Hoppa till innehåll

Värmeväst


defransson

Recommended Posts

Gillar ju inte riktigt att frysa på pass så jag börjar bli lite sugen på en slik.
Jag sitter nästan uteslutande på pass så ventilation och liknande är inte det viktigaste.
Mer prio på värme, komfort och driftstid.

Har kikat på Genzos variant (Hylte Lantmän) som verkar var ok bang for the buck.
Någon med erfarenhet som kan komma med input om den, eller för all del om lämpliga alternativ så är jagtacksam

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kan människan överleva i Arktis o tom på månen, så är man faen dum o man fryser på pass, helt rätt!!

Har en värmeväst, Nevercold; och är iofs rätt OK, kanske motsvarar ngn extra halvtjock underställströja i fleece. - fast definitivt inte så stor skillnad så det i minusgrader funkar att - utan att bli för varm - gå ngra hundra meter med uppknäppt jacka och sedan på passet knäppa jackan på med värmen i västen och inte börja frysa efter ngn timme.

Jag skulle satsa på redigt varm dunjacka istället. Jag har dubbla dunjackor, en "ganska tajt" och en i 2-3 storlekar "för stor" expeditionsjacka som jag tar ytterst (och vill jag va kamouflerad drar jag på en STOORT camo-överdrag utanpå. - Har suttit blickstilla (rävvak) över 4 timmar i -10 och blev tvungen knäppa upp yttre dunjackan för jag blev för varm. - Så gött!! 

Visst, man ser ut som en övergödd Michelingubbe; och får frågan om man kan skjuta i utstyrseln, men jag tycker inte det är ngra problem alls, dun är så "fluffigt följsamt, så jag kommer lätt o smidigt till i allehanda skjutställningar utan problem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Carl A sa:

kan människan överleva i Arktis o tom på månen, så är man faen dum o man fryser på pass, helt rätt!!

Har en värmeväst, Nevercold; och är iofs rätt OK, kanske motsvarar ngn extra halvtjock underställströja i fleece. - fast definitivt inte så stor skillnad så det i minusgrader funkar att - utan att bli för varm - gå ngra hundra meter med uppknäppt jacka och sedan på passet knäppa jackan på med värmen i västen och inte börja frysa efter ngn timme.

Jag skulle satsa på redigt varm dunjacka istället. Jag har dubbla dunjackor, en "ganska tajt" och en i 2-3 storlekar "för stor" expeditionsjacka som jag tar ytterst (och vill jag va kamouflerad drar jag på en STOORT camo-överdrag utanpå. - Har suttit blickstilla (rävvak) över 4 timmar i -10 och blev tvungen knäppa upp yttre dunjackan för jag blev för varm. - Så gött!! 

Visst, man ser ut som en övergödd Michelingubbe; och får frågan om man kan skjuta i utstyrseln, men jag tycker inte det är ngra problem alls, dun är så "fluffigt följsamt, så jag kommer lätt o smidigt till i allehanda skjutställningar utan problem.

Jag har dunjacka redan och en tunn tycker jag är helt ok, men jag gillar inte när det blir för bylsigt, därav tanken på en väst med värmeslingor som då borde kunna värma utan att bli för tjock.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade en som går att köra med Bosch 12V-batterier då jag har deras maskiner. Med ett 3Ah batteri får man 4 timmars värme. Har dubbla batterier med mig för det mesta och då klarar man en dag utan problem.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft min Genzo värmeväst i tre år och den är mycket bra på kalla pass. En av det bättre jakttillbehören jag köpt. Fick köpa nya batterier  efter ett år då det som kom med blev kassa av att ligga urladdade i över en sommar rätt så känsliga med andra ord.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut med makitas, dewalts mf värmevästar/jackor. Makitas verkar ha 3 värmeelement medans nån konkurent som jag inte minns namnet på hade uppvärma fickor likaså.

 

Sugen på en dylikt. känns inte som makita ligger i framkant, möjligen med priset?. Men hade varit tacksamt om dom va bra då jag ändå har lite batterier!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för input.
För egen del blev det att testa Genzo nu då de låg väldigt rätt i pris i alla fall.
Hoppas kunna provköra i helgen om Hylte Lantmän sköter sin bit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago defransson sa:

Jag tackar för input.
För egen del blev det att testa Genzo nu då de låg väldigt rätt i pris i alla fall.
Hoppas kunna provköra i helgen om Hylte Lantmän sköter sin bit.

Återkom gärna med ett omdöme sen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick hem västen i fredags och gjorde lite tester igår. 
Den fick dels vara med på morgonjakten och dels på tävling i fältskytte med pistol.

Storleksguiden som Hylte har är bra så jag köpte L/XL vilket är snäppet större än jag trodde.
Det visade sig vara en bra storlek som smet åt perfekt över bröstkorgen utan att vara för tight.

På morgonen tog jag ullunderställströja, västen samt skaljacka på.

Västen andas inte så bra så jag blev rejält varm på promenaden till passet. Västen var inte påslagen.
Väl på pass så blåste det och regnade och var ca 10 grader i luften. Efter ett tag blev jag kall och då slog jag på värmen i västen.
Den börjar med att köra fullt ös i fem minuter innan den går över till underhållsvärme.
Det gör att man snabbt får upp värmen och sen var det bara mysigt på passet.

Körde den även på förmiddagens tävling och det var varmt och skönt på lägsta värmen.
Frös inte och hindrades inte av västen när jag sköt.

Under vinterns jakter kommer jag att ha ett isolerlager också över västen, men nu behövdes inte det.

Sammantaget så är jag jättenöjd såhär långt. den gör precis vad jag hoppades att den skulle och jag ser fram emot lite mer hårdtest på älgjakten om två veckor. (resten av familjen är svårt avundsjuka så jag tror att julklappsinköpen i år blir lätta ?)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en värmeväst "Nevercold" till min kära fru för två år sedan. Köpte den minsta storleken (small) och den visade sig passa mig fint. Jag drar normalt medium-large i överdelar. Den har värmt mig flera långa vinterpass. Det har varit gött att kunna trycka igång den när man suttit på pass ett tag. 

OBS. Välj en väst som sitter så tajt som möjligt så man inte har den över flera klädlager. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...