Hoppa till innehåll

Lämplig hund för rovdjur?


Jakob Levenkrans

Recommended Posts

Går i tankarna på att skaffa en hund för att enbart jaga smått rov vilt med i framtiden, men har inte direkt någon erfarenhet kring ämnet. Jag undrar därför om någon här har någon erfarenhet om vilken hundras som funkar för det, tänkte jaga mård, mink, mårdhund osv.

Jag kan tänka mig att en spets skulle kunna få jobbet gjort men jag vill ju inte att hunden springer efter klövvilt. Eller kanske en stövare efter viltskarpa linjer, men då är frågan om en stövare nöjer sig med att bara jaga mårddjur? Har ingen riktig koll på denna jaktform som sagt.

Tacksam för alla svar, Mvh Jakob 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En finnspetsen från rovskarpa linjer låter som det du söker

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago Urban sa:

En finnspetsen från rovskarpa linjer låter som det du söker

Jo jag funderade på det, tror du man kan få den att skälla fågel då också? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago strävhår sa:

Laika en annan.

Är det någon skillnad mellan dom olika laika raserna? Det finns väl ett par stycken 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, Jakob Levenkrans said:

Är det någon skillnad mellan dom olika laika raserna? Det finns väl ett par stycken 

Öst är störst till både kropp och antal, större chans att få tag i en bra en.

Väst något mindre, inte många kullar på ett år.

REL, Rysk Europeisk Laika, minst av dem tre sorterna. Sån har jag kikat lite på själv, skulle kunna ha en till att bara jaga grävling som jag tycker är rätt kul att göra.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago strävhår sa:

Öst är störst till både kropp och antal, större chans att få tag i en bra en.

Väst något mindre, inte många kullar på ett år.

REL, Rysk Europeisk Laika, minst av dem tre sorterna. Sån har jag kikat lite på själv, skulle kunna ha en till att bara jaga grävling som jag tycker är rätt kul att göra.

 

Lägger till med (generellt..):

Större sök, längre förföljande och längre ståndtider = östlaika ( som kan vara rejält stora, speciellt hanarna).

Västlaikan har oftast kortare sök, kortare förföljande samt  kortare ståndtider ( alla dom anledningarna varför jag valde västlaika).

Som strävis skriver så är öst mycket mer vanlig i Sverige och därav är utbudet mycket större. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago strävhår sa:

Öst är störst till både kropp och antal, större chans att få tag i en bra en.

Väst något mindre, inte många kullar på ett år.

REL, Rysk Europeisk Laika, minst av dem tre sorterna. Sån har jag kikat lite på själv, skulle kunna ha en till att bara jaga grävling som jag tycker är rätt kul att göra.

 

Aha okej, schysst! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago hobbe sa:

Lägger till med (generellt..):

Större sök, längre förföljande och längre ståndtider = östlaika ( som kan vara rejält stora, speciellt hanarna).

Västlaikan har oftast kortare sök, kortare förföljande samt  kortare ståndtider ( alla dom anledningarna varför jag valde västlaika).

Som strävis skriver så är öst mycket mer vanlig i Sverige och därav är utbudet mycket större. 

Tack för jämförelsen, hur funkar din laika om man får fråga? Ståndtider och sök osv. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Jakob Levenkrans sa:

Tack för jämförelsen, hur funkar din laika om man får fråga? Ståndtider och sök osv. 

Hon har riktigt bra linjer, bägge föräldrarna avelsgodkända ( vilket inte är så vanligt när det gäller västlaikor..).

Mycket trevlig hund men jaktligt så är hon inget avelsmaterial direkt....

Jag jagade själv med henne första 3 åren, inga släpp med andra hundar etc,sköt några älgar och vildsvin för henne men ståndtiderna blev sämre, diskuterade mycket med uppfödaren och var på väg att avyttra henne men efter lite överläggning med mig själv så fick hon vara kvar.

Använder henne oftast i vassar numera.

Om jag köper en ny laika så skulle jag bara titta på öst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago hobbe sa:

Hon har riktigt bra linjer, bägge föräldrarna avelsgodkända ( vilket inte är så vanligt när det gäller västlaikor..).

Mycket trevlig hund men jaktligt så är hon inget avelsmaterial direkt....

Jag jagade själv med henne första 3 åren, inga släpp med andra hundar etc,sköt några älgar och vildsvin för henne men ståndtiderna blev sämre, diskuterade mycket med uppfödaren och var på väg att avyttra henne men efter lite överläggning med mig själv så fick hon vara kvar.

