Jump to content

Köpa vuxen jämthund

Krokkodylus

Recommended Posts

Hej! 

Jag är nyfiken på vad ni har för tankar kring att köpa en vuxen jakthund? Vad är bra att tänka på? Några tips på hur man underlättar ”ägarbytet” och skapar stark anknytning som ny husse? 

Jag har vägt fördelar resp nackdelar men har kommit till vägs ände med den erfarenhet jag har. 

Lite bakgrund om mig. Aktiv jägare med familj och småbarn. Heltidsarbetande skattebetalare. Tränar själv samt hjälptränare för barnidrott. Bor i villaområde i stan. Tänker bygga en hundgård som hunden kan vara i när jag arbetar, annars får hunden vara inomhus med familjen. 

Lite bakgrund om hunden. 4 år gammal. Lever i by på landsbygden. Van vid familj med tonåringar och att vara i hundgård och inomhus. Ägaren är en erfaren och duktig hundförare /jägare som jag har stor respekt för. Jag tror inte att jag hade kunnat fostra hunden bättre som valp och skött injagningen bättre än vad han har gjort. Det har fällts minst 10 älgar för hunden så den kan om den vill. Senaste året har dock nuvarande ägare har dock lagt krutet på sin unghund som redan är en riktigt duglig älghund. 

Jag har jagat ensam med hunden ett par gånger och trivs bra med den. Den har ganska dålig kondis men det går ju att rätta till. Jag har redan skjutit älg för den vilket ju inte minskade begäret. Senaste åren har jag jagat mer som hundförare än passkytt och det ger ju verkligen mersmak. Därav tankarna på att köpa egen hund. Med småbarn och aktivt familje och arbetsliv så känner jag inte att det gör så mycket att missa valptiden. 

Men som sagt, just nu är jag mest positiv men vill gärna ta del av era tankar om detta verkligen är en så bra idé som jag intalar mig? Vad har jag för utmaningar framför mig och hur kan jag på bästa sätt försöka övervinna dem?

Är väl själv i samma sits att jag letar vuxen hund.

Det jag upplever som största utmaningen med att ta över en hund är ju just biten kring hur den jagar. För där talar ju folk ofta väldigt gott om hunden oavsett. Men där verkar du ju ha bättre koll eftersom du känner nuvarande ägaren och redan har fått prova att jaga med den.

Utöver det är det väl att få in den i "flocken" hemma. Det kan ju vara olika svårt beroende på hur hunden är fostrad. När vi är hundvakter ibland så märker man hur stor skillnad det kan vara. Eller rättare sagt, hur kräsna vi är över hur hundarna ska vara för att vi ska tycka att de fungerar bra i vår flock. Den biten kan nog bli halvtuff att få ordning på. En gammal hund är ju invand på sitt sätt. Det går ju säkert att få ordning på men ställer ju lite mer krav och ihärdighet än för en valp som börjar på noll.

Så jag tycker att känner du hunden lite redan och är nöjd med den så kör på. Är det ingen idiothund så kommer det mesta att lösa sig. Det är ju vissa saker i vardagen som säkert kommer vara större utmaningar än andra. 

karelsk blandning

Med den tiden det är att få fram en duktig hund som fungerar så måste det bli ett väldigt dyrt köp eller så är det nånting den nuvarande ägaren inte är nöjd med.

Jag vet att det pris jag skulle ha för min hund som fungerar innan jag ens skulle fundera på att sälja är det troligen ingen som skulle betala.

10 älgar på 4 år låter lite lite åt en fungerande hund tycker jag, men kraven är olika. 

Ta med nån som är van jaga med hundar och se vad dom tycker för dåliga hundar är ändå bättre än att sitta på pass.

Sen är det inte så vanligt att ägaren till hunden säger att den är dålig och än mindre troligt om hunden ska säljas.

Då du redan har jagat med hunden, och jag misstänker att du även får möjlighet att testa hur den funkar hemma, så tycker jag det låter som ett bra köp

Jag kommer däremot aldrig ta emot en hund, ens gratis, utan att få möjlighet att provlagade den....  Har testat detta några gånger, och det finns enligt mig alltid en bakomliggande orsak att tidigare ägare inte vill ha kvar den.... och det brukar inte vara tidsbrist, ändrade levnadsförhållanden eller allergi i familjen!

Sen tycker jag att den stora behållningen av hundjakten är att fostra en valp till en färdig jakthund.... fast jag har många gånger känt mig frestad att ta över en vuxen, som ett slags quickfix när någon av mina varit skadad...

• 3 weeks later...
Krokkodylus

Nja, det ligger lite vilande. Jag börjar luta åt att att gå den långa vägen och ta en lite äldre valp istället, ca 6-8 månaders. 

På 2019-10-30 at 01:04 Krokkodylus sa:

Nja, det ligger lite vilande. Jag börjar luta åt att att gå den långa vägen och ta en lite äldre valp istället, ca 6-8 månaders. 

Tycker spontant det låter som en dålig idé...

Det är väl bättre att ta en valp från starr isf, så du får prägla/forma den som du vill ha den

• Like 1
  • Thanks 1
Krokkodylus
På 2019-11-01 at 16:51 Urban sa:

Tycker spontant det låter som en dålig idé...

Det är väl bättre att ta en valp från starr isf, så du får prägla/forma den som du vill ha den

Jag tar till mig det rådet och kom även fram till det själv efter lite funderande. Risken med att vara ”övervänt” på att bli med hund är att det kan gå för snabbt från tanke till handling.

Valet står nu mellan en vuxen hund som jag jagat lite med eller att vänta på chansen att ta en valp från en lovande kull. 

Hunden är en duglig hund men han har sina sidor. Ju mer vi jagat ihop desto bättre söker han ut men blir det inget upptag och tiden går så krymper söket mer och mer. Kan det ha med jakt-konditionen att göra? Eller lutar det snarare åt brist på motivation? 

Sedan behöver relationen mellan husse/hund fördjupas men det är jag övertygad om kommer lösa sig allt eftersom vi spenderar mer tid i skog och vardag tillsammans. 

Själv resonerar jag som så....

en vuxen hund som inte är relativt nära mina förväntningar är inget att satsa på

Men samtidigt är det ju alltid en chansning med en valp....dock är känslan av att lyckas betydligt större med en valp, samtidigt som man är lite mer förlåtande, då man själv ofta ligger bakom det som är mindre lyckat...😉