Hoppa till innehåll

Vad klarar en 22lr av att döda.....?


Sjöfaran

Recommended Posts

Hej Forums gubbar å tjejer.

Jag har en fråga:

En fåraherde har kontaktat mej å undrar på vilka avstånd man klarar av att döda ett får på med ett huvudskott med en 22lr?

Då jag själv inte har någon kunskap värt namnet om 22lr så tänkte jag istället pröva här?

Å tänkte också passa på å fråga vilken kula som skulle klara av jobbet bäst.....

Med vänlig hälsning, Daniel. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uh skulle nog välja annan kaliber vid avstånd över 5 m inte pga av att den inte dödar på längre håll men jag tycker marginalen är väldigt liten för distansskytte på större djur 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På NZ poppar de getter i knoppen med 22lr ut till i vart fall 50m. Inte hört något särskilt angående ammunition, de flesta använder winchester sub till allt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago sidelock sa:

På NZ poppar de getter i knoppen med 22lr ut till i vart fall 50m. Inte hört något särskilt angående ammunition, de flesta använder winchester sub till allt.

  • ?.
  • Gött, tack för info?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.22lr är jäkligt effektivt, allt beroende på var den träffar...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Win sub är en bra laddning, men jag skulle vara återhållsam med avstånden om drt nu inte är lätt att identifiera fåret/n och hagen är begränsad.

Risken att få ett påskjutet får som inte lägger sig är påtaglig, sen finns en djurhållningsaspekt på detta./C

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag ifrågasätter inte andras erfarenheter och har ingen praktisk erfarenhet av att avliva får. Jag har samlat på mig en del erfarenheter vid avlivning av dovvilt i vilthägn genom åren - det finns inte mycket vingelmån att arbeta med vid skallskott. Så jag hade nog önskat lite mer kraft bakom kulan om jag skulle avliva får. Visst har man fåren samlade i en liten fålla så kanske. Svårt är det oavsett, och ja. Hjärtat pumpar lite efter att skallen/ hjärnan träffats av en kula. Sticket är dock inte det dödande traumat! Möjligen om man avlivar djur med .22lr. Visst träffar kulan dåligt i skallen, då blir sticket per automatik dödande...

Varför inte slaktmask till får?

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago Maichel sa:

 

Varför inte slaktmask till får?

/M

Funkar utmärkt, men du måste ha fångat fåret först (eller ha väldigt tama får)

När jag avlivar får stör jag inte flocken nämnvärt innan skottet. Jag går på gången/foderbordet och inväntar rent skott. Skotthållet blir mellan 1 och 5 meter.

Kan väl tillägga att klass 1 vapen inomhus funkar men är inte att rekommendera. Chefens far testade det en gång när vi hade en tacka som behövde avlivas och jag var bortrest. Tog ett dygn innan han hörde något igen och resten av fåren blev bra rädda när det small!!

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Maichel sa:
Quote

jag ifrågasätter inte andras erfarenheter och har ingen praktisk erfarenhet av att avliva får. Jag har samlat på mig en del erfarenheter vid avlivning av dovvilt i vilthägn genom åren - det finns inte mycket vingelmån att arbeta med vid skallskott. Så jag hade nog önskat lite mer kraft bakom kulan om jag skulle avliva får. Visst har man fåren samlade i en liten fålla så kanske. Svårt är det oavsett, och ja. Hjärtat pumpar lite efter att skallen/ hjärnan träffats av en kula. Sticket är dock inte det dödande traumat! Möjligen om man avlivar djur med .22lr. Visst träffar kulan dåligt i skallen, då blir sticket per automatik dödande...

Varför inte slaktmask till får?

/M

 

Om man använder definitionen som gäller vid prövning av djurskyddslagen så är det när hjärtat stannar som döden inträder. Det är det man har att förhålla sig till när man avlivar djur i Sverige. Vid slakt av tamdjur och bedövningsförfarandet är huvudskott krävs det att du sticker(avblodar) djuret för att avlivningen inte ska strida mot djurskyddslagen. Sedan vad som fungerar eller inte är en femma.

Håller med dig om mer kraft bakom, hagelgevär ska inte underskattas i dessa situationer. Rakt framifrån inom 5 m om djuret inte ska ätas och in mot skallen bakom örat om djuret ska ätas. Ger relativt mycket vingelmån och så länge man håller sig till kal 20 eller grövre och minsta hagelstorlek om 2.75 mm har man sitt på det torra. 

Men oavsett hur man väljer att sköta bedövningen,så trycker jag än en gång på att avblodning är det viktiga givet att där finns fullgod bedövning (exempelvis ögonreflex ur funktion). 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder 22lr rätt mycket vid bedövning av tamgetter före avblodning. Den största anledningen till det är att man,speciellt på dom lite större bockarna, inte kommer åt med slaktmasken för att hornen många gånger är i vägen. En tunn gevärspipa får vanligtvis plats däremot. Har vid något tillfälle skjutit på avstånd längre än 5cm, men då har det varit individer som inte har gått att fånga in/hålla fast. Avståndet har vid dessa tillfällen varit runt 15-20 meter. Står bara djuret stilla och man vet var skottet ska placeras så funkar det.

