Hoppa till innehåll

Vilken Halvautomat !!


Guest mikhen

Recommended Posts

Går i halvautomat tankar (klass 1 ) men är lite tveksam till vilken jag skall satsa på ??? Finns ju en del att välja på..

Tittar väl först o främst på Browning bar light eller Merkel SR 1 ( eller varför inte en Carl gustaf 2000  ???  ???,eller Remington 750 ). Ja då va vi tillbaks på ruta ett.. :-

Tänkte att det säkert finns en massa jägare i detta forum med bra tips  :)  :)

Krav:

Så bra precion som möjligt ( läste att Merklen höll ca 20mm serie ) Måste vara bra för en halvautomat ??? Hur är de andra  ???

Trycket ( brukar vara den svaga punkten på halvautomat, har jag hört  :-)

Vill ha en bössa som jag kan använda till allt högvilt och olika jakter ( Drev, vak mm ) Långa och korta håll !!

Hjälp mig med tips så jag gör en bra affär  ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Kolja.

Jag kände på Sauer303 på Tullgarn i våras, kändes riktigt bra. Trycket var det bästa jag känt på halvauto. Plus att den ser bra ut också.

Välj en 9,3x62 om det blir affär.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle jag köpa halvautomat idag så skulle det bli en Benelli Argo med Comfortkolven! Hustrun har en vanlig Argo och den sköt under 30 mm med hemgjord Oryx och var helt sjukt mysig att skjuta med! Sen krävde hustrun att kolven skulle anpassas efter hennes armar och nu är den inte lika mysig längre även om den ffa skjuter bra.

Skulle nog också valt 9,3x62.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Använder en vanlig repeter i kaliber 30-06 i dag ( trivs bra med den ) men då det blir mer o mer grisjakt blir man sugen på en automat( helst till drevjakten ) ;D ;D. Men vill då ha en som kan "ersätta" min gamla betta. Har faktiskt sneglat lite mer på att gå upp till 9.3 istället. Då gamla "bettan" har snälltryck så har man vant sig med det ( kanske blivit bortskämd med ett underbart tryck ) Därför väger jag in detta rätt tungt !! Helt klart skall jag känna på Sauern och Benellin också ( verkar faktiskt som de börja finnas en mängd bra automatare idag ) Byttet kommer inte ske förran till sommarn ( då har man tid att "öva in sig " med den nya ) så tid finns att testa så man får tag i rätt skjutjärn.. ;D  Tacksam för all hjälp och tips !!

Hm Är inte 9.3 lite väl tuff till rådjur, eller finns bra ammo till detta ( vet att även en 222 kan slå sönder fruktansvärt )  ??? ??? Vet vi och för sig om en del som använder detta även till rådjur som säger att det är helt ok ( inte mer sönder skjutna än med andra ) Stämmer det så finns det inte något att tvivla på vilken kaliber det blir.... 9.3 ::) ::)  Skall tilläga att det knappt aldrig blir smyg eller vak efter rådjur ( vi är aktsamma med detta ) då vi hellre jagar med hund senare på året o kombin får komma ut !!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tillhör dom som både jagat och skjutit en del med halvautmat de senaste åren. Till min jaktform passar det som hand i handske. Idag har jag Browning Bar light evolve har beställt en 303a. I första hand beror detta på säkringens placering som är på kolvhalsen på 303an vilket är bättre än i varbygeln på Browningen för mig som vänsterskytt.

Trycket på amerikanska vapen är alla mer eller mindre dåliga. Men detta beror på kraven som jänkarna har att alla vapen skall kunna släppas från 2 meter, säkrade i backen utan att smälla. Jag lät en vapen tekniker justera trycket på min Browning och har dag inget släp öht. Mn bössa skjuter serier på 30-40 mm med standard ammo i 9,3mm vilket är helt OK (Betydligt bättre än min dubbelstudsare) Ryktet om dålig precision i halvautomater är oftast kopplade till ett dåligt trycke.

Sant är att 303an är snygg och att den har ett bra trycke. Den är också mycket trevlig att skjuta med. Provade en 303a i tyskalnd i 300WM i sommras. Det man inte vet så mycket om är tillförlitligheten i mekanismen, där tror jag Browning och CG (Heckler & Koch) är överlägsna.

Min fru har en Remington Woodmaster i 30-06, den kan jag inte rekomendera någon.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser att maken redan varit inne och skrivit om min Benelli Argo och för mig passar den väldigt bra. Känns skön att lägga an med och lättare än vad den egentligen är och skjuter bra med den. Jag har en .308, just nu lite dammig av olika anledningar men den har funkat helt ok vid flera jakter. Tänker inte byta till något annat än på ett tag i alla fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Svinhagen

Hej.

Jag har en Remington 7400 stående i skåpet. Fick aldrig ordning på precisionen.

Skott nr 3 och uppåt spred sig väldigt mycket på 80 meter. Tror det beror på värmespridningen i pipan.

Använde den i en säsong sen tröttnade jag. Jag kan ha haft otur att få ett riktigt måndags exemplar eller annars beror det handhavande fel från min sida. Trycket är inget man skryter med. :-

Allt annat funkar klockrent på den annars. Köpte den begagnad och jag har väll skjutit 200 skott med den.

/Svinhagen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har beställt en 303a

Vad har du beställt såg att det fanns rätt många varianter, den bössan ser väldigt intressant ut. Kollade lite på Thams senaste video och han öste lovord över just den bössan!

Ett frågetecken är ju hur den matar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Från tysklandsmässan va? Ja han hade något glansigt i blicken där. :P

Tham är lite uppblåst som person tycker jag men när det gäller kunskap om vildsvin och tillhörande jakt bugar jag mig. Dessutom tillverkar han underhållande jaktfilmer vilket säkert inte är lätt.

Irriterande att 9,3 har funnits tillgänglig i Tyskland sedan i Augusti, medans lilla sverige får den först i Mars.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tidigare hade jag bara halvautomaten vi drevjakter på svin och älg. Har nu köpt en varipoint 1,5-6x42 istället för den nuvarande varipointen 1,1-4x24. I och med det har jag uppgraderat den till en nattvakare också då könsbestämning ändå alltid sker med hjälp av handkikaren.

Tidigare satt jag på nattvak med min 308W och en 3-12a men anser kalibern för på gränsen för dåliga skott på gris. Denna bössa kavarstår naturligtvis som huvudalternativet för pursch på rådjur och hjort.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tidigare hade jag bara halvautomaten vi drevjakter på svin och älg. Har nu köpt en varipoint 1,5-6x42 istället för den nuvarande varipointen 1,1-4x24. I och med det har jag uppgraderat den till en nattvakare också då könsbestämning ändå alltid sker med hjälp av handkikaren.

Tidigare satt jag på nattvak med min 308W och en 3-12a men anser kalibern för på gränsen för dåliga skott på gris. Denna bössa kavarstår naturligtvis som huvudalternativet för pursch på rådjur och hjort.

MVH

Så halvauto. funkar fint på vak?

Själv har jag bara använt mig av en 7mm repeter under årets jakt.

Skall investera i en ny snart nämligen och i jaktaffären påstod de att Browniingen funkar finfint till allt från drevjakt till vakjakt. Dock prusch förstår jag ju att en repeter är att föredra.

Men jag funderar mest över att om det vore en bra investering att köpa en halvauto. De "äldre" som jag jagar med påstår ju att det är ett skramligt och plastigt mög. Dock de lite yngre säger att det är en ypperligt fin bössa.

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska investera i?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

MKJ.. Ruggigt nyfiken på hur ditt nya sikte funkar till vaket! Kan du inte tassa ut typ..nu.. och sikta på något på säg 50 meters avstånd. Skulle du kunna skjuta och träffa? Jag satt i förrgår vid foderplatsen och glodde och jag hade inga som helst problem att tex korna in en räv som var ute och käkade limpa. Dessvärre stannade den en halv sekund för kort tid.. Men vad jag vill säga är att mitt sikte fungerar till vakjakten oavsett om det är måne eller ej, finns det bara snö eller frost i gräset så kan jag skjuta säkert. Hur upplever du ditt nya sikte därvidlag?

Edit: Ursäkta trådkapningen, ovan!

När det gäller halvautomaten så finns det som jag ser det två intressanta alternativ och det är Benelli Argo och Browning.. av någon modell. Betänk att kolven ska sitta som hand i handsken speciellt om du tänker dej drevjakt. De automater som finns nu må vara rappliga men köper du en bössa av ngt bättre märke så får du helt klart bra grejer!!!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...