Hoppa till innehåll

Wachtelhund i 08-land vill jaga mer


HerrBerg

Recommended Posts

Hej!

Bengt Berg här, lågaktiv moderator på forumet.

Min unghund Poppe verkar arta sig riktigt bra. 18 månader nu, så nu i oktober börjar första riktiga säsongen. Första säsongen har vi skjutit rå och dov för honom, men han har jagat gris, älg, hare, kron, räv... och gjort ett TAPPERT försök vid knappt 5 månaders ålder att springa ikapp en jaktfalk som svepte över tältplatsen i Oviksfällen ? Explosiv jycke, minst sagt.

Han gick unghundsprov september -19, han vann (högst poäng) vid provtillfället. Jag har jobbat en hel del med förighet och inkallning, på unghundsprovet kallade jag vid två tillfällen in honom från en dryg kilometers håll (pipsignal via pejl). Full pott på söket.

Jag KAN ju naturligtvis inte garantera ett dugg om inkallning... det här är ju ett nytt jaktår för en ny hund och han kanske har helt andra planer än husse. Men jag är optimistisk.

Vid 14 månaders testade jag honom i ett vildsvinshägn också för att kunna observera hans grishantering bättre. Det var imponerande bra, han var kanske lite väl het för att vara så pass ung... vi kan väl säga att a) grisarna kommer nog ut ur såten, samt b) man ska inte snåla när man köper väst.

Han apporterar dummies ur vatten, men har ännu aldrig fått tillfälle att simma efter skjutet vilt.

Jag vill ju att en unghund ska jaga MYCKET... men på min hemmamark vill man låta markerna vila lite för mycket i min smak.

Så...
1) någon som behöver fösa av sina marker ibland? 
2) någon som har lust att låta en som apportör helt oprövad jycke hämta några ankor vid tillfälle?

Jag garanterar NOLL jakttiggeri tillbaka, vi jagar ihop enbart om det känns bra för oss båda. Det är värden, inte gästen, som avgör allt sådant.

Låter det vettigt? Kontakta mig på 0708 250029 i så fall!

image.thumb.png.b849cc05e9cd3c4b47aa951341b2180b.png

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

TRIGGER WARNING: JAKTTIGGERI

Gaah. Ingen jakt på hemmamarken i helgen, "marken ska vila":  ?

Nu är det så att ett par poletter har trillat ner ordentligt på Poppe de senaste två-tre veckorna, han reder ut sina återgångar på ett helt annat sätt än vad han gjorde för bara en månad sedan.Vad gäller sök, upptag och drev är han ju klockren redan nu.

I slutet av januari är hundjakten över och jag vill ju ha så många jakttillfällen som möjligt för att befästa detta fina beteende. Någon som behöver en hundförare i helgen?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...