Har vid ett tillfälle varit med om att en winchester sub fastnat i pannbenet på en särskilt tjurig bock och använder efter det enbart kraftigare saker vid skott framifrån. Med det sagt så sker 99% av all avlivning med skott bakifrån "enligt manualen" och då använder jag nästan alltid någon sorts sub med hålspets. Men kan man inte fånga in djuret så har jag full förståelse om man väljer att ta ett skott på lite avstånd.

Kraftigare saker än 22wmr/22hornet skulle dra mig för att använda inomhus på grund av rikoshettrisk och sekundärsplitter vid ev genomskott.

Har ingen erfarenhet av hagel i dessa situationer.

/Patrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
På 2019-10-26 at 02:21 kaströrelse sa:

Och man "dödar" inte djuret med huvudskott; det är endast bedövning.

Ursäkta om jag kapar tråden med en fråga, men jag förstår inte riktigt innebörden av "bedövning" i det här sammanhanget. Antingen dör det påskjuta djuret, eller så dör det inte. Eller !??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago MrT. sa:

Ursäkta om jag kapar tråden med en fråga, men jag förstår inte riktigt innebörden av "bedövning" i det här sammanhanget. Antingen dör det påskjuta djuret, eller så dör det inte. Eller !??

Skott I huvudet med liten kaliber räknas endast som bedövning vid slakt och det är när halspulsådern skärs av som är avlivningen   lite enkelt sagt 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du skjuter något i huvudet, med kula eller slaktmask, så innebär det inte per automatik att det dör. Så ur djurskyddsperspektiv dör djuret först när du tappat det på blod. Därför används benämningen "bedöva" när det gäller tamdjur. Ovan handlar det om att använda kaliber 22Lr men om du använder en klass ett med jaktammunition så kan man nog påstå att djuret är dött efter ett huvudskott.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago killer_mouse sa:

Skott I huvudet med liten kaliber räknas endast som bedövning vid slakt och det är när halspulsådern skärs av som är avlivningen   lite enkelt sagt 

Jag är med på definitionen, men dör inte ett djur av en .22Lr på nära (~ 5-10 cm) skotthåll i huvudet (förutsatt att kulan träffar hjärnan) !?

En god vän till mig säger att de flesta som dog under II:a världskriget, dog av en .22:a (genom arkebusering), med skott mot huvudet. Jag påstår inte att det är sant, men det är vad som berättats för mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago M-Ola sa:

Om du skjuter något i huvudet, med kula eller slaktmask, så innebär det inte per automatik att det dör. Så ur djurskyddsperspektiv dör djuret först när du tappat det på blod. Därför används benämningen "bedöva" när det gäller tamdjur.

Ok, jag tackar för förklaringen, såg inte det förrän nu.

8 minutes ago M-Ola sa:

Ovan handlar det om att använda kaliber 22Lr men om du använder en klass ett med jaktammunition så kan man nog påstå att djuret är dött efter ett huvudskott.

Konstigt vore annars...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bell skriver i en av hans böcker hur "infödingarna" var starkt tveksamma till om det var något "dö" i hans .22:a
Bell hade en del vapen av olika kalibrar med på hans safari's till olika ändamål.
Men just .22:an trodde dom inte mycket på. Flera av dom var övertygade om att om man höll tummen tillräckligt hårt för mynningen skulle kulan inte orka skjuta igenom tummen och komma ut, utan stanna där. Bell sa åt dom att ge fan i vapnen, men en dag han var borta från lägret kunde dom mest nyfikna av gänget inte hejda sig: Dom var tvungna att få sin dispyt avgjort.
En av dom höll tummen mot mynningen så hårt han orkade, och böjde sig in över den stående bössa. En annan tryckte av.
Bell skriver att han som höll för pipan dog samma natt, skrikande och med fruktansvärda magsmärtor.

Fritt återgivet efter minnet av att ha läst W. D. M. Bell's fantastiska böcker för länge sen och så sanningsenligt som mitt minne och min egen översättning medger

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Första gången jag kom i kontakt med kaliber .22Lr, tyckte jag att patronen såg ut som en leksak... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Mr P sa:

Den må se ut som en leksak, men den klarar av att döda en älg.

Jo, jag vet bättre nu. Men att döda en Älg ? Skott i huvudet  på väldigt nära håll som tar i hjärnan då, utgår jag från !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp, det funkar. Har fått erfara det på eftersök.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago lindgren sa:

Japp, det funkar. Har fått erfara det på eftersök.

Potent liten rackare .22Lr. Skenet bedrar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...