lsjonsson 7,813 Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 9 hours ago hs_merkel sa: Japp mormors mor. Sen har jag skeppshult med. Förstår det! Jag har inte sett någon hemma, mer än gjutjärnsgrytor från Husqvarna. Sedan gjorde Husqvarna en tefleonstekpanna med temperaturvred på ena sidan samt elkabel direkt dit. Den kom någon gång på 60-talet. 4-kantig var den också. Jag har googlat men hittar ingen bild på den. Quote Link to post Share on other sites
henke67 1,686 Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 1 hour ago lsjonsson sa: Förstår det! Jag har inte sett någon hemma, mer än gjutjärnsgrytor från Husqvarna. Sedan gjorde Husqvarna en tefleonstekpanna med temperaturvred på ena sidan samt elkabel direkt dit. Den kom någon gång på 60-talet. 4-kantig var den också. Jag har googlat men hittar ingen bild på den. Var det verkligen teflon? Tvivlar men kan kolla nästa gång jag besöker morsan. Ganska säker på att hennes finns kvar. 1 Quote Link to post Share on other sites
TekDr 4,269 Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 1 hour ago henke67 sa: Var det verkligen teflon? Tvivlar men kan kolla nästa gång jag besöker morsan. Ganska säker på att hennes finns kvar. Min Google fu är on point https://digitaltmuseum.se/021026360309/stekpanna-elektrisk 2 Quote Link to post Share on other sites
lsjonsson 7,813 Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 5 hours ago henke67 sa: Var det verkligen teflon? Tvivlar men kan kolla nästa gång jag besöker morsan. Ganska säker på att hennes finns kvar. Ja! Kom ihåg att jag är 14 år äldre än du så måste jag veta lite mer från den tiden. 1 Quote Link to post Share on other sites
lsjonsson 7,813 Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 3 hours ago TekDr sa: Min Google fu är on point https://digitaltmuseum.se/021026360309/stekpanna-elektrisk Tack TekDr. Vilket minne man har! Quote Link to post Share on other sites
henke67 1,686 Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 2 hours ago lsjonsson sa: Tack TekDr. Vilket minne man har! Trotts åldern... 😉 Quote Link to post Share on other sites
lsjonsson 7,813 Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 3 hours ago henke67 sa: Trotts åldern... 😉 Jepp! Vissa saker har etsat sig fast innanför pannbenet. 1 Quote Link to post Share on other sites
Skånepåg 1,694 Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 Jag har använt ett par av Jamie Olivers Tefal dom sista några åren, frun tycker min riktiga panna är för tung så den har mest blivit använd på grillen och i uteköket. Inget fel på de där tefal pannorna men nu när dom har gett upp så har jag köpt ett par de buyer, lite tidigt att utrycka sig men än så länge är jag mer än nöjd😊 Quote Link to post Share on other sites
alle 1,208 Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 Instämmer ang. de buyer, 2 st väl inbrända hemma. Dock är bästa pannan en Husqvarna gjutjärn köpt på loppis för 50pix, den var fasen oslagbar tills svärmor stog å drog diskmedel i den men börjar nog rätta till sig igen 2 Quote Link to post Share on other sites
Christian N 7,409 Posted October 20, 2019 Share Posted October 20, 2019 Varför gör de på detta vis? /C Quote Link to post Share on other sites
Galne 2,019 Posted October 20, 2019 Share Posted October 20, 2019 Har en kompis där hans fru tycker man måste diska gjutjärnet i diskmaskinen ibland för det blir så äckligt annars... Quote Link to post Share on other sites
Popular Post Dansken 25,935 Posted October 20, 2019 Popular Post Share Posted October 20, 2019 Jag hade ett förhållande med en tokig käring som tack och lov slutade lyckligt. Man fick enligt henne INTE diska stekpannor med diskmedel. Då käringfan flyttade sa jag att hon kunde ta vad hon tyckte var hennes- då skulle jag inte vara hemma, och när hon hade taget vad hon ville ha bad jag henne låsa och lägga nyckeln och inte komma tillbaka ( vilket hon har hållet ) Det blev nog ungefär bra pluss/ minus lite småsaker, men ekonomisk var det dock minus för mig. Då dom hade åkt och jag kom hem och skulle laga mat hade hon glömt sin stora stekpanna. Efter jag var klar med maten diskade jag den med RIKLIGT med diskmedel och rökte inne och kunde andas ut: En riktigt skön känsla var det 😉 1 7 Quote Link to post Share on other sites
Popular Post redtop 1,443 Posted November 16, 2019 Author Popular Post Share Posted November 16, 2019 Då var stekpanneracet avslutat för denna gång! Förutom en höjning om kunskapsnivån om stekpannor blev det två nyinköp. Dessa ska behandlas lite mer varsamt än den misshandel som skedde av den tidigare ratade och sönderkörda Jamie-Oliver Tefalen. Från vänster i bild: AMT Gastroguss 28cm traktörpanna. Non-stick med extratjock botten. Nyinköpt på singelsday till riktgt bra pris. Tänkt för stekning på lägre temperaturer och för sura ingredienser, t.ex. köttfärssås. DeBuyer 28cm kolstålspanna. Nyinköpt. Kampanj på Åhlens med 25% rabatt. Tänkt för högtempstekning. Yta på kött mm. Skeppshult ca 24cm. Fanns i gömmorna men har fått en uppfräschning. Samma användningsområde som DeBuyern. Tack alla för tips och goda råd! 4 Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts