Hoppa till innehåll

Vildsvinen påverkas inte av jakt med hund?


redtop

Recommended Posts

Vi jagade älg och vildsvin idag. Fyra timmar efter vi jagat av andra såten med fyra hundekipage dyker grisarna upp på åteln som ligger mitt i såten. Det brukar alltid pratas om att man stör grisarna när man jagar med hund och att det är ett effektivt sätt att hålla grisarna borta, speciellt när det pratas om skyddsjakt på grödor. 
Uppenbarligen var det inte så i det här fallet. Det verkar inte bekomma grisarna ett dugg att det sprungit runt fyra hundar i tre timmar på marken.

Vad är era erfarenheter av det här? Håller grisarna sig borta på era marker efter ni jagat med hund?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på hundarna tror jag. Vi har sett exempel på att dom är tillbaka samma kväll som du skriver, men vi har också sett att dom är borta i flera dagar efter att ha bli kört runt av hundar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att det beror nog både på populationstäthet , tillgång till på foder, och hur mkt det jagas i det utökade området. låt säga inom 2kvadrat kilometer..
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ganska bra koll på grisarna ute på gården. Har allt mellan fyra och upp till ett tiotal olika grupper som går på åtlarna. Vet vilka som håller sig i närheten och vilka som inte gör det. När vi jagar på vår mark så stör vi bort de grupperna i ca 14 dagar vid åteln i början av säsongen och ca en vecka i slutet. Men i början av säsongen så ligger de lite överallt men i slutet av säsongen håller de sig under dagarna på marker där det inte jagas alls. Ser även att de grisar som alltid ligger på mark som ej jagas är betydligt mer regelbundna på åtlarna. Sent på säsongen är även besöken mer spridda under natten än i början av säsongen då de mest kommer i början av kvällen eller ganska tidigt på morgonen. Under ej hundtid blir de betydligt mer regelbundna och man märker direkt när andra matkällor dyker upp då de kan försvinna helt från åteln.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago strävhår sa:

På den tiden när det var nytt och man hade kameror hade jag en mycket karakteristisk sugga med kluvna öron som gick, såg ut som hon hade 4 öron, one of a kind. Hon och hennes avkommor var plåtade vid 20-ish på en av mina åtlar och återigen 06:00. Vaädemeddedå tänker ni, jo däremellan runt 00:00 var samma sugga på grannmarkens utskifte 8km fågelvägen från min åtel på andra sidan länsvägen, så nog kan de trava.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...