Använder henne oftast i vassar numera.

Om jag köper en ny laika så skulle jag bara titta på öst.

Okej, tack för infon. Då får jag ta o kolla lite närmare på öst laikan. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-10-08 at 23:11 Urban sa:

En finnspetsen från rovskarpa linjer låter som det du söker

Är nog en sån jag skulle satsa på till dom djuren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur långa förföljande och långa ståndtider du måste ha på dessa små rovdjur du tänker dig jaga, jag gissar att det är mindre viktigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-10-08 at 16:57 Jakob Levenkrans sa:

Går i tankarna på att skaffa en hund för att enbart jaga smått rov vilt med i framtiden, men har inte direkt någon erfarenhet kring ämnet. Jag undrar därför om någon här har någon erfarenhet om vilken hundras som funkar för det, tänkte jaga mård, mink, mårdhund osv.

Jag kan tänka mig att en spets skulle kunna få jobbet gjort men jag vill ju inte att hunden springer efter klövvilt. Eller kanske en stövare efter viltskarpa linjer, men då är frågan om en stövare nöjer sig med att bara jaga mårddjur? Har ingen riktig koll på denna jaktform som sagt.

Tacksam för alla svar, Mvh Jakob 

En RE laika eller finnspets är det du behöver. De flesta rel funkar på de små rovdjuren medans älgintresset kan vara lite svalt även om det finns de som blivit bra älghundar. 

För min rel har jag skjutit mink, mårdhund, mård, räv, tjäder, järpe. Det som stör är att söket är för kort.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago Bjorn.h sa:

En RE laika eller finnspets är det du behöver. De flesta rel funkar på de små rovdjuren medans älgintresset kan vara lite svalt även om det finns de som blivit bra älghundar. 

För min rel har jag skjutit mink, mårdhund, mård, räv, tjäder, järpe. Det som stör är att söket är för kort.

Intressant tråd, så jag hoppar in med en fråga oxå!

Hur funkar RE laika på fågel? Stör det ut rovdjursjakten eller blir det en bra kombination? Och med för kort sök, hur kort sök är det då? Har finnen längre sök?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att få det att funka på fågel så måste det finnas fågel, det är förutsättning nr ett. Sen kan den bli lika bra som en finnspets men rasen är liten och skillnaden från individ till individ kan vara stor. Man tar en laika för att man vill ha en laika,. Man tar den inte för att man tror att den skall vara bättre fågelhund än en finnspets. 900 finnspetsar har blivit brukschampion, ingen rel. (fågel)Fågeljaken stör inte  rovdjursjakten, skalltiderna och förföljanden är ju relativt korta. Skäller den däremot älg 5 h i grannkommunen så jagar du inget annat den dagen.

Finns rel laikor som söker ut en kilometer, min är det väl mer 100m typ, bättre om man är på natten. Rasen överlag har väl ett ganska kort sök.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago strävhår sa:

Frågan är hur långa förföljande och långa ståndtider du måste ha på dessa små rovdjur du tänker dig jaga, jag gissar att det är mindre viktigt.

Ja jo, det har du rätt i för all del. Så länge den skäller det jag vill att den ska så är jag nöjd :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Bjorn.h sa:

En RE laika eller finnspets är det du behöver. De flesta rel funkar på de små rovdjuren medans älgintresset kan vara lite svalt även om det finns de som blivit bra älghundar. 

För min rel har jag skjutit mink, mårdhund, mård, räv, tjäder, järpe. Det som stör är att söket är för kort.

Tack för tipset Björn ?, hur lär du hunden vad det är du vill att den ska ställa? Kan man träna bort intresset för särskilda djur slag? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-10-09 at 14:39 Jakob Levenkrans sa:

Jo jag funderade på det, tror du man kan få den att skälla fågel då också? 

Ska du jaga fågel med den så bör du jaga in den på fågel först i så fall.

Tror dom blir slarviga i fågelbehandlingen om får jaga annat, då det är en bra mycket lättare jakt för hunden

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Urban sa:

Ska du jaga fågel med den så bör du jaga in den på fågel först i så fall.

Tror dom blir slarviga i fågelbehandlingen om får jaga annat, då det är en bra mycket lättare jakt för hunden

Ja det låter ju faktiskt riktigt logiskt! :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...