Hoppa till innehåll

67,5 hagel i 65 bössa?


WeCa

Recommended Posts

18 hours ago Matte J sa:

Men jag har tyvärr inga bra svar om din ursprungliga fråga om 67,5

Husqvarna har som regel aldrig korta patronlägen, men väl trånga patronlägen. Nu är det iofs i praktiken samma sak.

Ursprunget är att man från början hade 2,5" patronlägen - vilket är 63,5mm (2,5 x 25,4 mm) ...... Men eftersom hemmaladdning på den tiden (med svartkrut) var extremt vanligt så gjorde ingen 63mm patronlägen utan 65-66-67 mm långa patronlägen eftersom hylsan sträcks lite i varje skott.

Baksidan var då att allt eftersom hylsan sträcktes blev pappen mjukare så bössmakarna kompenserade även för det - genom att göra trånga munnar på patronlägena. Så ny hylsa som var kort - fick en lång övergångskon, en gammal hylsa som var slapp men längre fick ett hårdare öppningsmotstånd.

Därav att ett 2,5" patronläge kallas för 65mm men som regel är 68mm. Men för trångt oavsett längd. Så helst ska man använda rullstukat för att det liksom ska fungera som det är tänkt.

Det lite större problemet är att hylslängd i dag beror på avståndet till munnens minmått, inte till övergångskonens början och då är snudd på allt för kort som är gjort före 1945 sett med dagens CIP-standarder.

Kan man skjuta 67,5 i 65mm patronläge - ja som regel, men det kan vara onödigt trångt.

8 hours ago WeCa sa:

Tack för länken, som jag kan tolka det är min bössa från ca: 1904?

Vilket ser ut som om den inte är nitroprovad....... Det ska finnas en HVA-logga i bordet om den är nitroprovad.

Vilket i alla fall jag hade funderat en stund kring innan jag petat ner allt för heta puppor i de rören.

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har nu varit i kontakt med 3 olika vapenaffärer där en tyckte det bara var att skjuta, medan de andra 2 var reserverade! Jag kommer inte att använda 67,5...har nu köpt 65 och hoppas de finns att få tag på framöver.

Tack för alla svar, det slutade bra. ?

20191020_095634.thumb.jpg.aea33bd74223f6e4679da87c87ebfb93.jpgj

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte för att sticka ut hakan för mycket MEN jag skulle vara extremt försiktig med att konsultera vapenaffärer. 

Min upplevelse är att vapenhandlare (även om jag själv e en sån nuförtiden) KAN ha bra koll men de flesta har inte en jävla aning. Där är nog många av oss överens om att ställa frågan till uppslagsverket PMT är bättre ;)

M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror du har rätt, eftersom jag fick olika svar!

Blev glad när det gick att köpa 65 fortfarande.

Provskjöt Morfars gamla bössa, kändes härligt att den efter över 100 år fortfarande kan sin sak. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago WeCa sa:

Tror du har rätt, eftersom jag fick olika svar!

Blev glad när det gick att köpa 65 fortfarande.

Provskjöt Morfars gamla bössa, kändes härligt att den efter över 100 år fortfarande kan sin sak. 

Gamla bössor kan leverera men man ska vara medveten om vad man petar i den... är den provad för röksvagt krut är det inte lämpligt att peta i en modern 65 mm patron bara för att man kan. 

Så ska man vara i tassemarken vad gäller bössor bör man ha koll på vad man gör 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...