Hoppa till innehåll

SäkB med mera


culot

Recommended Posts

Jag satt och letade igenom SäkB och diverse andra saker går efter haft en " diskussion " på skjutbanan. 

Det jag letar efter är var och i så fall vilken paragraf det står att man FÅR lägga i en patron i en tom kammare väntande på sin tur.

Frågan gäller såväl brytvapen som Halvauto, och ja  självfallet utan att vika ihop eller slå igen slutstycke. 

Frågan gäller inte under eventuell tävling utan i detta fallet övning på en Sportingbana så ev jämförelser hur man gör på pistolbana behövs ej. 

Jag far inte efter personliga tyckanden eller utfall som " det säger ju sig själv "  utan VAR det står i klartext. 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte läst SäkB i sin helhet, men om vi tar sportskytte och Fitasc Compak sporting som exempel så kan man läsa följande på sidan 21 i länken nedan:

 Skytten får ladda sitt gevär på skjutstationen men hålla det brutet (halvautomat med öppet slutstycke), säkrat och med pipan i skjutriktningen innanför skjutvinkelbegränsaren.Skytten får ej stänga geväret förrän det är hans tur att skjuta.

https://www.skyttesport.se/globalassets/svenska-skyttesportforbundet/regler/2019/2019-01-17-compak-sporting-2019.pdf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

SäkB har inte mycket om detta § 1.4 punkt 12 har en text som behandlar ämnet men i övrigt är det inte så mycket. Det är upp till skjutbaneinstruktionen eller skyttegrenens reglemente

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Prestige sa:

Nu har jag inte läst SäkB i sin helhet, men om vi tar sportskytte och Fitasc Compak sporting som exempel så kan man läsa följande på sidan 21 i länken nedan:

 Skytten får ladda sitt gevär på skjutstationen men hålla det brutet (halvautomat med öppet slutstycke), säkrat och med pipan i skjutriktningen innanför skjutvinkelbegränsaren.Skytten får ej stänga geväret förrän det är hans tur att skjuta.

https://www.skyttesport.se/globalassets/svenska-skyttesportforbundet/regler/2019/2019-01-17-compak-sporting-2019.pdf

Har läst den ,Det där gäller tävling, träning på sportingbana torde ligga under säkB plus ev egna. Regler som även dom lutar sig mot SäkB .  Diskussionen handlade om att en skjutledare var beredd att skicka mig från banan om jag la en polett i min halvis likt de övriga med gångjärnsbössor.  Han hävdade att det var hans upplevelser  i  egenskap av skjutledare som gällde oavsett säkB eller klubbens bestämmelser.

/P   

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det stipuleras inte i SäkB då det inte är grenspecifikt. Däremot framgår att skjutledaren är närmast ansvarig och i princip att denna bestämmer över hur skjutningen ska genomföras (inom SäkB och skjutbaneinstruktion). Däremot står även att skjutledaren ska ha god kännedom om den skyttegren som utövas och saknas den kompetensen bör rimligtvis en annan skjutledare utses.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Holz sa:

Det stipuleras inte i SäkB då det inte är grenspecifikt. Däremot framgår att skjutledaren är närmast ansvarig och i princip att denna bestämmer över hur skjutningen ska genomföras (inom SäkB och skjutbaneinstruktion). Däremot står även att skjutledaren ska ha god kännedom om den skyttegren som utövas och saknas den kompetensen bör rimligtvis en annan skjutledare utses.

Jo man ska ha god kännedom om både SäkB samt skjutdiciplinen som i detta fall är Sporting. Låt mig säga att det är inte fallet i det sistnämda, fokus är att göra funkispass och hålla banor öppna. Dock har aktuell bana gjort det fatala misstaget att att skriva i fet text ” Skjutledarens ord är lag ”  i klubbens skrift om skjutledare, inte helt lyckat har det visat sig .

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago culot sa:

Jo man ska ha god kännedom om både SäkB samt skjutdiciplinen som i detta fall är Sporting. Låt mig säga att det är inte fallet i det sistnämda, fokus är att göra funkispass och hålla banor öppna. Dock har aktuell bana gjort det fatala misstaget att att skriva i fet text ” Skjutledarens ord är lag ”  i klubbens skrift om skjutledare, inte helt lyckat har det visat sig .

/P

Låter som klubben borde ha en liten genomgång med skjutledarna vad som gäller på banan så de inte hittar på ”regler” på eget bevåg. För rent krasst har man att följa skjutledarens instruktioner eller avstå från att skjuta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Holz sa:

Låter som klubben borde ha en liten genomgång med skjutledarna vad som gäller på banan så de inte hittar på ”regler” på eget bevåg. För rent krasst har man att följa skjutledarens instruktioner eller avstå från att skjuta.

