då en del påstår att jag har tid på mig att få in en ny kula medan en del påstår att ”älgen” sticker nästan direkt efter stillastående skottet och att jag nästan måste repetera från axeln. ? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago Carburator sa:

Det är mest den biten jag är lite orolig för när det är dags för älgbanan då en del påstår att jag har tid på mig att få in en ny kula medan en del påstår att ”älgen” sticker nästan direkt efter stillastående skottet och att jag nästan måste repetera från axeln. ? 

DEt är lite olika på olika älgbanor, hur långe innan älgen sticker iväg och hur fort den kommer upp i hastighet.

Oavsett det har du allt att vinna på att träna in rätt teknik från början, dvs repetera vid axeln, alltid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Givetvis rätt Markus, men för att kunna grundträna skytte under vintern räcker ett enklare luftgevär med bra trycke.

Visst startar älgen efter skottet men min uppfattning är att det finns tid bara man är trygg i skyttet.

Vad som är väldigt tråkigt utav den bild jag fått är att man verkar inte så vänligt inställda till jägarexamenselever på orten där TS bor. Något som för mig känns väldigt främmande inom den verksamhet jag har erfarenhet runt om i Västerbotten. Att allt verkar vara omöjligt är givetvis inget som underlättar för nya jägare när man ska komma igång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Carburator sa:

Det är mest den biten jag är lite orolig för när det är dags för älgbanan då en del påstår att jag har tid på mig att få in en ny kula medan en del påstår att ”älgen” sticker nästan direkt efter stillastående skottet och att jag nästan måste repetera från axeln. ? 

 

2 hours ago MarkusR sa:

DEt är lite olika på olika älgbanor, hur långe innan älgen sticker iväg och hur fort den kommer upp i hastighet.

Oavsett det har du allt att vinna på att träna in rätt teknik från början, dvs repetera vid axeln, alltid.

Det där med att man måste repetera med geväret upp vid axlen är lite överdrivet, det är mer gott om tid än de flesta tror. Älgen har ca 20 m kavar att gå, det blir ca 4 sek, ungefär vad man orkar om han eller hon inte är vältränad skytt. På de flesta banor hinner man ta ned repetera och gå upp i färdigställning innan älgen startar.

Du kan ställa dig bredvid och göra blindavfyrningar så ser du att det inte är så bråttom. Det är mycket bättre att lägga tiden på att träna anläggningar än att träna träna repetering med bössan uppe vid axeln, bra anläggningar är det viktigaste vid allt skytte på rörliga mål,  med en bra anläggning är det svårt att bomma och med en dålig är det svårt att träffa.  Det är lika viktigt att ha bra anläggningar med studsaren som med hagelgeväret.

Vill du träna repeteringar vid axeln, sätt upp en tavla ungefär som träffområdet på älgen eller lite större. Repetra sen medans du siktar på tavlan, du behöver inte blindavfyra det räcker med att bara repetera medans du försöker att hålla dig inom tavlan. Börja i lungt tempo och öka tempot eftersom det går bättre. Du måste vara mjuk och avslappnad i kroppen och inte spänna dig. Det är det är det felet de flesta gör och det går ut över skyttet om man spänner sig.

Sen instämmer jag med dom som rekommenderar träning med luftgevär, det ger väldigt mycket då luftgeväret straffar den som har dåliga avfyrningar hårt. 

Mvh Jan-Erik

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Silver sa:

Givetvis rätt Markus, men för att kunna grundträna skytte under vintern räcker ett enklare luftgevär med bra trycke.

Visst startar älgen efter skottet men min uppfattning är att det finns tid bara man är trygg i skyttet.

Vad som är väldigt tråkigt utav den bild jag fått är att man verkar inte så vänligt inställda till jägarexamenselever på orten där TS bor. Något som för mig känns väldigt främmande inom den verksamhet jag har erfarenhet runt om i Västerbotten. Att allt verkar vara omöjligt är givetvis inget som underlättar för nya jägare när man ska komma igång.

Okej :) Ska kika på jobbet vad som kan finnas av intresse då jag jobbar i en sportbutik.

Jag har än så länge bara sett filmerna så kan ju vara att det ser svårare ut än ad det är och därför att jag gruvar mig extra inför högviltet.

