Hoppa till innehåll

Stekpannor


redtop

Recommended Posts

Vår Tefalpanna har dött efter bara ca två år. Den är numera allt annat än plan i botten och måste ersättas med något annat. Kanske har vi varit oförsiktiga med uppvärmningen eller så var den bara skräp, eller lite av båda.
 
Jag tänker kanske en non-stickpanna för enkel och praktisk stekning i lägre temperatur och ytterligare en rostfri panna för kött. Pannkakslagg finns, så där sköter vi den delen. Vi har induktionshäll. Gjutjärnspanna är vi inte så förtjusta i.  Det kan få kosta, bara det blir riktigt bra.
 
Vad säger forat? Finns det några rekommendationer? Eller kanske några fallgropar att undvika?
Ös på !
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta har varit uppe till diskussion förr vill jag minnas, då rekommenderade @hobbeen de Buyer starkt, var rea någonstans vid det till fället med. I hans värld och andra kollegor var det det som gällde i alla lägen som jag förstod det.

Länk till prisjakt med en 28cm:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1040228

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grymma pannor för små pengar i sammanhanget!

Bränn in ordentligt med olja (helst talg...) ett par gånger sen är det bara att köra, varmt vatten endast vid disk.

20191017_171653-01.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tefals Jamie Oliverpanna är nog den bästa non stick som jag har haft och jag har betat av en del, både dyrt och billigt. Dessutom billig på nätet. Jag förbrukar en på 2-3år. Grejen med teflon är att det börjar paja redan vid 250ish c. Är som sagt mer för lågtempgrejer.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tar Scanpan ctx vilken dag i veckan som helst. Om man inte kör gas.

Har ett gäng debuyer men tycker scanpan är överlägsen på alla sätt. Men smaken är som baken, luden.

Jobbar yrkesmässigt med mat jag med.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och jag använder samma gjutjärnspanna som jag växte upp med och nu efter att morsan inte gillade originalbeläggningen på sin nya Lodge gjutjärnare så har jag två att dela ut när jag dör ? 

Stor skillnad på de två för övrigt. Inte så mycket i hur bra de är men hur ljudliga de är. Den nya är mycket grövre i ytan och "ringer" högt om jag använder metallverktyg i den. Det fastnar inte mer men som sagt, endast trä- eller plastverktyg i den pga ljudet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en skeppshultspanna när jag flyttade hemifrån för sisådär 17 år sedan eller nåt... den lär väl mina barn få fundera på vad de vill göra med i dödsboet en gång i framtiden...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Stekpannor engagerar! :)

Förtydligar lite: Den panna jag haft som nu är kass är en Jamie Oliver Tefal. Den var bra tills botten reste sig i mitten. Kanske har jag varit ovarsam och kört den för varmt, eller diskat den när den varit för varm? Pannan kom in i hushållet samtidigt som vi byggde nytt kök med induktionshäll som tog lite tid att lära sig.

Har ställt samma fråga på Facebook som här. Flera matglada kompisar har rekommenderat de Buyer, en matlagningsintresserad kompis och en kock har rekommenderat Demeyere. De kanske spelar lite i samma division?

Bland non-stick så hissar nån Scanpan och någon dissar den. Flera tycker Jamie Oliver Tefal är bra vardagspanna, men den har ju förbrukat mitt förtroende.

AMT Gastroguss non-stick har jag blivit lite nyfiken på. Någon som har erfarenhet av den?

En lite mindre Skeppshult gjutjärnspanna står oanvänd i ett skåp. Kanske skulle ge den en ny chans? Men den är väldigt tung och damen har lite problem med artros i händerna, så det är inte optimalt för henne.

En slutsats är nog att stekpannor är som bössor. Man måste ha flera för att täcka alla användningsområden! ;)

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago redtop sa:

AMT Gastroguss non-stick har jag blivit lite nyfiken på. Någon som har erfarenhet av den?

Det är den bästa non-stickpannan jag haft. Har haft den sedan förra hösten då den ersatte den andra av två Jamie Oliver. Den här hanterar hög värme betydligt bättre av någon anledning som jag inte är fysiker eller kock nog att spekulera i, så jag hoppas den blir mer långlivad än de där Oliver-pannorna.

Har även två De Buyer, en stor och en liten, och de används väldigt ofta. Lite trist att man inte kan köra syra i de pannorna då man sabbar den naturliga beläggningen (så, nota bene, inga tomater i kolstålspannan...) men i övrigt är de kungliga när man väl vant sig.

En Demeyer såspanna modell större finns i skåpet efter någon försökt muta min fru. Den är vi båda väldigt förtjusta i. Rostfri, problemfri och guld att göra t.ex. en inte skitstor sats bolognese i. Kan tänka mig fler sådana om någon vill muta mig, samt bygga ut mitt kök.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago hobbe sa:

Grymma pannor för små pengar i sammanhanget!

Bränn in ordentligt med olja (helst talg...) ett par gånger sen är det bara att köra, varmt vatten endast vid disk.

20191017_171653-01.jpeg

Jag har problem med att det bildas som små fläckar av polymiserad olja som inter ligger platt som resten av seasonigen. Nått tips på hur man får bort/undviker dom utan att behöva diska ner till metalblankt igen?

 

 

Ikeas rostfria sortiment är jag otroligt nöjd med. Och väldigt prisvärda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago calski sa:

Jag har problem med att det bildas som små fläckar av polymiserad olja som inter ligger platt som resten av seasonigen. Nått tips på hur man får bort/undviker dom utan att behöva diska ner till metalblankt igen?

 

 

Ikeas rostfria sortiment är jag otroligt nöjd med. Och väldigt prisvärda.

Har inget bra svar än att diska ur så att du får bort det, misstänker att du har haft för mycket olja under inbränningen, lite olja/talg/ister och torka ur med papper och upprepa.

 

jag bränner in med talg, tycker det blir bättre än med olja och dessutom har jag rätt bra tillgång med just talg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag häller lite fett typ jordnötsolja i pannan och drar runt med hushållspapper så det inte pölar, värmer på tills det börjar ryka och sedan diskar jag av i varmt vatten och upprepar. Det kanske inte spelar någon roll men jag låter pannan kallna innan jag diskar ur.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har värmt upp pannan och sen hält i lite linolja (för mat inte trä) torkat nästan helt rent med papper och värmt ordentligt. upprepa några gånger.
Men får ju lite fult resultat och får ibland olja som bränner in nån vecka senare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago hs_merkel sa:

Står Husqvarna på mina

 

Då är dom gamla!

Inte ens jag har någon sådan, men mina står det Skeppshult på numera.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago lsjonsson sa:

 

Då är dom gamla!

Inte ens jag har någon sådan, men mina står det Skeppshult på numera.

Japp mormors mor. Sen har jag skeppshult med. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...