Hoppa till innehåll

Pinne i tassen eller stick skada.


karelsk blandning

Recommended Posts

Nu var det dags igen med skadad hund, han har troligen trampat in en pinne omkring 5-6cm i baktassen mellan tårna om man säger.

Spolade ur såret med koksalt lösning ganska omgående och satte ett medel in i såret som skulle fungera bra, (kompisen fick det till sin när samma sak hände där för 2 veckor sen)

Tassen blev väldigt svullen och varm på kvällen när det hade hänt och morgonen efter var svullnaden mycket mindre, rengjorde och klippte bort hår runt såret på morgonen och la om tassen på nytt.

På morgon var var tassen normal varm inge svullen vätska lite från såret och det hade börjat ta igen såret i kanterna, hunden gick på tassen men lite försiktigt.

Hur orolig ska jag vara att det är nånting i såret och borde inte svullnaden kvarstå ifall det finns nånting inne i såret? Han äter, dricker och är i övrigt som vanligt bara lite bitter att han måste ha socka på sig hemma.

 

Har hänt en gång tidigare med äldre jämten och då åkte vi in direkt med honom för att det såg ut vara trasigt i tassen, då sprättade vet upp hela vägen för att rengöra och se om det fanns kvar nånting i såret. Det var den hösten ungefär när dom gjorde så. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Svarar mig själv.

Dagen efter inlägget så var det lite svullet och såret gått ihop men tryckte runt det och ut kom en massa hår och vätska. Sen såg det ut bra tillfällen efter då det var samma svullet. Gjorde samma sak och ett gräs frö, ett litet svart skräp troligen en bark bit samt ett hårstrå.

Nu ser såret ut riktigt fint och huden går som vanligt på tassen. Så förhoppningsvis går han snart jaga med igen.

Om det händer för någon fler kan det vara bra kolla det så fort det passar hemma och trycka lite runtomkring ifall det är skräp i såret så det kommer ut och inte vätska samlas i såret.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

55 minutes ago nuke sa:

Infektioner är inget att leka med, hade det varit min hund eller egna fot hade jag ordnat en penicilinkur.

/M

Så är det alltid, men eftersom det inte blivit någon infektion så kommer jag inte åka in på en jour tid bara för att konstatera samma sak som över telefon. Hunden är inbokad hos vet under veckan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...