Känslan som jag och en kompis som är i samma sits är att det nästan är för att vi köpte internetkursen och inte gick via lärcentrum som troligen i sin tur anlitar det lokala förbundet plus en utbildingsfirma som ägaren är del av förbundet så blev vi mindre viktiga för att "de tjänade inga pengar på oss."  Så fullt ärligt har jag har mer eller mindre gett upp men tänkte se om jag återfår gnistan igen för jakt med att öva luftgevärsskyttet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att om du övar med luftgevär ett halv år så kommer du inte ha några svårigheter att klara grund provet.

Älg banan är lite svårare då den rör sig men får du öva några gånger kommer den sitta den med.
Träffområdet är stort på en älg.
Repeteringen som du oroar dig för kommer inte att vara ett problem får du torrträna bredvid så kommer du märka att du har gått om tid.
Det är förövrigt jätte bra att bara stå bredvid och torrträna. Jag gör det själv då ser man alla fel man gör för dom göms inte av rekylen.

Det borde vara någon här på forumet som bor i närheten som skulle kunna hjälpa till när våren kommer och jakten är slut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Luftgevär är jättebra, repeteringen kan du snabbt lära dig sedan. Jag menar bara att det inte finns någon anledning att inte lära sig repetera vid axeln. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Droggot sa:

Jag tror att om du övar med luftgevär ett halv år så kommer du inte ha några svårigheter att klara grund provet.

Älg banan är lite svårare då den rör sig men får du öva några gånger kommer den sitta den med.
Träffområdet är stort på en älg.
Repeteringen som du oroar dig för kommer inte att vara ett problem får du torrträna bredvid så kommer du märka att du har gått om tid.
Det är förövrigt jätte bra att bara stå bredvid och torrträna. Jag gör det själv då ser man alla fel man gör för dom göms inte av rekylen.

Det borde vara någon här på forumet som bor i närheten som skulle kunna hjälpa till när våren kommer och jakten är slut.

Okej ^^ Jag har skjutit med 22 long en gång och det gick riktigt bra. Så helt klart så är det ett alternativ och anledningen till att jag funderar över det. :)

Jo det är lite svårare av vad jag har förstått. Men att det är som du skriver en rätt stor träffyta.
Torrträna? Du får gärna vidareutveckla vad det menas då jag ser flera skriver det men utan att säga vad det innebär. :)

Tja till våren efter jakten öppnar ju skjutbanan och det är bara att åka dit och efter uppsatta regler panga på. Men då har jag redan gått miste om årets jakt för de stängde en ute från att kunna träna och ta grundprov. Och därmed ett års medlemsavgift till SJF (dessutom det rabatterade året) bortkastad om jag skulle gå med igen. Så det är där som jag tappade lite sugen på jakt. Eller rättare sagt jaktintresset finns kvar men jag är inte så imponerad av den lokala jägarkårens attityd mot dem som inte redan på ett eller annat sätt är inne i gamet. Speciellt när de säger att de ska höra av sig och se om vi kan nå någon typ av kompensation och sen inte hört av sig på snart en månad. Därav lite också att jag funderar på att skaffa luftgevär för att på så vis nära den döende lågan som är kvar av jaktintresset efter det som hänt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Carburator sa:

 ?

Synd att du/ni är åt helvete norrut annars så hade vi kunnat fixa uppskjutningen så fort provledaren hade haft tid (vi har en liten annan inställning) 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago killer_mouse sa:

Synd att du/ni är åt helvete norrut annars så hade vi kunnat fixa uppskjutningen så fort provledaren hade haft tid (vi har en liten annan inställning) 

Är era banor fortfarande öppna? Här stängde sista banan för tre veckor sedan och öppnar först efter påsk. Sen får vi väl se vad de har för kompensationslösning när de väl höra v sig. Lär förhoppningsvis hända efter imorgon då det är sista dagen på älgjakten innan brunstuppehållet imorgon här.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Carburator sa:

Är era banor fortfarande öppna? Här stängde sista banan för tre veckor sedan och öppnar först efter påsk. Sen får vi väl se vad de har för kompensationslösning när de väl höra v sig. Lär förhoppningsvis hända efter imorgon då det är sista dagen på älgjakten innan brunstuppehållet imorgon här.