Skjutledaren och jag hade en hypotetisk diskussion, han sa att han hade avvisat mig av banan , jag sa att jag i så fall hade krävt att han till bunkerchefen rapporterat vilken regel jag brutit emot. Att skyttet på en bana ska vara beroende av skjutledarens dagsform och personliga uppfattningar och åsikter som inte stöds av gängse regler känns avlägset för mig ...tyvärr är den attityden rätt utbredd på den banan, visst ! jag kunde göra livet oändligt mycket enklare och skjuta gångjärnvapen för där kan du mer eller mindre göra vilka klåperier som helst utan påföljd . Vi har en säkerhets utbildare som efter hen träffat singelduvan i första skottet sätter ner pipan i marken och bryter vapnet med fingret fortfarande på avtryckaren , inte bara en gång utan flera. 

/ P

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago culot sa:

Skjutledaren och jag hade en hypotetisk diskussion, han sa att han hade avvisat mig av banan , jag sa att jag i så fall hade krävt att han till bunkerchefen rapporterat vilken regel jag brutit emot. Att skyttet på en bana ska vara beroende av skjutledarens dagsform och personliga uppfattningar och åsikter som inte stöds av gängse regler känns avlägset för mig ...tyvärr är den attityden rätt utbredd på den banan, visst ! jag kunde göra livet oändligt mycket enklare och skjuta gångjärnvapen för där kan du mer eller mindre göra vilka klåperier som helst utan påföljd . Vi har en säkerhets utbildare som efter hen träffat singelduvan i första skottet sätter ner pipan i marken och bryter vapnet med fingret fortfarande på avtryckaren , inte bara en gång utan flera. 

/ P

 

Har faktiskt aldrig varit med om att en skjutledare agerar så efter eget bevåg. Normalt, iaf i de discipliner jag skjuter, finns det tämligen vedertagna rutiner som alla följer och skjutledaren bara kontrollerar att allt går rätt till och ger start- och stoppkommando.

Blir man avvisad från banan under en klubbskjutning ska det i min värld skrivas en incidentrapport av skjutledaren till styrelsen  som sen utreder och ber samtliga inblandade komma till tals innan beslut tas hur det ska hanteras.

Men verkar vara mycket skit i din klubb med tanke på även äldre trådar. Trist läge.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjutledaren och jag hade en hypotetisk diskussion, han sa att han hade avvisat mig av banan , jag sa att jag i så fall hade krävt att han till bunkerchefen rapporterat vilken regel jag brutit emot. Att skyttet på en bana ska vara beroende av skjutledarens dagsform och personliga uppfattningar och åsikter som inte stöds av gängse regler känns avlägset för mig ...tyvärr är den attityden rätt utbredd på den banan, visst ! jag kunde göra livet oändligt mycket enklare och skjuta gångjärnvapen för där kan du mer eller mindre göra vilka klåperier som helst utan påföljd . Vi har en säkerhets utbildare som efter hen träffat singelduvan i första skottet sätter ner pipan i marken och bryter vapnet med fingret fortfarande på avtryckaren , inte bara en gång utan flera. 

 

Du bör nog tjänstgöra som skjutledare X antal år. Då lär du se folk som försöker skjuta av sin egen näsa. eller fötter .

Skjuta hål i taket på kastarkuren , vända sig om med laddat vapen med mera .  Du lär ha stor förståelse för skjutledaren som för det mesta arbetar ideellt. Han har sett allt detta..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago snowman sa:

Skjutledaren och jag hade en hypotetisk diskussion, han sa att han hade avvisat mig av banan , jag sa att jag i så fall hade krävt att han till bunkerchefen rapporterat vilken regel jag brutit emot. Att skyttet på en bana ska vara beroende av skjutledarens dagsform och personliga uppfattningar och åsikter som inte stöds av gängse regler känns avlägset för mig ...tyvärr är den attityden rätt utbredd på den banan, visst ! jag kunde göra livet oändligt mycket enklare och skjuta gångjärnvapen för där kan du mer eller mindre göra vilka klåperier som helst utan påföljd . Vi har en säkerhets utbildare som efter hen träffat singelduvan i första skottet sätter ner pipan i marken och bryter vapnet med fingret fortfarande på avtryckaren , inte bara en gång utan flera. 

 

Du bör nog tjänstgöra som skjutledare X antal år. Då lär du se folk som försöker skjuta av sin egen näsa. eller fötter .

Skjuta hål i taket på kastarkuren , vända sig om med laddat vapen med mera .  Du lär ha stor förståelse för skjutledaren som för det mesta arbetar ideellt. Han har sett allt detta..

Jag brukar själv vara skjutledare då jag har 35 år bakom mig på den banan....

skjutledaren jag diskuterade med började instruera sin egen halvis i ett bås när jag var framför och plockade mina hylsor som sig bör , så när jag vänder mig om står ett blåbär där inkl skjutledaren med pipan riktad något över huvudhöjd på mig. 

Men det som stör mig på allvar är att han skulle vara beredd att avisa mig för nåt han har fel i enligt bestämmelserna, enbart på sin egen känsla.. 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...