Hoppa till innehåll

Rådjursrädd hund?


oinas

Recommended Posts

Nu ska ni få nått att grubbla på.

Har en fauvetik på 2,5 år.

Första säsongen spårade vi bara.

Andra hann hon bara jaga nån gång innan hon svalde en toffla och ficl opereras, sen var den säsongen nästa över. Sköt ett par harar och några dov säsong två. Säsong tre nu, har bara skjutit nån hare för henne än i höst.

Driver hare, dovhjort.och räv bra med gott skall. Rådjur är dock ett större bekymmer.och det var för dessa jag skaffade henne.

På eftersök spårar hon rådjur utan problem, skäller ofta i linan om vi är nära.

Skadade rå har hon fått "lindriva" med husse springandes efter med fullt drevskall. På hunden alltså. Inte husse ?

När jag avlivat djuren luggar hon gärna och hänger gärna i djuret när jag släpar fram.

På promenader stöter vi ofta på rå, vid synobs och färska spår skäller hon och drar i kopplet.

Men hon driver dom inte lös.

Hon har sett en bock som hon skällde 30 sekunder med tveksamt skall (lät rädd) innan hon växlade till hare.

Hon har skällt väckskall på mycket färska spår lös , dvs där jag sett rådjuren lämna öppen mark. Har inte börjat driva.

Hon har följt annan hund i drevlöpa idag ca 2 km. Den andra hunden skällde, inte hon. Hund två var dock snabbare och hängde av henne rätt fort

Har skjutit ett smaldjur som hon såg, djuret vinglade iväg 30 m, hon rusade efter tyst.. när djuret tippade luggade hon ordentligt. Dock inga skall.

 

Vad fasen ska man hitta på? Dags för spade? Eller ska man tro att vad jag tolkar som rädsla för rå går att arbeta bort på nått vis?

Alla tips välkomnas.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago oinas sa:

Nu ska ni få nått att grubbla på.

Har en fauvetik på 2,5 år.

Första säsongen spårade vi bara.

Andra hann hon bara jaga nån gång innan hon svalde en toffla och ficl opereras, sen var den säsongen nästa över. Sköt ett par harar och några dov säsong två. Säsong tre nu, har bara skjutit nån hare för henne än i höst.

Driver hare, dovhjort.och räv bra med gott skall. Rådjur är dock ett större bekymmer.och det var för dessa jag skaffade henne.

På eftersök spårar hon rådjur utan problem, skäller ofta i linan om vi är nära.

Skadade rå har hon fått "lindriva" med husse springandes efter med fullt drevskall. På hunden alltså. Inte husse ?

När jag avlivat djuren luggar hon gärna och hänger gärna i djuret när jag släpar fram.

På promenader stöter vi ofta på rå, vid synobs och färska spår skäller hon och drar i kopplet.

Men hon driver dom inte lös.

Hon har sett en bock som hon skällde 30 sekunder med tveksamt skall (lät rädd) innan hon växlade till hare.

Hon har skällt väckskall på mycket färska spår lös , dvs där jag sett rådjuren lämna öppen mark. Har inte börjat driva.

Hon har följt annan hund i drevlöpa idag ca 2 km. Den andra hunden skällde, inte hon. Hund två var dock snabbare och hängde av henne rätt fort

Har skjutit ett smaldjur som hon såg, djuret vinglade iväg 30 m, hon rusade efter tyst.. när djuret tippade luggade hon ordentligt. Dock inga skall.

 

Vad fasen ska man hitta på? Dags för spade? Eller ska man tro att vad jag tolkar som rädsla för rå går att arbeta bort på nått vis?

Alla tips välkomnas.

 

 

Äh ge'na till mej ist 

Skämt åt sido bara å jobba på med färska spår så kommer nog polletten att falla ner snart  iom hon driver i lina å på annat vilt 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du släpper henne när hon drar i kopplet?

Om hon skallar i lina, spåra och släpp henne?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då tystnar hon. Hae iofs bara provat på ett bakbenskadat rå, då skallade hon som fasen i linan. När jag släppte linan för att runda en grej så tystnade hon med slängde sig mot rået och luggade. Det låg alltså strax innan. Har inte lyckats få till läge där jag kunnat följa med i lina nån längre bit och vara säker på att det är djuret vi följer. Kanske kommer med spårsnön.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lägga linan dubbel så du kan släppa henne genom att bara släppa ena linan, då kanske det går att lura henne nåt litet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi pratade om det i helgen men när du skriver hela bilden tycker jag att det låter som att hon kan ha blivit rädd i en situation med rådjur? Utöver ovan nämnda förslag så kan stöttning på rådjur kanske få henne att komma över tröskeln. 

Det är nog vettigt att stöta rådjur lätt så att det går undan lite och sen hämta hunden. Spårlinan och din närhet verkar vara hennes trygghet så gå nära hunden med hunden lös men med spårlinan i handen så den syns och korsa där du vet att spåret finns. Tar hon spåret så springer du med och skallar hon så hejar du på. Jag tänker att hon ska uppleva "springa med flocken/chefen vill att du ska göra det här". Eller om det inte funkar med henne lös så börja med att gå i lina och släpp den efter en stund om hon driver. Om det får henne att driva några gånger så prova att halka efter och till slut stanna för att se om hon fortsätter själv när hon kommit in i det.

Finns nog ingen patentlösning, det är bara att nöta och prova sig fram. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Släppte på två rå som jag såg imorse, släppte på löpan alltså. Hunden såg inte djuren men väckte direkt och drog rakt ner mot en å där det blev stopp. Skyndade mig att släppa på nästa ställe då hon återvänt, där vi hade sett två rå en stund tidigare. På detta släpp hängde hon med spåret 400 m utan skall. När hon återvände tog jag henne till en dunge där det brukar stå rå. Såg en kliva in i tätning och gick på spåret och berömde. Då tog hon an direkt och väckte sig fram till bocken och dläppte sen drevskallet. Drev tio min, fick bocken på 60 m, men hon fick fortsätta drevet. Blev till slut ett tapp på väg men hon kom i bakspåret stolt som en tupp och låg sen kvar.ocj trasslade 20 min i rådjurets löpor i tätningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Polaren ringde i afton och hade stött två rå som var framme och betade. Ca 1,5 timme senare släpptes bassetten som gick och plockade i varenda spåravtryck i ca 30 min inn mot en tätning tills hon väckte fyra gläfs innan drevet startade. Drev tyvärr bara 5 min, rakt ner mot en bred å. Men husse var nöjd ändå med att hon jobbade upp djuren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...