Vi är öppna året runt för medlemmar så länge tjälen inte fryser vallen för hård 

Sen så har vi oftast en sund inställning till nya jägare och vi har bra provledare 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago killer_mouse sa:

Vi är öppna året runt för medlemmar så länge tjälen inte fryser vallen för hård 

Sen så har vi oftast en sund inställning till nya jägare och vi har bra provledare 

Okej. Här stängde de i samband med att älgjakten började för att funktionärerna skulle ut i skogen. Sen kan ju jaktlagen boka in sig som jag har förstått men vi som vill öva och göra prov blir hänvisade till efter jakten. Lite offtopic från min ursprungsfråga men ändå.

Jag kikar nu på relativt billiga luftgevär nu där jag jobbar. Och osäker på med eller utan kikarsikte till det. Oavsett har jag ju ingenstans direkt att träna utan får försöka ordna med någon platta för att skydda väggar och fönster i lägenheten. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Eamonn sa:

Tänk på att det kommer att studsa om du skjuter på nära håll.

Det fick jag erfara när diabolon kom rätt tillbaka in i glasögat. Rekommenderas ej.

 

Jo den biten har jag koll på eftersom en kompis kusin brukade skjuta på tidningar och sen bläddra igenom och se vilka som överlevde. Och han fick en del rikoschetter på sig. Men kommer även att sätta upp det isåfall att jag iallafall har ett bra avstånd också för att kunna så gott det går att simulera distansskytte. Tänkte ungefär som att jag står i köket och målet är i hallen. :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago Carburator sa:

Okej ^^ Jag har skjutit med 22 long en gång och det gick riktigt bra. Så helt klart så är det ett alternativ och anledningen till att jag funderar över det. :)

Jo det är lite svårare av vad jag har förstått. Men att det är som du skriver en rätt stor träffyta.
Torrträna? Du får gärna vidareutveckla vad det menas då jag ser flera skriver det men utan att säga vad det innebär. :)

Tja till våren efter jakten öppnar ju skjutbanan och det är bara att åka dit och efter uppsatta regler panga på. Men då har jag redan gått miste om årets jakt för de stängde en ute från att kunna träna och ta grundprov. Och därmed ett års medlemsavgift till SJF (dessutom det rabatterade året) bortkastad om jag skulle gå med igen. Så det är där som jag tappade lite sugen på jakt. Eller rättare sagt jaktintresset finns kvar men jag är inte så imponerad av den lokala jägarkårens attityd mot dem som inte redan på ett eller annat sätt är inne i gamet. Speciellt när de säger att de ska höra av sig och se om vi kan nå någon typ av kompensation och sen inte hört av sig på snart en månad. Därav lite också att jag funderar på att skaffa luftgevär för att på så vis nära den döende lågan som är kvar av jaktintresset efter det som hänt.

Torrträna är inget annat än att man står med en bössa utan skott i och med ett tomt magasin och övnings skjuter.
Dvs du gör precis samma rörelser med bössan dvs lägger siktet under träffområdet går in med riktpunkten i träffområdet och trycker av,  men eftersom det aldrig smäller så kommer man se avfyrnings fel eller andra tokigheter man gör.

Själv har jag en benägenhet att droppa siktet när jag avfyrar då älgen går från vänster till höger inte när den går åt andra hållet.

Bästa sättet att stoppa en luftgevärs kula är metall. En stål skiva bakom målet får den att bli platt när den slår i. Det är inte av en slump tavelhållarna till luftgevär är av metall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Droggot sa:

Torrträna är inget annat än att man står med en bössa utan skott i och med ett tomt magasin och övnings skjuter.
Dvs du gör precis samma rörelser med bössan dvs lägger siktet under träffområdet går in med riktpunkten i träffområdet och trycker av,  men eftersom det aldrig smäller så kommer man se avfyrnings fel eller andra tokigheter man gör.

Själv har jag en benägenhet att droppa siktet när jag avfyrar då älgen går från vänster till höger inte när den går åt andra hållet.

Bästa sättet att stoppa en luftgevärs kula är metall. En stål skiva bakom målet får den att bli platt när den slår i. Det är inte av en slump tavelhållarna till luftgevär är av metall.

Kort sagt det man inte ska göra med hagelbössan utan klickpatroner då slagstiften kan ta skada annars. ?

Har hört att det brukar vara lättare åt ena hållet än andra beroende på vilken ens dominanta sida är.

Tackar för tipset. Jag tänkte en tjock filt eller så som kan ta upp och absorbera kraften. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom även det är en liten prisskillnad, dels rundkulor eller diabolo och med eller utan kikarsikte? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...