Hoppa till innehåll

Motorsåg Husqvarna 350 sågkjedjeoljan har kläggat ihop.


Droggot

Recommended Posts

Hej.
Skulle röja pass i helgen med motorsågen men upptäckte då att sågkedjeoljan har kläggat ihop.
Vet inte vad för olja jag hällde i sist då jag fick det av en kompis men nu verkar den ha bäckat igen totalt.

Någon som har ett förslag på hur man fixat det?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago Droggot sa:

Hej.
Skulle röja pass i helgen med motorsågen men upptäckte då att sågkedjeoljan har kläggat ihop.
Vet inte vad för olja jag hällde i sist då jag fick det av en kompis men nu verkar den ha bäckat igen totalt.

Någon som har ett förslag på hur man fixat det?

 

Lägg svärdet i diesel, blås av med tryckluft och smörj lagret

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har kört med vegetabilsk olja i sågen, och sen har den stått för länge. För få användare är det mineral som gäller.

Har pumpen klibbat i hop eller är det bara kedjan som sitter fast?

Om det "bara" är kedjan så är 5-56/WD40 ett jätte bra lösningsmedel som kan lösa upp det ihop torkade kletet, får man det och börja röra på sig är det bara starta upp och sen gasa på så det börjar smörja upp med nyare olja. Skölj oljetanken med bensin innan och slå på mineral sågkedjeolja i tanken, tyvärr brukar bio som stått fräta lite på grejorna med så det kan vara bra och ta en kik på svärd och kedja så grejorna mår ok. Inte allt för dyrt med nytt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag tittade i behållaren för oljan så var det en klump där också.
Misstänker att det kladdat ihop även i slangar och pump.

Jag tänkte ta av svärdet och test starta den utan svärdet för att se om det kommer någon olja.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Annars är ammoniak lösningen för vegetabiliska kedjeoljor. Köp ammoniak i färgaffären och blanda i lika delar vatten, gärna varmt. Lägg svärd och kedja i blöt och fyll olje tanken. Kör sågen en stund  och låt sen allt stå i minst 12 timmar. Skölj med het vatten, torka med varmluft och smörj. Oljetanken brukar jag köra ”symaskinsolja” i innan jag fyller på med vegetabilisk kedjeolja igen.   
För jag gillar doften av majsolja i skogen. 
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago hs_merkel sa:

Eller använd den oftare så den inte beckar igen?

Nä så kul är det inte att röja pass :)

Får bli mineral olja i tanken nästa gång.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi fick bioolja när jag jobbade för kommun för måååånga år sen tog två sågar en reserv å en flång ny som kördes mer sällan sen hällde vi ut skiten 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har den stått kallt? Fryser veg olja som t ex olivolja och skär sig? Har aldrig några problem med min såg, stått över 1 år som längst med veg olja i men jag har värmen på i förrådet.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej den står i plusgrader i ett förråd.
Ligger väll runt 6 grader där typ.

Jag har nu rengjort den med ammoniak och den fungerar som den ska igen.
Tackar för tippsen!

Kommer inte bli mer bio olja i den kan jag säga.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har man kört mineral i den och sen slår i bio kan gammalt sket som finns i tanken får det att hända! Finns många faktorer som kan krabba till det, men generellt säger man att kör bara mineral om du är en sällan användare!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...